Češi zaostávají v klíčových dovednostech

O rozvoj podnikavosti v českém vzdělávacím systému se již druhým rokem zasazuje Asociace podnikavé Česko. Ta v aktuálním průzkumu, který pro ni zajistila agentura NMS Market Research, zjišťovala např. to, jaké podnikavé kompetence Češi považují za nejdůležitější a do jaké míry je podle nich rozvíjí české školství. Finanční a ekonomické informace (faei.cz) mají výsledky průzkumu k dispozici.
Týmovou spolupráci považuje podle aktuálního průzkumu za velmi důležitou jen jeden ze sedmi respondentů. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Týmovou spolupráci považuje podle aktuálního průzkumu za velmi důležitou jen jeden ze sedmi respondentů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podnikavost označila jako jednu z osmi klíčových kompetencí pro 21. století také Evropská komise. Ta ji v evropském rámci nazývaném EntreComp popisuje jako cestu z bodu, kdy si člověk všímá problémů kolem sebe a vnímá je jako příležitosti, přes fázi, kdy umí najít materiální, časové nebo finanční zdroje pro jejich řešení, a to nakonec přinést do akce.

Podnikavost rozděluje na 15 jednotlivých kompetencí, mezi které patří např. kritické myšlení, schopnost pracovat v týmu, nalézat příležitosti a řídit změny v neustále se měnícím světě. Právě na ty se v aktuálním průzkumu zaměřila Asociace podnikavé Česko. Sběr a analýzu dat zajistila agentura NMS Market Research na reprezentativním vzorku tisícovky respondentů.

První část výzkumu se dotazovala na to, do jaké míry Češi považují jednotlivé podnikavé kompetence za důležité pro život. Výsledky ukázaly, že za nejdůležitější Češi považují finanční gramotnost (95 %), znalost silných a slabých stránek (95 %) a umění poučit se ze zkušenosti (95 %) nebo se vyrovnat s neúspěchem (94 %).

Za nejméně důležité pak označili kreativitu a iniciativu (79 %) a týmovou spolupráci (68 %). Pouze jeden ze čtyř dotazovaných považuje za velmi důležité být iniciativní, kreativní a inovativní, a dokonce jen jeden ze sedmi označil za velmi důležité umět do svého úsilí zapojit ostatní.

„To vzbuzuje na první pohled obavu, ve které si v budoucnu každý hraje spíš na vlastním písečku. Na druhou stranu je pozitivní, že současní studenti vnímají tyto dovednosti jako mnohem důležitější než celková populace,“ komentovala výsledky průzkumu Anna Kačabová, ředitelka Asociace podnikavé Česko.

Další část výzkumu byla zaměřena na to, do jaké míry jednotlivé kompetence rozvíjí české školství. Zde dotazovaní příliš optimističtí nebyli – nadpoloviční většina označila jako dobře rozvíjenou jedinou kompetenci z patnácti, a to zvládání spolupráce s ostatními. Za nejhůře rozvíjené Češi považují schopnost vyhledat příležitosti, řídit sebe a ostatní nebo vyrovnat se s neúspěchem.

Nepříliš dobře rozvíjí české školství podle dotazovaných také finanční a ekonomickou gramotnost, které označili vůbec za nejdůležitější dovednost pro život. „Jsme přesvědčeni o tom, že když se podaří vzdělávání k podnikavosti rozvinout ve většině českých škol, budou z nich odcházet absolventi s přirozeným zájmem o celoživotní vzdělávání,“ uvedla ředitelka asociace.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB