Češi v prodejnách potravin vyžadují výběr alespoň z 5000 položek

Pět tisíc nabízených položek v potravinářském obchodě, 15 tisíc v hobbymarketu: tak si čeští spotřebitelé představují dostatečně zásobenou prodejnu. Jenže prodavači to při takové šíři sortimentu mají čím dál složitější, pokud jej mají znát a poskytnout zákazníkům kvalifikované informace.
Skutečným zabijákem úspěšného podnikání jsou ale také fronty na pokladnách. Podle průzkumu vadí třetině zákazníků. Foto: Pixabay

Šíře sortimentu podle Romana Mazáka, předsedy maloobchodního z Družstva CBA, umožňuje prodejnám i v menších městech či obcích směle konkurovat diskontům, které se nacházejí v jejich bezprostřední blízkosti. Ty přitom nabízejí zpravidla dvě základní šíře sortimentu, a to 800 nebo 2000 položek.

„Pro běžného zákazníka je to málo. Pokud konkurenční prodejna nabídne násobně početnější rozsah položek, bude jednoduše prosperovat a lidé ji budou preferovat. Ukazují to i naše zkušenosti. Zákazník zkrátka upřednostňuje co nejširší výběr. Pokud si chce nakoupit speciální věci, nemusí jezdit například do velkého supermarketu. Stačí mu i menší formát a rychlý nákup,“ říká Mazák.

PSALI JSME:
Obchodníci zdražují a jejich tržby rostou

Zákazník nemá školit prodavače

„Obchody mají na pultech stovky produktů, ke kterým je potřeba mít informace. O složení, materiálu či stále se vylepšujících funkcích. Zákazník je stále náročnější a často přichází do obchodu s konkrétní představou a má o poptávaném produktu nastudováno více než prodavač,“ nabízí pohled z druhé strany Karel Pecl ze společnosti Blue Dynamic, která se specializuje na implementaci chytrých systémů pro retailové firmy.

„Majitele obchodů tak nutí investovat více do řešení, ve kterých prodejce rychle dohledá požadované informace, stejně tak do systematického proškolování personálu či motivačních složek ke mzdám,“ dodává Pecl.

Podle průzkumu agentury Rondo Data se investice do personálu obchodníkům vyplatí. Neochotný či neproškolený personál totiž dokáže naštvat 34 % dotázaných, ochotní a příjemní prodavači naopak potěší 51 % z nich.

PSALI JSME:
Obchody bez pokladen. Ahold spustil v Nizozemsku novinku pro rychlý nákup

Fronta zabiják

Skutečným zabijákem úspěšného podnikání jsou ale také fronty na pokladnách. Podle průzkumu Rondo Data vadí 32 % zákazníků. „Zákazník, který dlouho čeká ve frontě, může být v prodejně dané značky také naposled. Technologie se naštěstí velice rychle zdokonalují, dnes není problém měřit a vyhodnocovat délku fronty, čas strávený ve frontě i související změnu nálady nakupujících,“ ujišťuje Pecl.

Kromě „řízení front“ podle něj nové systémy poskytují tzv. digitální demografická data, a tak má obchodník přesné informace o tom, kdo navštěvuje jeho prodejny.

„Chybějící produkt na prodejně, pro který si zákazník přišel, je také nešťastná situace,“ připomíná Pecl. Aby tyto situace nastávaly co nejméně, pomáhá umělá inteligence řídit a optimalizovat skladové zásoby na centrálních skladech i samotných prodejnách.

PSALI JSME:
Prodej potravin na zakázku funguje už i v Česku

Jak v obchodě nezabloudit

Podle Romana Mazáka přitom neplatí, že větší prodejní plocha automaticky znamená širší sortiment. „Záleží na tom, jak obchodník pracuje s celkovým prostorem. Rozhodně to neznamená, že by v malé prodejně bylo méně výběru. Spíše se stává, že v řetězci jsou tři metry jednoho produktu, zatímco v malé prodejně je vystavený pouze jeden produkt, takzvaný face. Ve výsledku tak naopak může mít malá prodejna i větší výběr,“ doplňuje.

Právě malé prodejny jsou přitom podle zástupců tradičního trhu formátem, který čeští spotřebitelé v posledních letech znovu objevují. Jedním z klíčových atributů nákupu je totiž pro ně také úspora času, kterou jim řetězce s velkou prodejní plochou často nedokážou poskytnout. Ačkoliv tedy kritérium šíře sortimentu splňují, kvůli častému bloudění po rozlehlé prodejně zde lidé často stráví více času, než původně zamýšleli.

PSALI JSME:
Jak nakupujeme: Ženy jdou po slevě, muži více po kvalitě

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Brambory meziročně zdražily o 88 procent

Bramborová krize se blíží ke svému konci. Do obchodů se postupně dostávají rané brambory, které utlumí skokový nárůst v cenách. Vysoké ceny zemědělských výrobků jsou ovlivněny špatnou úrodou. Ukazuje se, že české …

Značkové oblečení preferuje třetina Čechů

Značkové oblečení, častěji to jsou muži, preferuje 32 procent dotázaných. Trendovou módu nakupují podle očekávání zejména mladé ženy, pro které je vzhled oděvů často důležitější než jeho funkčnost a pohodlí. Naopak …

Už jste si letos byli nasbírat jahody?

České farmy v těchto dnech postupně začínají s prodejem jahod a některé z nich zároveň spouští u zákazníků velmi oblíbené samosběry. Ceny začínají už na 39 korunách za kilogram, průměrná cena za kilogram jahod ze …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru