Češi v květnu překvapivě hodně utráceli. Nákupy se přesouvají na internet

Češi v květnu v obchodech utráceli více, než se čekalo. Maloobchodní tržby bez zahrnutí motoristického segmentu se tak meziročně propadly pouze o 0,7 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s poklesem tržeb o 6,4 %.
Češi v květnu překvapivě hodně utráceli. Nákupy se přesouvají na internet. Foto: Depositphotos.com

„Poměrně příznivý výsledek však může být zkreslený,“ říká hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda: „A to, zaprvé, vládními opatřeními na podporu ekonomiky a zaměstnanosti, která v důsledku pochopitelně podporují i spotřebu – ovšem za cenu rekordního schodku státního rozpočtu a citelného navýšení veřejného zadlužení. A pak, zadruhé, tím, že Češi v květnu svými výdaji zčásti kompenzovali nemožnost či neochotu uskutečňovat tyto výdaje v březnu či dubnu, tedy v době vrcholící koronavirové krize.“

Tržby obchodníků (bez motoristického segmentu) ve srovnání s dubnem vzrostly o 11,6 % a přispělo k tomu především otevírání provozoven včetně nákupních center, k němuž v květnu došlo. „Po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů se dokonce maloobchodní tržby meziročně zvýšily o dvě procenta. Bez očištění, což je v našem případě nejčastěji používané číslo, se snížily o necelé jedno procento,“ upozorňuje analytik ČSOB Petr Dufek.

„Nárůst prodejů v maloobchodě se sice očekával s tím, jak došlo v květnu k rozvolnění většiny vládních opatření proti šíření koronaviru, avšak ne v takovémto rozsahu,“ komentuje dnes ráno zveřejněné květnové výsledky maloobchodu ekonom Komerční banky Martin Gürtler, podle nějž k tomu pravděpodobně významně přispěl vládní program Antivirus, který prozatím drží nezaměstnanost na nízkých hodnotách.

PSALI JSME:
I přes mírné oživení české ekonomiky zůstává její výhled nadále nejistý

Podniky však podle Gürtlera postrádají poptávku, což ukázala i včerejší čísla průmyslové produkce, která je meziročně o celou čtvrtinu nižší. „A s tím pravděpodobně ani program Antivirus nic nezmůže. Pro průmyslově orientovanou ekonomiku jako je ta česká, je totiž zásadní poptávka ze zahraničí,“ dodává ekonom.

Největší nárůst zaznamenaly i tentokrát internetové obchody, jejichž tržby se zvýšily o více než třetinu. „Koronavirová uzávěra ekonomiky pro ně byla jednoznačně vzpruhou, protože umožnily zákazníkům nakupovat bez toho, že by museli opustit pohodlí svého domova. Navíc v posledních letech tyto obchody expandovaly i do dříve téměř nedotčených segmentů trhu, a to se jim právě v době koronavirové jednoznačně vyplatilo,“ vysvětluje Dufek z ČSOB.

„Nákupy přes internet a zásilkové služby umožňují zákazníkům jednoduše srovnávat ceny mezi obchody. Nakupovat lze z pohodlí domova, bez kontaktu s jinými lidmi a bez front. V průběhu koronavirové krize byl trend přesunu nákupů do virtuálního světa posílen a pravděpodobně zůstane jedním z nejviditelnějších důsledků pandemie,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

PSALI JSME:
České e-shopy měly díky koronaviru v dubnu rekordní nárůst tržeb

„Dramatičtější je ovšem propad tržeb po zahrnutí motoristického segmentu, který se sám o sobě propadl meziročně o více než třetinu,“ upozorňuje ekonom Kovanda. Podle něj to svědčí o tom, že trh s automobily se po úderu koronaviru zotavuje mnohem pomaleji než další spotřebitelské segmenty, protože motoristický segment měl své problémy již před koronavirovou krizí a potýkal se například s nasycováním trhu zejména v západní Evropě.

To, že se spotřebitelé přece jen obávají nárůstu nezaměstnanosti, je zjevné právě na prodejích zbytného zboží, jako jsou automobily. Jejich prodeje sice v květnu také oživily, ve srovnání s loňským rokem však zůstávají o 30 % nižší. „To není dobrá zpráva pro automobilový průmysl, který je v ČR významných zdrojem přidané hodnoty a zaměstnanosti. Podle včerejších dat průmyslové podniky začaly již v květnu výrazně snižovat zaměstnanost. Zdá se však, že ti, co o místo průmyslu v květnu přišli, tak našli uplatnění v jiném odvětví ekonomiky,“ říká Martin Gürtler z Komerční banky.

„Při pohledu na loňská čísla jsou však ta letošní stále ještě velmi slabá a příliš nelze počítat s tím, že by se v brzké době přehoupla z červených do černých. Doba prodeji zvláště nových aut příliš nepřeje, ať už z důvodu škrtů firemních investic nebo opatrnějšího postoje domácností,“ domnívá se analytik Petr Dufek z ČSOB. „Klíčovým problémem automobilek se stává odbyt jejich nových výrobků,“ doplňuje ekonom Štěpán Křeček.

PSALI JSME:
Lidé odkládají větší nákupy. Prodejci automobilů hlásí pokles prodejů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.