Češi preferují množství a rádi nakupují chytře

Češi rádi nakupují chytře. Tak se dají stručně charakterizovat výsledky ankety, které zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI). V ní se jen 29 % respondentů přiznalo k tomu, že při nákupu dává přednost značkovému, kvalitnímu zboží.

Češi preferují množství a rádi nakupují chytře. Ilustrační foto: www.pixabay.com

Naproti tomu 14 % účastníků ankety preferuje levné, neznačkové zboží, protože podle nich udělá stejnou službu jako značkové. A naprostá většina respondentů, vyčíslená 57 %, nakupuje podle okolností, nabídky a tak, aby to pro ní bylo co nejvýhodnější.

Z podzimního průzkumu společnosti Kik vyplynulo, že na módě spíše šetříme, než abychom za ni utráceli, a respondenti se přiznali, že jejich skříně obsahují spoustu levného a neznačkového oblečení.

„Téměř každý Čech má ve své skříni minimálně jeden kus oblečení, který nebyl vůbec drahý, ale přesto patří k nejoblíbenějším. Dvě třetiny Čechů myslí, že dokážou oblečení nakupovat chytře. Nejčastěji jej pořizují v nákupních centrech nebo přes internet,“ charakterizuje Zuzana Procházková ze společnosti Kik schopnost českých zákazníků analyzovat poměr cena/výkon.

Desetina Čechů vystřídá během měsíce zhruba 80 % svého šatníku, jiná desetina obnosí pouhou pětinu kusů. Z průzkumu dále vyplynulo, že každý druhý Čech využívá prakticky každý druhý módní kousek ze své skříně.

Co s okoukaným nebo obnošeným oblečením? Nejčastěji jej odvážíme do sběrných kontejnerů k tomu určených, polovina z nás oblečení daruje přímo na charitu.

Na rozdíl od Slováků, kteří nepotřebné oblečení rozdávají známým (polovina z nich), jsou to u Čechů pouze dvě pětiny. Zato polovina Čechů věnuje oblečení charitě, velká část jej odváží do speciálních kontejnerů a desetina dotázaných oblečení vyhazuje do popelnic.

Podle průzkumu on-line obchodu Zoot ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd Češi na autorskou módu zapomněli a spíše ji znovu objevují. Zároveň si ale pod takovým pojmem představují kvalitu, originalitu a také jedinečnost, takže ji úplně nezatracují.

Zásadním faktorem, proč takovou módu mnoho lidí nenakupuje, je cena. Ačkoliv má český módní trh roční obrat více než 60 miliard korun, raději nakoupíme mnoho levných věcí než jednu drahou. Lidé mají značkovou autorskou módou předem spojenou s vysokou, až dvojnásobně vyšší sumou, než jsou za výrobek ochotni utratit.

Pokud už uvažují o nákupu nového oblečení, většinou je ani nenapadne přemýšlet o tom, že by si pořídili dražší, ale jedinečný kousek. Dotázaní respondenti uvedli, že kdyby dostali 20 000 Kč na útratu, místo investování do autorské módy by nakoupili oblečení běžných značek.

Když už se rozhodneme koupit originální zboží, většinou se jedná o menší položky, nejčastěji o šperky, trika, šaty a kabelky.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.