Češi utratí letos za dárky víc než loni, platit chtějí kartou

Letošní Vánoce budou v českých domácnostech štědré. Účastníci prosincového průzkumu Moneta Money Bank uvedli, že vánoční dárky nakupují rádi a letos na Vánoce utratí ještě více než v loňském roce. Nejčastěji je dárky budou stát pět až deset tisíc korun. 

„Tři čtvrtiny Čechů si navzdory předvánočnímu shonu nákupy dárků užívají. Pokud jde o útratu, za pět až deset tisíc korun nakoupí více než 41 procent. Dalších 41 procent pak plánuje na dárky utratit do 5000 korun,“ komentuje výsledky průzkumu Milada Veselá, tisková mluvčí MONETA Money Bank, a dodává: „Něco málo přes 11 procent uvedlo, že utratí od 10 000 Kč do 15 000 Kč. V obou případech je to více než v loňském roce. Zdá se tedy, že finanční situace Čechů je lepší než vloni.“

Možná překvapivě patří mezi nejštědřejší lidé ve věku nad 65 let, protože 4% z těch, kteří se účastnili průzkumu, hodlají věnovat na vánoční dárky 25 až 50 tisíc korun. V ostatních věkových kategoriích by chtělo tolik utratit asi o polovinu méně, tedy 2 % dotázaných. Za jednotlivý dárek plánuje 63 % Čechů utratit 500 až 2000 korun, což je o 7 % více než loni. Levnější dárky než za 500 korun si vyhlédla třetina. Zbylá 4 % z nás pak plánují utratit přes 2000 Kč za dárek.

Kde nakupujeme

Celkem 43 % Čechů letos koupí vánoční dárky přes internet. Nejčastěji přitom navštíví české e-shopy (94 %), do evropských zamíří 10 % a do amerických 5 %. V poslední době však stoupá zájem zejména o asijské e-shopy, kam zavítá letos přes 11 % dotázaných, což je o 3 % více než v roce 2015. Častěji v těchto obchodech nakupují muži, a to celých 15 % z nich.

Obliba nakupování ve velkých kamenných obchodních centrech se ve srovnání s loňským rokem příliš nezměnila. Plánuje tam zajít třetina Čechů. Ostatní půjdou do hypermarketů nebo specializovaných obchodů. Jeden ze sta dospělých Čechů vánoční dárky nakupovat nebude a vyrobí je pro své blízké sám.

Mladí chtějí platit kartou

A podle čeho si lidé vybírají, kde budou vánoční dárky nakupovat? Nejčastějším kritériem jsou tradičně ceny, to uvedlo téměř 79 % dotázaných. Pro 45 % lidí jsou důležité dobré osobní zkušenosti s obchodem a 16 % dá na doporučení přátel. Více než třetina Čechů zohledňuje výši poštovného, přibližně stejný počet reference, pětina bere v potaz způsob doručení, resp. vzdálenost odběrného místa, což se týká především e-shopů.

Stále větší roli při výběru obchodů, kde Češi chtějí nakupovat vánoční dárky, hrají způsoby placení. Přes 19 % lidí v průzkumu uvedlo, že je pro ně důležité, aby mohli platit kartou, loni to bylo o 3 % méně.

Mladí ve věku 18 až 26 let platí kartou své nákupy v kamenných obchodech v 73 % případů a každý druhý s ní platí i v e-shopech. I když internetové nákupy se stále ještě nejčastěji hradí na dobírku nebo převodem z účtu, počet těch, kteří je platí kartou, rok od roku roste. Přes 30 % dotázaných uvedlo, že dárek nakoupený přes internet zaplatí debetní nebo kreditní kartou, což je o 4 % více respondentů než loni.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubriky Tiskové zprávy

Hodnocení ČNB českou veřejností

Ve dnech 1. – 8. 2. 2018 STEM provedl pro Českou národní banku průzkum veřejného mínění, který se zaměřil na názory občanů na ČNB. Reprezentativní soubor obyvatel ČR starších 18 let byl na základě kvótního výběru zkoumán kombinací technik PAPI a CAPI. V osobních rozhovorech bylo dotázáno 1028 osob starších 18 let.

Výsledek BNP Paribas Cardif pojišťovny za rok 2017. Výrazné zlepšení výsledků

Loňský kalendářní rok byl pro společnost BNP Paribas Cardif Pojišťovnu velice úspěšný. Čistý zisk pojišťovny v minulém roce zaznamenal nárůst o 26 % oproti roku 2016. V roce 2017 společnost dosáhla čistého zisku 168 milionů Kč oproti 133 milionům v roce 2016. Celkově společnost předepsala pojistné ve výši 2 262 …

Air Products míří na Mars

Spolupráce společnosti Air Products a americké kosmické agentury NASA trvá už neuvěřitelných šedesát let. Ani nejnovější mise NASA k Marsu nazvaná InSight, která odstartovala 5. května z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, se nemohla obejít bez významné účasti tohoto chemického koncernu.

Nejčtenější

Ve zkušební době se o důvody výpovědi starat nemusíte

Poradna
Vypadá to, že jste dostali práci snů, ale nakonec se ukáže, že ten sen skončil dřív, než pořádně začal. Vlastně už po pár týdnech, hned ve zkušební době. Ta má sloužit k tomu, aby se zaměstnavatel i zaměstnanec poznali a prakticky kdykoli v jejím průběhu se mohli rozhodnout, zda má smysl ve spolupráci pokračovat.
Rolovat nahoru