
Na číslech z obchodů je vidět, co se stane, když opadne inflační vlna, zlepší se finanční situace domácností a pozitivně se mění nálady spotřebitelů. Vyšší tržby hlásí téměř všechny segmenty, výjimkou jsou jen obchody s oblečením a obuví, které ovšem tržby dohánějí alespoň vyššími cenami.
Reálně prodají o čtvrtinu méně než v roce 2019, ale i tak zákazníci nechají v kasách v těchto obchodech o 14 procent více. Výrazně slabší než v roce 2019 jsou zatím i prodeje zboží pro volný čas a domácích potřeb. Jsou to segmenty, na kterých zákazníci šetří v horších časech, nicméně i zde je vidět postupný obrat v chování spotřebitelů.
Ze současného nákupního boomu těží i internetové obchody, které si prošly krátkodobým útlumem. Tyto obchody však už dokázaly znovu posílit svoji pozici a vyjít vstříc zákazníkům v nových segmentech. Je vidět, že i přes návrat do kamenných obchodů je zde stále velká skupina spotřebitelů, kteří si dokážou představit trávení volného času i jinde než mezi regály.
Maloobchodní tržby jasně potvrzují, že spotřebitelská poptávka sílí a bude i nadále hlavní oporou vývoje české ekonomiky. Zvyšuje se tím ovšem i riziko poptávkové inflace, která se už odehrává v některých službách, takže by centrální banka měla aktuální výborná čísla brát velmi s jistou mírou obezřetnosti. Je zde i nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)
Maloobchodní tržby jasně dokazují…. že inflace stále roste, že zboží je stále dražší a tedy logicky roste i obrat tržeb. Po započtení inflace by hlavní ekonom Creditas viděl, že tržby rostou spíše rozpačitě o pouhé 1%, což se rozhodně nedá označit za „jasný“ signál růstu.
PS: Pane lékárníku, ty vaše bulíky, zas je mám na nose….