Češi v květnu v obchodech utráceli mnohem méně, než se čekalo

Názor
Maloobchodní tržby v ČR v květnu zklamaly. Češi v obchodech utráceli mnohem méně, než se čekalo. Maloobchod podle údajů Českého statistického úřadu bez motoristického segmentu rostl meziročně tempem pouze 2,7 procenta, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů počítal s expanzí ve výši 5,1 procenta.
Češi v květnu v obchodech utráceli mnohem méně, než se čekalo. Foto: Pixabay

Některé analytické odhady dokonce předpovídaly v porovnání se skutečností více než dvojnásobný procentuální nárůst. Tržby se zahrnutím motoristického segmentu rostly v květnu meziročně tempem 2,3 procenta. Trh ovšem předpokládal opět výrazně vyšší růst, čítající rovná čtyři procenta.

V nečekaně slabé dynamice tržeb se zrcadlí nasycenost trhu v některých segmentech, zejména v motoristickém, a pak také stoupající inflace a stupňující se obavy spotřebitelů z ekonomické budoucnosti a jejich vlastní finanční situace.

Míra inflace se letos pohybuje v blízkosti horní meze tolerančního pásma inflačního cílování České národní banky. Zdražují položky, na které jsou řadoví spotřebitelé obzvláště citliví, jako je bydlení, energie v čele s elektřinou nebo mnohé druhy potravin, včetně brambor a zeleniny.

Lidé jsou navíc dennodenně „masírováni“ mediálními zvěstmi o blížící se krizi a nutnosti šetřit na vládní úrovni, případně dokonce propouštět zaměstnance placené z veřejných peněz. Vnímají také napjatou mezinárodní situaci, neustálou hrozbu eskalace obchodních válek a celních přestřelek, což jim potvrzuje domněnku o blížící se krizi.

Nepříznivý květnový výsledek maloobchodu však dost dobře stále může být jen přechodným „zavrávoráním“. Nelze zatím usuzovat na trvalejší zhoršení trendu. Naopak, mzdy Čechům letos porostou reálně o více než čtyři procenta a v příštím roce o více než tři procenta, takže jejich kupní síla by měla nadále solidně růst. Spotřebitelská důvěra v ekonomiku také zůstává na poměrně vysoké úrovni.

Za celý letošní rok vykážou maloobchodní tržby bez motoristického segmentu tempo meziročního růstu 3,4 procenta.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Růst tržeb zpomalil. Spotřební chování lidí se proměňuje

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Čínská ekonomika rostla nejpomaleji za 27 let

„Přestože čínská ekonomika zpomaluje, stále by v letošním roce měla růst dvakrát rychleji než ekonomika Spojených států, a dokonce čtyřikrát rychleji než ekonomika Evropské unie. Čína tak i nadále bude hospodářsky …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi milují značkové oblečení. Ale je jich jen třetina

Průzkum
Všeobecné mínění, jak si spousta Čechů zakládá na značkovém oblečení, nabourává aktuální výzkum společnosti GfK. Košile, kalhoty, trička, obuv a další módní doplňky světových oděvních značek totiž preferuje jen třetina tuzemských zákazníků. Převažují ti, pro něž není módní symbol důležitý.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru