Češi za elektroniku utrácejí více než před rokem, navzdory koronaviru

Názor
Maloobchodní tržby vykázaly v srpnu slabší výkon než v červenci. Růst výkonu maloobchodu, který byl patrný po skončení jarní vrcholné fáze koronavirové uzavírky podstatné části ekonomiky, tak ustal.
Češi za elektroniku utrácejí více než před rokem, navzdory koronaviru. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní činil červencový meziroční růst tržeb v maloobchodě 1,8 procenta, zatímco v srpnu 1,6 procenta. Stále jde o poměrně solidní výkon, vzhledem k míře, v jaké se lidé v ČR v srpnu obávali zhoršení své vlastní i obecné ekonomické situace. Češi se tedy se svým utrácením vrací ke stavu, jenž panoval před březnovým úderem koronaviru a „vypnutím“ podstatné části ekonomiky, včetně maloobchodu.

Některé spotřebitelské segmenty však zůstávají stále silně otřeseny. Viditelné to bylo v srpnu zvláště v případě ubytování, kde byly tržby meziročně o 46 procent nižší. Za celý letošní rok jsou tržby v ubytování meziročně o zhruba 50 procent níže.

Sektor trpí odlivem zahraničních turistů, který není s to kompenzovat ani poptávka tuzemského obyvatelstva, podporovaná programem na podporu lázeňství COVID-Lázně. Zvláště patrné je to například v Praze, která je vysoce závislá na poptávce zahraničních návštěvníků.

O 4,6 procenta více než loni utratili Češi v srpnu za elektroniku. To znamená, že jsou stále ochotni nakupovat zboží, které nutně nepotřebují, například nové mobilní telefony či počítače.

PSALI JSME:
Češi se připravují na druhou vlnu, skupují notebooky

Jde tedy o signál toho, že koronavirová krize se ještě v chování domácností plně neprojevila, a to z velké části kvůli vládním opatřením na podporu ekonomiky a zaměstnanosti.

Zčásti však stále jde o dozvuk kompenzujícího chování, kdy lidé stále i v srpnu nakupovali zboží, které nemohli pořídit v době „vypnuté“ ekonomiky v měsících březnu až květnu. Oproti červenci je ostatně v srpnu patrné zpomalení dynamiky růstu tržeb, což koresponduje právě s odezníváním zmíněného kompenzujícího nakupování. Částečně kvůli tomuto zpomalení mohlo ovšem dojít i vlivem časování dovolených, moudřejší budeme s daty za září.

Naopak, stále se v srpnu propadal automobilový segment, a to meziročně o 9,4 procenta. Po zahrnutí celého automobilového segmentu se spotřebitelské výdaje Čechů v meziročním vyjádření stále propadaly, o 2,6 procenta.

I na základě aktuálních čísel ČSÚ je třeba počítat s tím, že za celý rok se maloobchod v ČR letos propadne o tři procenta, po zahrnutí automobilového segmentu ještě výrazněji.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
České maloobchodní tržby v srpnu opět povyrostly

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Důvěra v tuzemskou ekonomiku v listopadu dále klesla

Důvěra podnikatelů i spotřebitelů v ČR v listopadu dle konjukturálního průzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ) pokračovala v poklesu. Saldo důvěry spotřebitelů kleslo na -22,5 bodů, což není až tak vzdálené …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi zatím s vánočními nákupy otálejí

Analýza
Největší sezóna pro e-shopy je každoročně před Vánoci. Ani letos tomu nebude jinak – s tím rozdílem, že situace významně poznamenala vládní opatření kvůli onemocnění covid-19. Přepravní společnosti upozorňují, že pokud by nouzový stav trval až do Vánoc, poptávka po doručení domů bude oproti uplynulým letům enormní a nad limity navýšených kapacit většiny přepravních společností na tuzemském trhu.
Rolovat nahoru