Češi patří k nejvíce neřestným národům Evropské unie. Za prostituci, drogy, alkohol a tabák utrácejí jako málokdo jiný

Názor
Češi patří podle čerstvých údajů Eurostatu k národům Evropské unie, které vůbec nejvíce utrácejí za „neřesti“. Tedy za prostituci, drogy, alkohol a tabák. Podle nejnovějších mezinárodně srovnatelných údajů, které zveřejnili statistici Evropské unie, Češi, resp. české domácnosti v roce 2017 utratili za výše uvedené položky 8,2 procenta svých celkových spotřebitelských výdajů.
Češi jsou s podílem výdajů za alkohol „až“ pátí s 3,3procentním podílem. Zde ovšem roli hraje pověstně levné české pivo, jehož láce je ještě zřetelnější ve vztahu ke kupní síle Čechů. Foto: Pixabay

Trumfli nás pouze Lucemburčané, kteří za neřesti utratili devět procent své celkové spotřeby, a také Maďaři s 8,3 procenta. Všechny ostatní národy EU utrácí za neřesti méně než Češi. Nejméně neřestní jsou ve skladbě své spotřeby Nizozemci, Němci (v obou případech 3,2 procenta neřestných spotřebitelských výdajů) a Rakušané (3,3 procenta).

Údaje je třeba brát s jistou rezervou, neboť se v nich zrcadlí třeba i odlišná cenová, a tedy i daňová hladina konkrétních položek spotřeby v jednotlivých zemích EU či stupeň celkové ekonomické rozvinutosti. Obecně za neřesti utrácí více takzvané nové země EU, které ovšem i za běžné potraviny a nápoje utrácí větší podíl svých celkových výdajů než „staré země“ EU. Například Slováci ale utrácí za neřesti výrazně méně než Češi, pouze 5,1 % svých celkových spotřebitelských výdajů. V tom se zřejmě odráží i relativně vyšší podíl věřících ve slovenské populaci.

PSALI JSME:
Statistika „indexu neřesti“ za rok 2017: Česko je sedmadvacáté na světě

V pořadí podle výdajů za jednotlivé neřesti vévodí Evropské unii v oblasti útrat za prostituci Maďaři, kteří za ni dají 0,9 procenta svých spotřebitelských výdajů. Pro srovnání, Češi pouze 0,2 procenta. Nejvyšší výdaje za drogy pak vykazují Italové (1,5 procenta) a Irové (jedno procento). Češi dají za drogy 0,4 procenta svých celkových spotřebitelských výdajů.

Za tabák ovšem Češi utrácí 4,3 procenta svých celkových spotřebitelských výdajů. V tom je v EU předčí pouze Lucemburčané s 5,6 procenta. Za alkohol utrácí nejvíce Estonci (5,2 procenta), následují Lotyši (4,9), Litevci (4,0) a Poláci (3,5). Češi jsou s podílem výdajů za alkohol „až“ pátí s 3,3procentním podílem. Zde ovšem roli hraje pověstně levné české pivo, jehož láce je ještě zřetelnější ve vztahu ke kupní síle Čechů.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Vyšší zdanění neřestí přinese příjmy do státní kasy. Lidé ale o moc zdravější nebudou

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Chování spotřebitelů se trvale změnilo

Tržby na internetu dál rostou, přestože se již otevřely kamenné prodejny. Z toho lze usuzovat, že se chování českých spotřebitelů trvale změnilo a ani po konci pandemie se již nevrátí do starých kolejí. 

Voda bude zdražovat i dále, až o deset procent

Letos v lednu v některých oblastech ČR lidem voda, resp. tedy vodné a stočné, zdražila až takřka o deset procent. V podobném rozsahu zdraží i v příštím roce. Důvodem je pandemie, která hlavně turisticky exponovaným …

Med citelně zdražuje. Pozor na padělky

Cena kvalitního českého medu momentálně letí vzhůru. Prodává si za více než 200 korun za kilogram. Tmavý medovicový vyjde i na 230 korun. To nekalé dodavatele může podnítit k tomu, aby zkusili prodat ještě více …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Jako protiváha „velké čtyřce“ jsme tu začínali jako poslední. Ale jako jediní jsme zůstali ryze českou firmou,“ říká Josef Jaroš

Rozhovor
Josef Jaroš (*42) je většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo Group. Na růstu firmy se podílí prakticky od začátku, za tu dobu toho ale stihl ještě mnohem víc, prozradil v rozhovoru pro FAEI.cz. Během časově náročného povolání vystudoval bohosloveckou fakultu, stal se ředitelem pražského Divadla Na Fidlovačce a také už několik pomáhá malým a středním podnikům, které tvoří páteř české ekonomiky, …
Rolovat nahoru