České banky jsou na špici v zabezpečení elektronických plateb

Praha 29. 6. 2016 – Zabezpečení elektronických plateb českých bank je v rámci Evropy na nadstandardní úrovni. Podle mezinárodní studie společnosti Grant Thornton Advisory je Česká republika jednou ze zemí s nejvyšší mírou implementovaných bezpečnostních pravidel. Kromě účinné identifikace a autentizace klientů české banky používají zabezpečené komunikační kanály, monitoring a vyhodnocování rizik.

„Podle statistiky ČSÚ stále roste počet uživatelů internetového bankovnictví, aktuálně ho používá 45 % obyvatel České republiky. Roste i počet hackerských pokusů o útoky na účty klientů a systémy bank. Proto jsme se rozhodli společně s agenturou GTA zmapovat, jak se k zabezpečení informací a dat o klientech staví i ostatní evropské instituce a státy. Ze studie výrazně vyplynulo, že zabezpečení elektronických plateb je jedním z aktuálních témat nejen finančních institucí, ale také vlád a regulátorů. Kromě implementace pravidel a sofistikovaných systémů na straně bank se kyberbezpečnost stává nedílnou součástí naší legislativy. A to je pro klienty dobrá zpráva,“ říká Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci z ČBA, a dodává, že Česká republika je leaderem těchto snah spolu s Estonskem, Moldavskem a Spojeným královstvím.

Banky riziko rozhodně nepodceňují

Studie se zaměřila na některé procesy spojené se zabezpečením bank, které by měly provádět v rámci svých procesů všechny banky.

V bankách fungují velmi dobře interní procesy. „Přehodnocení kybernetických rizik probíhá u všech bank alespoň jednou ročně, a to jak na kvalitativní, tak na kvantitativní úrovni,“ vysvětluje Michal Beneš, senior manager Grant Thornton Advisory. K tomu jsou nejčastěji používány třístupňové klasifikace důležitosti systémů, zranitelnost informačních systémů prověřují pravidelné penetrační testy. „U českých bank je samozřejmostí tzv. Disaster Recovery plán, který určuje přesné postupy v případě ohrožení elektronických systémů,“ upřesňuje Tomáš Hládek.

České banky se svými klienty tradičně komunikují na osobní bázi, stále více jsou ale dostupné i online. Pro online komunikaci využívají zabezpečený komunikační kanál v podobě internetového bankovnictví. Ten je pravidelně aktualizován. Z hlediska interních systémů banky kontrolují uživatelská práva a monitorují chování uživatelů prostřednictvím DLP systémů (systém umožňující včasné varování před hrozícím únikem dat). „Stejně tak identifikace a autentizace (ověření oprávnění) klienta směřuje stále více do online prostředí. U nás je autentizace klienta pro vstup do internetového bankovnictví velmi dobře řešená,“ uvádí Tomáš Hládek.

„Při elektronickém kontaktu je nutné zajistit vysoké zabezpečení komunikace a vybudovat v klientovi důvěru v toto zabezpečení,“ doplňuje Michal Beneš a dodává, že při autentizaci stávajícího klienta banky osobní kontakt již nevyžadují. Dotazované banky v jednotlivých zemích volí různé druhy autentizace stávajících klientů při elektronické komunikaci. V polovině zemí je obvyklý certifikát či elektronický podpis. V Řecku, Turecku a Moldavsku se banky spoléhají na PIN nebo heslo. Estonské banky potom používají k autentizaci klientů často elektronické občanské průkazy. V České republice se často používá SMS s kódem. Ve Spojeném království se způsob autentizace liší u různých produktů/služeb.

Klíčovým prvkem pro identifikaci osob je v 85 % zemí centrální registr právnických osob. Banky v nich nejčastěji hledají informace o statutárních orgánech (v 93 %) a dále finanční informace, předmět podnikání a sídlo firmy (shodně 79 %). Jen v Irsku registr obsahuje informace pouze o fyzických osobách. U fyzických osob většinu bank zajímá bydliště a předmět podnikání u těch, kteří podnikají. Nadto mají banky možnost využívat i speciální databáze klientů finančních institucí – povinně ve Francii, Nizozemsku a na Slovensku, dobrovolně pak v České republice a Rumunsku.

Oblast kybernetického zabezpečení řídí v první řadě zákon a best practise, v České republice Zákon č. 181/2014 Sb. „Obdobná regulace existuje ve 2/3 zkoumaných zemích, v drtivé většině zemí, včetně té naší, se vztahuje nebo v dohledné době bude vztahovat i na bankovní sektor,“ uvádí Michal Beneš. Drtivá většina zemí (86 %) navíc legislativně řeší i ochranu osobních údajů.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?