Nejdříve si upřesněme, o čem je v dnešní poradně vlastně řeč. Jde o zařízení, které slouží výhradně k detekci, tedy upozornění na radarové zařízení, které měří rychlost vašeho vozu.
1. Detektor signálu, který vysílají radary na měření rychlosti, můžete na českých silnicích používat bez obav.
2. Zakázáno je pouze zařízení, které tento signál ruší, nebo ovlivňuje.
3. V naprosté většině evropských zemí je přísně trestáno pouhé vlastnictví, nikoli až aktivní používání, nejen rušiček signálu, ale i detektorů upozorňujících na měřící přístroje.
Nejde tedy o přístroj, který signál vysílaný radarem ovlivňuje či dokonce ruší, jak by lidově nepřesný název antiradaru napovídal. Detektor, o němž hovoříme, řidiče pouze upozorňuje na zdroj určitých radarových vln o specifické frekvenci, které vysílá zařízení na měření rychlosti.
Pochyby o legálnosti detektoru ve vašem voze tedy vyvolalo především jeho nepřesné označení, nikoli skutečné vlastnosti. Podle tzv. popisu základních podmínek účasti na provozu na pozemních komunikacích (§ 3 zákona 361/2000 Sb.) nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Námi popsaný detektor na zařízení používaná při dohledu na bezpečnost provozu pouze upozorňuje, je v tomto směru pasivním zařízením, jehož využívání zakázáno není.
Ano, existují skutečné antiradary, které jsou schopné signál z měřících zařízení eliminovat a ovlivnit. Ty zákon zakazuje a za jejich prokázané užití na českých silnicích (policie má právo kontrolovat vozidla na přítomnost těchto zařízení, pozn. aut.) hrozí pokuta až 100 000 Kč. V některých případech může dojít k odebrání řidičského průkazu, zabavení antiradaru, a dokonce může být zabaveno vozidlo.
Upozorní na měřiče
Vraťme se však k detektorům radarů, které umějí řidiče upozornit na přítomnost zařízení pro měření rychlosti, ať už jde o stacionární radary v obci či místech s omezením rychlosti nebo o hlídku dopravní policie s přenosným měřidlem důmyslně skrytou vedle vozovky.
A jsme u druhé pochybnosti naznačené v úvodu článku – je používání detektoru signálu morální? Tady už nejsme v oblasti striktně popsaného zákona, ale u tenké hranice individuálně nastavených hodnot.
Je to morální?
Rozumíme tomu, že někdo považuje „antiradary“ za koupenou výhodu, šizení, ale zkuste si odpovědět na následující otázky.
Když v autě uslyšíte v dopravním zpravodajství informaci, že vámi projížděný úsek kontrolují dopraváci, snížíte rychlost a jste opatrnější, nebo nereagujete? Ignorujete varovné probliknutí protijedoucího řidiče? Jste přesvědčení, že dopravní policie měří rychlost jen tam, kde to slouží bezpečnosti provozu, nebo si vybírá také úseky, kde má velkou šanci pokutovat?
Výchova bez pokuty
Je opravdu velký rozdíl mezi pravidelnou preventivní akcí policie, která předem označí úseky, kde bude sledovat dodržování dopravních předpisů, a akustickým varováním řidiče, aby si zkontroloval rychlost, protože mu může hrozit kontrola? Nebo jde v obou případech především o prevenci a výchovu řidičů?
Souhlasíme s tím, že dopravní předpisy by se měly dodržovat za všech okolností. Jen to snad nemusí být vždy za cenu pokuty a dalších nepříjemností.
Není to drahá investice
Vlastnictví detektoru vám tedy může ušetřit starosti i peníze. To druhé samozřejmě snižuje vstupní investice, tedy samotné pořízení přístroje.
Nejde o závratné náklady, letmým pohledem na internet se přesvědčíte o široké nabídce i cenách v řádu jednotek až nižších desítek tisíc a možnosti pořídit si detektor přenosný nebo pevně zabudovaný ve vozidle.
Za hranice bez detektoru
Jak je to s používáním detektorů a antiradarů v cizině? Jednotná legislativa v rámci Evropské unie dosud neexistuje, ale současný trend směřuje k zákazu nejen skutečných antiradarů, ale i zařízení, která na signál pouze upozorňují.
Usuzujeme tak z toho, že ve většině západních zemích (Německo, Rakousko, Francie, Itálie atd.) jsou tyto přístroje zakázány a jen jejich instalace ve voze je považována za závažné porušení zákona. Někde jsou zakázány dokonce navigace upozorňující na pevné radary.
Alespoň detektory můžete bez sankce použít ve Velké Británii, z okolních zemí jen ve Slovinsku. Ale v obecně platí, že před každou cestou autem do zahraničí se musíte seznámit s tamními dopravními předpisy i omezeními.
To v případě detektorů znamená před cestou do zahraničí odstranit nejen samotný přístroj, ale také související příslušenství, abyste se vyhnuli další prohlídce i mnohdy citelným sankcím.
Vždycky se můžu smíchy potrhat, když jedu za nějakým autem, co jede 70 a radar ukazuje 42. Jenom tenhle týden jsem to zažil 2x. Jednou za kamionem v Břestu a včera na radaru v Holešově. Jo. Je to špatně. Ale štve mě ten paradox. Nechává se to prodávat, ale zakazuje se to používat. Stát na tom vydělá víckrát. Zdaní výrobce, zdaní prodejce a pak zkasíruje uživatele. Učebnicový příklad pokrytectví. Takže se to dřív nebo později zakáže všude. Ale vyrábět a prodávat se to bude dál. 🙂