Česko jako e-shopová velmoc končí, do hry vstoupili asijští giganti

V době pandemie vznikala v Česku celá řada nových on-line obchodů. Některé se zaměřily na prodej vlastních produktů, některé využily mezer na trhu a soustředily se na specializovaný segment zboží. Zvláštní situace jim přála. Ale časy se mění.
V současné tržní situaci ztrácejí domácí internetové obchody a tržiště konkurenční výhodu. Ilustrační foto: Depositphotos.com
V současné tržní situaci ztrácejí domácí internetové obchody a tržiště konkurenční výhodu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Do oblasti e-commerce u nás vstoupili noví hráči převážně z Asie. Není žádným tajemstvím, že český zákazník je na ceny velmi senzitivní a že po letech vysoké inflace a kontinuálního zdražování veškerého spotřebního zboží vydává svoje těžce vydělané peníze s ještě větší opatrností. To asijské konkurenci se vstřícnou a velkorysou cenovou politikou nahrává.

Mnohdy tak čeští zákazníci hřeší i na ochranu svých osobních údajů. Za snížení nákladů za nákup jim to riziko stojí. Když k tomu přičteme ještě propracovaný marketing těchto hráčů, je to kombinace pro mnohé české menší a střední e-shopy smrtící.

Řada z nich v loňském roce zanikla a letos tento trend zesílí. V současné tržní situaci zkrátka ztrácejí domácí internetové obchody a tržiště konkurenční výhodu, pokud nejsou lovebrandem. Ale i lovebrand se může „položit“.

Konkurence z Dálného východu má propracovaný systém, jímž zákazníky láká do svých osidel. Je technologicky napřed a ví, jak trh oslovit. Ostatně v roce 2024 na asijských e-shopech, jako jsou Temu či Shein, nakupovalo až 32 procent Čechů, v rámci EU je to ještě o tři procenta spotřebitelů více.

Problém je také v tom, že situace značně dopadá na české výrobce. Vzhledem ke krachujícím tuzemským e-shopům totiž přicházejí o stabilní odbytiště. Musí hledat nové partnery a snižující se konkurence na trhu e-commerce pro ně znamená zvyšující se náklady.

Zkrátka nechat se zalistovat do českých stabilních a dobře známých e-shopů a tržišť je dražší. Majitele tuzemských internetových obchodů i jejich dodavatelů čeká rok těžkého rozhodování. Musí si odpovědět na dvě otázky. Jsem ochoten investovat do budování lovebrandu? A vyplatí se mi v tomto odvětví ještě vůbec podnikat?

Autor je zakladatel společnosti JPF Czech
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek