Koronavirové pandemie využilo k vylepšování chat a chalup více než 60 procent majitelů rekreačních nemovitostí. A rozhodně nešetřili. Více než 80 procent chalupářů utratilo částku až 100 tisíc korun. Dalších 13 procent sáhlo do peněženky ještě hlouběji a vytáhlo dokonce až půl milionu.
Při vytápění rekreačních nemovitostí v Česku dominuje dřevo – topí jím 64 procent chalupářů. Dalším oblíbeným zdrojem tepla je elektřina (12 %), uhlí využívá jen devět procent chatařů, plyn pak sedm procent a pelety jen ve dvou procentech případů.
Podle průzkumu Generali České pojišťovny si letos tři čtvrtiny chalupářů pořídilo něco nového a hodnotného. Obvykle to byla reakce na vysoké letní teploty posledních let. Lidé tak nejvíce nakupovali nádoby na zachytávání vody (33 procent), aby v období sucha měli čím zalévat. Na druhém místě (22 procent) skončily markýzy, pergoly a další stínící technika. A 18 procent si koupilo a zasadilo nové stromy.
Vyprodané bazény
Nemálo chalupářů si pak pořídilo bazén (21 procent) nebo aspoň zahradní sprchu (19 procent). Prodej bazénů přitom letos trhal bazény a mnozí zájemci na něj museli dlouho čekat, protože výrobci nestíhali vyřizovat rychle všechny objednávky. Bylo to právě proto, že mnozí Češi kvůli covidu-19 nikam necestovali a trávili většinu volného času na svých zahradách nebo chalupách.
Třeba největší tuzemský prodejce bazénů Mountfield hlásí meziroční nárůst zájmu o bazény i bazénové příslušenství o desítky procent. Prodej bazénů se od dubna výrazně zvedl i na e-shopu a nepolevil ani po rozvolňování všech protikoronavirových opaření.
„Byla to sezóna, kterou jsme za naši třicetiletou historii ještě nezažili,“ řekl obchodní ředitel Michal Dluhoš. „Podle toho, co víme z prodejen, si letos přicházejí pro bazén lidé, kteří dosud váhali, nebo ho dokonce nikdy mít nechtěli,“ dodal.
Výpadek výroby
Za dva měsíce, na kdy se česká ekonomika prakticky zastavila, se oproti loňsku vyrobil jen zlomek bazénů. Vázly i dodávky ze zahraničí. Prodávaly se převážně zásoby a rezervy. A ani na podzim není situace optimální. Stačí dva tři lidé z výroby, kteří nastoupí do karantény, a plynulost produkce se začne zadrhávat. Není to ovšem jen problém tuzemský, podobně jsou na tom i výrobci bazénů v zahraničí.
„Výpadek výroby z první poloviny roku je strašně znát, všechno, co jsme měli na skladě, je už pryč. Teď sice už zase vyrábíme naplno, ale příjem objednávek na únor až červen příštího roku jsme už museli zastavit. Nestíháme kapacitně,“ konstatovali zástupci Laminetu, jednoho z největších výrobců bazénů v Česku.
Obdobnou situaci hlásí rovněž další výrobci, především Garsys nebo českobudějovická společnost JFC, která se specializuje na produkci posuvných zastřešení k bazénům.
Statisícové vybavení
Také díky letošním investicím do zvelebování chat a chalup se výrazně zvýšila hodnota majetku v rekreačních sídlech. Průzkum Generali České pojišťovny ukázal, že většina Čechů má na chalupách skutečně hodnotné vnitřní vybavení – vedle bazénů to jsou třeba grily, trampolíny nebo zahradní nábytek, ale i televize a jiné elektrospotřebiče.
„Z našich zkušeností víme, že lidé po větších investicích zapomínají aktualizovat své pojistné smlouvy. Přitom výměna oken, pořízení nové střechy nebo nákup nové zahradní techniky by mělo vést k tomu, že lidé své pojistné smlouvy aktualizují. Tím spíše před blížící se zimní sezónou,“ připomněla Martina Veřtátová, produktová manažerka majetkového pojištění z Generali České pojišťovny.
Dodala, že vhodně nastavená pojistná smlouva dokáže ošetřit rovněž zahradní porosty, například jehličnaté a listnaté stromy, okrasné keře, ale také trávníky.