Češi tuší, že ty nejlepší časy už minuly

Názor
Tuzemský maloobchod v březnu podal solidní výkon. Při zahrnutí motoristického segmentu rostl meziročně ve stálých cenách tempem 2,7 procenta. Překonal tak očekávání trhu, neboť analytici ve střední hodnotě svých odhadů počítali s růstem jen ve výši 1,9 procenta.
Tržby obchodníků v motoristickém segmentu v březnu meziročně poklesly, ČR totiž zasáhly přísnější emisní regulace Evropské komise tíživěji než EU jako celek. Foto: Pixabay

Lze bez váhání říci, že v letošním prvním čtvrtletí tuzemský maloobchod navázal na svůj loňský celoroční výkon. V roce 2018 byl přitom maloobchod klíčovým tahounem celé tuzemské ekonomiky. Loni maloobchod po zahrnutí motoristického segmentu přidal meziročně ve stálých cenách 2,5 procenta. Bez zahrnutí motoristického segmentu pak reálně rostl tempem 4,8 procenta. Te je přesně tempo růstu, které meziročně reálně vykázal za celé letošní první čtvrtletí.

V březnu samotném rostl maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu tempem 4,3 procenta. Tento výsledek však deformují kalendářní vlivy. Loni připadly velikonoční svátky z velké části už na březen, zatímco letos až na duben. Převážná část velikonoční spotřeby, zejména nákupu potravin, tak byla loni uskutečněna ještě v březnu, kdežto letos právě až v dubnu. Maloobchod s potravinami tak letos v březnu vykázal nejhlubší meziroční propad od března roku 2014. Tento propad však bude kompenzován v letošních dubnových číslech, kde lze v potravinářském segmentu očekávat citelný růst, poháněný nejen kalendářním načasováním Velikonoc, ale také znatelným meziročním mzdovým růstem.

PSALI JSME:
Důchodci utrácejí navýšené penze. Tržby obchodníků rostou

Právě růst mezd je klíčovou hybnou silou působící neustávající růst maloobchodních tržeb. Češi výrazně navyšují své útraty například za elektroniku, mobilní telefony či počítače, jelikož v tomto segmentu byly v březnu tržby příslušných prodejců o více než desetinu vyšší než loni. Češi ve větší míře utrácí také třeba za rekreaci a příslušné vybavení, například lyže. Stále podstatnější část svých nákupů přitom uskutečňují on-line. Objem internetového prodeje vykazuje za březen opět zhruba pětinový meziroční nárůst.

Naopak popelkou zůstává motoristický segment. Tržby obchodníků v tomto segmentu v březnu meziročně poklesly. Automobilový segment v ČR totiž zasáhly přísnější emisní regulace Evropské komise tíživěji než EU jako celek. Když byly tyto regulace loni v září zavedeny, dynamika registrací nových osobních aut v ČR oslabila citelněji než v EU. A zůstává vůči situaci v EU na relativně slabé úrovni, nejslabší od roku 2009 (viz graf níže).

V průběhu letošního roku lze čekat spíše zpomalení dynamiky maloobchodních tržeb, pročež jejich výkon bez zahrnutí motoristického segmentu klesne pod úroveň čtyř procent. Za celý rok by měl činit 3,8 procenta. Důvodem je postupné zhoršování spotřebitelského sentimentu Čechů. Ti přes nadále rychlý růst mezd přece jenom pociťují, že vzestup jejich reálné kupní síly nebude tak znatelný jako loni. Vnímají, že inflace v březnu vykázala nejvyšší úroveň od roku 2012 a registrují také skutečnost, že ekonomika zpomaluje. Jejich opatrnost ohledně výdajů bude v nadcházejících měsících narůstat.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Graf

Zavřít reklamu ×
  1. Růst maloobchodu je logický, způsobený rapidním zdražením potravin, jejichž cena se od loňska zvýšila v průměru o 20%. U ovoce, např. jablek, kterého byla nadúroda, se cena příliš nezměnila, u tropického ovoce se zvýšila, u zeleniny též. Zahraniční řetězce využily přehnaných katastrofických zpráv o loňské úrodě a základní, nejvíce používané potraviny jako cibuli a brambory zdražily o 300-400% i více. Loni jsem běžně kupoval 5kg cibule za 40,-Kč, dnes už mají pouze kilové balení za 33-35,-Kč. Podobné je to u brambor.
    Jediné, co v posledních dnech zlevnili, jsou jablka z Polska, u kterých se blíží konec doby skladovatelnosti a je potřeba uvolnit sklady a připravit je na další sezónu, takže Kaufland je dostana prakticky zadarmo a prodá za „pouhých“ 10,-Kč. Řada sociálně slabých teď zřejmě mění jídelníček a k mraženým polským kuřecím stehnům za 40- jako přílohu používá polská jablka za 10,- místo brambor za 25,-…

    • To jsme dopadli s tou svobodou a demokracií, banány jsou levnější než brambory které nejsou ani české,na polích je žluté svinstvo, místo základní potraviny která byla v Česku odnepaměti.

  2. Hlavne to chce srovnat platy s EU.A nemit jen ceny EU.Kdyz uz se da treba v nemecku vse koupit stejne nebo i za min….

Napsat komentář: Pedro Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.