Češi pochybují o označení BIO a fair trade. Až 80 % si ale myslí, že značkám lež stejně projde

Téměř polovina Čechů věří, že výrobky jsou záměrně vyráběny tak, aby se po skončení záruční lhůty pokazily (42 %), stejně tak, že BIO certifikáty uvedené na obalu nejsou pravdivé (58 %). Vyplynulo to ze společného průzkumu agentur NMS Market Research a PR.Konektor. Podobně jako BIO značky dopadlo neslavně i označení fair trade, kterému nevěří 56 % dotázaných. Až 80 procent lidí si navíc myslí, že značkám projde, když zákazníkům neříkají pravdu, jinak je ale důvěra ve značky obecně vysoká (67 %). Podle Rostislava Starého z agentury Konektor Social, potvrzují výsledky nutnost pracovat dlouhodobě s reputací značky.

Obecně se ale důvěra lidí ve značky za posledních pět let příliš nezměnila, tak to alespoň uvedlo 42 procent ze všech dotázaných, u čtvrtiny pak dokonce vzrostla. Nejvíce důvěřujeme značkám z oblasti domácích spotřebičů (81 %), automobilového průmyslu (80 %) a elektroniky (77 %). U posledně jmenovaných důvěra zákazníků neklesá ani po mediálně známých kauzách (Apple za sebou skandál se snižováním výkonosti iPhonů a největší konkurent Samsung problémy se vznícením baterií u svého modelu Note 7).

„Elektronika a automobilový průmysl se mohou zdát jako neotřesitelné oblasti – i přes jeden z největších skandálů historie automobilismu ve formě Dieselgate automobilkám věří drtivá většina z nás. Stejně je to s Applem a kauzou, že cíleně zpomaluje starší iPhony, ale i tak jich prodá rekordní množství kusů. Tyto značky dlouhodobě pracují na své image, kterou otřese opravdu máloco. Ne každý brand však volí podobný přístup, ne každý brand tak má šanci být vnímaný jako důvěryhodný leader, kontroverzní publicitě navzdory,“ uvedl Starý. „Příkladem nám může být třeba Bubble Tea a kauza se složením jejich nápojů. Sázka na prakticky jedinou formu budování brandu skrze influencery se nakonec ukázala být ne příliš šťastnou cestou a značka tím silně utrpěla,“ vysvětluje Starý. U respondentů se po kauze vztah ke značce zhoršil (31 %), výrobky omezilo nebo úplně přestalo nakupovat 30 % dotázaných.

Dodržování férových pravidel patří mezi další oblasti, ve kterých Češi značkám příliš nevěří. Například tomu, že brandy dodržují zásady společenské odpovědnosti (CSR programy) nedůvěřuje 63 procent z dotázaných. Více než polovina respondentů (58 %) nevěří u výrobků označení BIO, podobně to dopadlo i s na obalu uvedenými fair-trade zásadami, kterým nevěří 56 procent Čechů.

Češi ale podle průzkumu na značky přehnaně netrpí. Výběr mezi nimi je pro lidi důležitý zejména v případě větších investic. „Pro zákazníky je rozhodování mezi značkami vůbec nejdůležitější při výběru automobilů, kde hraje brand klíčovou roli pro 35 procent dotázaných, u bankovních institucí jsme na 33 procentech. To potvrzuje, že se lidé u dlouhodobějších investic více zaměřují na známé značky, které jim evokují kvalitu,“ říká Kamil Kunc, Client Service Manager agentury NMS Market Research. Poměrně překvapivým zjištěním je, že pro 32 procent lidí není značka důležitá při výběru oblečení,“ dodává.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?