Do oblasti e-commerce u nás vstoupili noví hráči převážně z Asie. Není žádným tajemstvím, že český zákazník je na ceny velmi senzitivní a že po letech vysoké inflace a kontinuálního zdražování veškerého spotřebního zboží vydává svoje těžce vydělané peníze s ještě větší opatrností. To asijské konkurenci se vstřícnou a velkorysou cenovou politikou nahrává.
Mnohdy tak čeští zákazníci hřeší i na ochranu svých osobních údajů. Za snížení nákladů za nákup jim to riziko stojí. Když k tomu přičteme ještě propracovaný marketing těchto hráčů, je to kombinace pro mnohé české menší a střední e-shopy smrtící.
Řada z nich v loňském roce zanikla a letos tento trend zesílí. V současné tržní situaci zkrátka ztrácejí domácí internetové obchody a tržiště konkurenční výhodu, pokud nejsou lovebrandem. Ale i lovebrand se může „položit“.
Konkurence z Dálného východu má propracovaný systém, jímž zákazníky láká do svých osidel. Je technologicky napřed a ví, jak trh oslovit. Ostatně v roce 2024 na asijských e-shopech, jako jsou Temu či Shein, nakupovalo až 32 procent Čechů, v rámci EU je to ještě o tři procenta spotřebitelů více.
Problém je také v tom, že situace značně dopadá na české výrobce. Vzhledem ke krachujícím tuzemským e-shopům totiž přicházejí o stabilní odbytiště. Musí hledat nové partnery a snižující se konkurence na trhu e-commerce pro ně znamená zvyšující se náklady.
Zkrátka nechat se zalistovat do českých stabilních a dobře známých e-shopů a tržišť je dražší. Majitele tuzemských internetových obchodů i jejich dodavatelů čeká rok těžkého rozhodování. Musí si odpovědět na dvě otázky. Jsem ochoten investovat do budování lovebrandu? A vyplatí se mi v tomto odvětví ještě vůbec podnikat?
Autor je zakladatel společnosti JPF Czech
(Redakčně upraveno)