Pošta postupuje „salámovou metodou“, neboť zdražovala už loni v listopadu a také letos v lednu. Zřejmě vyhodnotila postupné zdražování, „kolečko po kolečku“, jako přijatelnější jak z hlediska veřejnosti, tak politické reprezentace, zejména pak ministerstva vnitra, které má Českou poštu coby její formální zakladatel v gesci.
Začátkem ledna stouply například ceny obyčejných nebo doporučených psaní, a to řádově o jednotky korun. Od února zdraží doporučený dopis o desetikorunu, na 62 korun, stoupne i cena poštovních poukázek.
Loni v listopadu přitom citelně zdražilo zasílání dopisů i balíků. Poštu ke zdražení donutily výrazně zdražující energie a pohonné hmoty. A ovšem rostoucí platové náklady. Podobné důvody stojí také za lednovým a chystaným únorovým zdražením. Balíků se únorové zdražení netýká.
Zdražování České pošty je i po přihlédnutí k enormní výši inflace poměrně razantní. Bude tak další zátěží rozpočtů četných sociálně zranitelných domácností, jako jsou zejména domácnosti seniorů, kteří nikdy příliš neuvykli elektronické komunikaci.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Lukáš Kovanda