Česko je levným chlévem a polem Evropy

Názor
Klíčovým problémem českého zahraničního obchodu se zemědělskou produkcí je jeho silné zaměření – a zejména v oblasti vývozu – na produkty s nízkou úrovní zpracování. Typickými položkami českého zemědělského vývozu jsou například krmiva, obiloviny, olejnatá semena, živá zvířata, minerální voda či čerstvé mléko.
Ilustrační foto: Pixabay

Tuzemský agrární vývoz se tedy soustředí na produkty s relativně nízkou kilogramovou cenou. V uplynulých zhruba patnácti letech tato levná produkce vykazuje v oblasti zemědělského exportu velmi silnou růstovou dynamiku. Celkový objem exportu tak roste nikoli z důvodu vzestupu kilogramové ceny exportu, nýbrž z důvodu rapidně rostoucího vyváženého váhového množství.

Ještě v roce 2001 tak kilogram českého zemědělského exportu vyšel průměrně na 16,01 koruny, v roce 2016 už ovšem pouze na 12,52 koruny. Naopak jeden kilogram dovážené zemědělské produkce stál v roce 2001 22,25 koruny, ale v roce 2016 už bezmála třicet korun, přesněji 29,81 koruny.

PSALI JSME:
Loňská špatná úroda už se projevuje v cenách, brambory během měsíce zdražily o třetinu. Inflace zůstává na dvou procentech

Rostoucí schodek agrárního zahraničního obchodu České republiky tak pramení primárně z jeho struktury, totiž ze zmíněné orientace na produkci s nízkou úrovní zpracování. Pokud by se bralo v potaz ryze váhové saldo českého zahraničního obchodu, už od počátku milénia dosahuje ČR naopak přebytku. Například v roce 2016 činil hmotnostní přebytek českého zahraničního obchodu bezmála 8,6 milionu tun. Hmotnost tuzemského zemědělského vývozu je od počátku milénia prakticky soustavně více než dvojnásobná v porovnání s hmotností agrárního dovozu do ČR.

Česká republika by se proto do budoucna měla ve svém zemědělském zahraničním obchodě více orientovat na rozvíjející se země. Struktura českého zemědělského zahraničního obchodu s nimi je totiž systematicky příznivější v tom smyslu, že prim hraje vyvážená produkce s vyšší mírou zpracování a vyšší kilogramovou cenou. V případě českého zahraničního obchodu s rozvinutými zeměmi je tomu přesně naopak, tam dominuje vyvážená levná produkce, s nízkou přidanou hodnotou.

PSALI JSME:
Asijské biopotraviny nejsou bio, říká agrární analytik Petr Havel

Bohužel, teritoriálně vykazuje český zemědělský zahraniční obchod příliš silnou orientaci právě na rozvinuté ekonomiky, když zhruba šedesát procent obratu tuzemského agrárního zahraničního obchodu se realizuje pouze ve vztahu k pěti zemím, a sice Německu, Slovensku, Polsku, Rakousku a Maďarsku.

Důvodem této závislosti na omezeném počtu zemí, který činí tuzemský zemědělský zahraniční obchod silně zranitelným, je zejména fakt, že ČR je středoevropskou ekonomikou bez přímého přístupu k námořnímu přístavu. Neblaze se zde ovšem projevuje také podřízenost zahraniční obchodní politiky České republiky pravidlům společné obchodní politiky EU, která omezuje možnost větší teritoriální diverzifikace tuzemského agrárního zahraničního obchodu.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Sdílet:
  1. Problém Českého zemědělství jsou hlavně velké dotace, které zemědělci dostávají. Ač je to neuvěřitelné a nelogické, dostávají více, než 100% svých nákladů. Takže my jim nejdřív z daní zaplatíme celou produkci + zisk. Oni to pak prodají do zahraničí na další zpracování = extra zisk a my pak koupíme to drahé co přijde zpátky z ciziny. Geniální systém made in Babišistán. Vítejte v banánové republice.

  2. díky komu je to tak ? díky pivovarskému Vénovi , který ničemu nerozuměl , cpal se do všeho hlavně co mu usáci nakukali , každá země si musí chránit své hospodářství , zemědělství , průmysl , jen Venda řekl zrušíme všechno nebudeme nic dotovat , to bylo keců že tady je jídlo jedovaté , otrávené a doví co ještě , teď ho berou po vagonech doma nezůstává ani základ !! co máme za zemědělské ministry když to neví , sedlák dal prvně svým pak cizím !!tak to dopadlo se vším budeme muset zpět do ulic aby nás nevyhladověli!!

  3. velký problém je (podle mého) ztráta obchodní sítě. Obchody nejsou naše a tak Němci dováží především německé zboží a v Německu prodávají především jejich…. nemáme spojení na přímé kupce – občany. Nemáme tu sílu kapitálu jako oni a Babiš ovládl sklady, ale proto zahraničí je slabý a doma zase tak silný, že bohatne na našich lidech, aby ven mohl být silnější. Bohužel jak jsou zemědělci slabí finančně, tak nemohou schovat zrno a jiné. Chybí souvislé generace, které to dělaly v minulosti. Další věc… když se naším zemědělcům povede získat vývoz lepších výrobků, tak nám tam vyhlásí embargo…. třeba Rusko a další

    • Přesně tak. Cizí obchodní řetězce od našich zemědělců produkty nenakoupí, a když tak za nesmyslně nízkou cenu. Ví že naši zemědělci a potravináři mají kvalitní zboží , ale nenakoupí ho, aby naši byli nuceni tuto kvalitu dodat na jejich trh. No a nám sem potom pod záminkou naší specifické chuti posílají jejich neprodejné nekvalitní přebytky a zbytky.

  4. Problém je hlavně špatné rozhodování voličů od roku 1989. Za hlavní problém považuji,že o vývoji tohoto státu rozhodují především důchodci mnohdy již hodně staří a s demencí. Nějvětší voličská základna jsou právě důchodci. Andrej Babiš vsadil právě na tuto skutečnost a s přehledem vyhrál.Nebylo by od věci zakázat volit lidem nad 70 let.Proč mají rozhodovat o vývoji tohoto státu,když budou za pár let po smrti.Pak to dopadne špatně tak jak se už stalo.Už teď je prožraná budoucnost a naše děti jsou už zadlužení víc než dost.

    • Petře také vám bude jednou 70.
      Mně zdaleka ještě není,ale ten blábol co jste stvořil stojí za to.

    • Melete nesmysly. když odečtu 2 mil důchodců, tak je tady 6 milionů jiných voličů ( 2 miliony jsou zadlužené děti).
      Že na to mladí kašlou a je pro ně nejdůležitější mobilovat, tetovat se, kouřit, chlastat a pro piráty drogovat a hlavně moc nepracovat, tak je to tak. Než by šli k volbám, raději se po flámu dobře vyspí. Stejně neví koho by volili, když je všichni ser…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Milujeme hrady a zámky. Návštěvnost je famózní

Názor
Návštěvníci, ti z tuzemska i ze zahraničí, mají rádi naše hrady a zámky. Historie v nich zhmotněná je jako magnet. Návštěvnost je famózní. Hradní správci, většinou mladší a nadšení lidé, zároveň do středověkých ochozů a věží vnesli marketing. Rozdělí i zříceninu na okruhy, vyšperkují je projekcemi nebo divadlem a pak tam rodina za víkend nechá i tisíce korun.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru