Češi v roce 2016 uhradili rekordní sumu ze závazků po splatnosti zapsaných v registru SOLUS

Občané zapsaní v registru klientských informací SOLUS v roce 2016 uhradili téměř 5,2 miliardy korun ze svých závazků po splatnosti evidovaných v Registru fyzických osob. Je to o 12 % více, než v roce 2015, a zároveň jde o historicky nejvyšší splacenou částku od vzniku sdružení SOLUS v roce 1999.

Závazek po splatnosti zapsaný v Registru fyzických osob SOLUS nebo jeho část uhradilo v roce 2016 takřka 295 tisíc osob. Jde o další z pozitivních výsledků, kterých sdružení SOLUS v uplynulém roce dosáhlo: podíl občanů s dluhem po splatnosti zapsaných v registru fyzických osob SOLUS klesl ke konci roku 2016 na 7,44 % (oproti 8,09 % ke konci roku 2015) a celková částka po splatnosti, kterou sdružení SOLUS v Registru fyzických osob eviduje, klesla z 52,7 miliardy Kč ke konci roku 2015 na 50,5 miliardy Kč ke konci roku 2016.

„Pouze s informací o platební morálce klienta z registru klientských informací se mohou členové SOLUS odpovědně rozhodnout, zda vstoupí do obchodního vztahu s klientem, který žádá o půjčku nebo službu s odloženou splatností,“ komentuje výsledky Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS. „Pokud by do registrů nahlíželi všichni poskytovatelé půjček s licencí dle nového zákona o spotřebitelském úvěru, můžeme například podstatně omezit počet klientů s vícečetnými exekucemi. Takoví klienti by zkrátka nemohli čerpat další půjčky ve chvíli, kdy se dostanou do potíží s úhradou svých závazků jinde, ale museli by svou situaci aktivně řešit,“ dodává.

Podle sdružení SOLUS významně pomáhá omezit negativní dopady předlužení nová legislativa. Registry klientských informací mají od konce roku 2015 jasnou oporu v zákoně o ochraně spotřebitele a nepotřebují k evidenci údajů o dlužníkovi jeho souhlas. Zároveň nový zákon o spotřebitelském úvěru jasně vyžaduje od finančních institucí důkladné prověření schopnost klienta splácet půjčku ještě před podpisem úvěrové smlouvy. Tuto povinnost splní poskytovatelé úvěrů právě ověřením platební morálky klienta v zavedeném registru klientských informací.

„Platná legislativa jasně dává poskytovatelům půjček povinnost dostatečně prověřit schopnost klienta půjčku splácet. Fakt, že úvěrová společnost nevyužije ke splnění této povinnosti dostupné a zavedené prostředky, včetně registrů klientských informací, může mít za následek i neplatnost úvěrové smlouvy,“ vysvětluje Jan Stopka.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Jak v roce 2019 zredukovat firemní náklady

Ačkoliv se zdá, že podnikání je v ČR rok od roku náročnější, způsobů, jak při něm ušetřit, je pořád dlouhá řada. Často se ale zapomíná na ty nejzákladnější a nejsnazší. Přitom je snižování nákladů v zájmu každého …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru