Česko je motorkářská velmoc. A také zemí tragických nehod

Jen za poslední dva roky přibylo na českých silnicích bezmála 48 tisíc nově registrovaných motocyklů. Vloni jich byly 25,5 tisíce, což je nejvíce od roku 2008. Česká republika je ovšem také jiná velmoc tragických nehod: V evropském srovnání počtu usmrcených motorkářů na jeden milion obyvatel se řadí na sedmé nejhorší místo. Redakci FAEI.cz o tom informoval BESIP.
Při dopravních nehodách zemřely loni na českých silnicích desítky motorkářů. Ilustrační foto: Pixabay.com

Výsledky evropského srovnání vycházejí z Mezinárodní databáze silniční dopravy a nehodovosti (IRTAD), která porovnávala 19 evropských zemí z hlediska počtu usmrcených motocyklistů při dopravních nehodách za rok 2021. Česko skončilo v horší polovině. Nejvíce usmrcených bylo evidováno v Řecku, nejméně naopak ve Švédsku.

„Česká republika je zemí s dlouhou tradicí motosportu a motocyklové výroby. Dodnes je to patrné na vysokém počtu registrovaných motocyklů. Je dobře, že jsme o tuto krásnou tradici nepřišli a inspiruje tolik lidí,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Na druhé straně je ale také důležité, aby sami motorkáři i ostatní řidiči vnímali rizika spojená s vysokou intenzitou dopravy a rostoucím počtem motorek a nevytvářeli zbytečně situace, které mohou skončit tragicky,“ dodal.

Desítky mrtvých, tisíce zraněných

Podle policejní statistiky zahynulo v uplynulém roce na českých silnicích 62 motocyklistů – z toho čtyři kvůli tomu, že na sobě neměli při jízdě ochrannou přilbu. Dalších 344 bylo těžce zraněno a více než 2,3 tisíce utrpělo lehké zranění.

Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, navíc dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku.

Například krátce po poledni 31. prosince se stala tragická nehoda motocyklisty ve Zlonici na Kladensku. Řidič motorky jel podle dosavadního šetření za osobním autem, jehož řidič na křižovatce odbočoval. Jenže toho si motorkář patrně nevšiml a do vozidla narazil.

K motorkáři se okamžitě seběhli svědci nehody, započali s první pomocí, v čem je pak vystřídala policejní hlídka a záchranáři, nicméně nakonec se muže bohužel nepodařilo zachránit a na místě zemřel,“ uvedla začátkem ledna Středočeská policie na svém webu.

Viníci 60 procent nehod

„To, že jsme se v evropském srovnání zařadili mezi země s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů, považuji za takový zdvižený prst vůči všem účastníkům silničního provozu,“ upozornil Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

„Musíme si uvědomit, že motorkáři sice zaviní zhruba šedesát procent nehod, ve kterých figurují, to ale znamená, že ze čtyřiceti procent je vina na řidičích automobilů. Obě skupiny si tak musí uvědomit, že statistiky motorkářů, kteří na našich silnicích zemřou, mohou ovlivnit hlavně oni sami,“ dodal.

Uvedl, že s nastupující motorkářskou sezonou je dobré si připomenout několik  zásad bezpečné jízdy na motorce. Mnoho motocyklistů totiž na svém stroji několik měsíců kvůli zimě neseděla a musí se znovu rozjezdit.

Podle BESIP je proto dobré nepřeceňovat hned od začátku své síly a mít na paměti, že silnice jsou po zimě často ve špatném stavu nebo mohou být plné nečistot, stále bývá často zhoršená viditelnost a na méně slunečných úsecích cesty je velmi často námraza. „Všem těmto podmínkám je potřeba svou jízdu uzpůsobit,“ uvedl BESIP.

Zásada bezpečné vzdálenosti

Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. „Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím,“ uvedl BESIP.

Odborníci také doporučují nechávat si dostatečný odstup od vozidel. „Chování motorek při brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec,“ upozornil BESIP.

Pozorní by měli být rovněž řidiči automobilů. „Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto,“ uvedl BESIP.

Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno. „Motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám,“ dodal BESIP.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Před lety jsem zjištoval proč motorkáře nikdo neřeší (tedy policie). Důvod byl šokující. Polovina motorkářů na rychlých strojích jsou policisté ve svém volnu a druhá polovina kamioňáci. Obě skupiny si na motorce odbourávají svou frustraci ze svého povolání. Policisté tam je to jasné a kamioňáci jsou celý týden předjížděni auty tak se aspoň přes víkend „zahrají“ na závodníky….Závěr:policista nebude pokutovat policistu a kamioňáci velmi dobře vědí kde se měří a tak divočí jen tam kde nehrozí pokuta.Při společných sedánkách(tady motorest v buchlovských kopcích) policisté informují ostatní motorkáře kde nehrozí pokuta.

  2. Mi Milan

    Bože, Vy jste tragéd. Větší dylinádu jsem snad ještě neslyšel! … kamioňáci a policajti !!! 🙂 Zdroj této informace jste našel zřejmě na dně dopité lahve. 🙂

    • Pe Petr

      Zajeď si v létě sednout na letní zahrádku motorestu Samota. Pak rozumuj…….

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB