Výsledky průzkumu mezi více než 500 respondenty ukázaly, že jsou Češi přece jen oproti minulosti před podpisem úvěrové smlouvy zodpovědnější. Zatímco v letech 2014 a 2016 věnovalo studování podmínek úvěru aspoň hodinu svého času okolo 28 % lidí, aktuálně to je už více než třetina. „Na pozitivním výsledku se mohlo podepsat i postupné zjednodušování a zkracování úvěrových smluv finančními společnostmi v posledních letech,“ říká Cyril Křůpala, obchodní a marketingový ředitel společnosti Cofidis.
Šedesátníci si polepšili
Velmi výrazně si polepšili lidé okolo šedesátky, kteří jsou podle průzkumu nejzodpovědnější ze všech věkových skupin, když déle než hodinu studuje úvěrové podmínky 40 % z nich. V roce 2016 přitom patřili mezi nejhorší, když to byla jen zhruba čtvrtina. Mezi ty zodpovědnější se podobně jako předloni zařadili mladí lidé ve věku do 26 let. Naopak Češi ve středním věku za nimi poměrně pokulhávají a déle než hodinu času věnuje smlouvám jen 27 % z nich.
5 minut nestačí ani expertovi
Ačkoli oproti minulým letům ubylo lidí, kteří se smlouvami takřka nezabývají, stále celkem třetina Čechů věnuje čtení podmínek maximálně 5 minut času. „Za tak krátkou dobu nezvládne prostudovat úvěrovou smlouvu ani odborník, natož laik. Pokud se člověk nechce zabývat smluvními podmínkami nebo jim nerozumí, měl by o to větší pozornost věnovat volbě ověřeného poskytovatele úvěru a zeptat se na jeho reference lidí ve svém okolí. Mnoho spolehlivých společností zároveň zveřejňuje na webových stránkách své závazky ke klientům, které budou za všech okolností plnit.,“ říká Cyril Křůpala z Cofidisu.
Transparentnost na prvním místě
Průzkum dále ukázal, že právě průhlednost podmínek úvěru je pro Čechy klíčová. Podle poloviny respondentů by měla být „ideální půjčka“ především transparentní, pro 43 % by měla být hlavně levná, a zbytek považuje za nejdůležitější rychlost získání peněz. Zásadně se však liší postoje lidí v závislosti na jejich vzdělání. Většina lidí se základním vzděláním či výučním listem preferuje „cenu“ úvěru a transparentnost je nejdůležitější jen pro 36 % z nich. Mezi vysokoškolsky vzdělanými Čechy je situace úplně opačná a transparentnost považují za klíčový faktor téměř 2/3 z nich.
Většina lidí se v úvěrech ztrácí
O důležité roli, kterou by měla hrát transparentnost, svědčí i fakt, že zhruba 2/3 lidí úvěrům a jejich podmínkám nerozumí. Okolo 80 % lidí si je schopno sice spočítat, kolik za úvěr skutečně zaplatí, tím ale většinou jejich povědomí končí. Pozitivní je alespoň skutečnost, že se až na výjimky snaží lidé o úvěru poradit s někým, kdo se v problematice orientuje. „Kromě rodiny a přátel existuje celá řada dalších cest, jak bezplatně získat více informací. Ve většině měst fungují různé neziskové organizace a i samotní poskytovatelé spouštějí vedle klasických zákaznických linek nové kanály jako online chat, na kterém jsou k dispozici vyškolení specialisté,“ dodává Cyril Křůpala z Cofidisu.