Česko je především montovna. Zaměstnanec u pásu nebo na stavbě iPhone k práci nepotřebuje

Názor
Pro řadu firem a jejich PR agentur se v posledních letech stalo běžnou praxí, že poskytují médiím „průzkumy“ uskutečněné na vzorku kolem 500 respondentů a tvrdí o nich, že jsou „reprezentativní“. Jenže v podmínkách ČR by měl skutečně reprezentativní průzkum mít alespoň tisíc respondentů.
Každý druhý zaměstnanec v Česku by prý chtěl pracovní telefon nebo notebook s logem nakousnutého jablka, tvrdí značka iWant. Ilustrační foto: FAEI.cz

Jedním z nejčerstvějších příkladů „reprezentativního průzkumu“, je marketingové šetření, které v dubnu pro značku iWant na vzorku 500 respondentů uskutečnila společnost Ipsos. Podle titulku tiskové zprávy, kterou má redakce FAEI.cz k dispozici, by „každý druhý zaměstnanec chtěl pracovní Apple. Je pro ně symbolem statusu“.

Druhou stranou téže mince ale je, že celá polovina zaměstnanců by podle šetření nechtěla, aby jejich zaměstnavatel přesel na ekosystém Apple a poskytl jim jako služební zařízení iPhone a notebook Mac. Rozhodné „ne“ vyslovilo 24 procent oslovených zaměstnanců, zatímco jen 18 procent uvedlo jasné „ano“.

„Z průzkumu agentury Ipsos je zřejmé, že benefit poskytování pracovního iPhone, MacBooku, či Apple Watch dokáže uchazeče významně oslovit,“ uvedl v tiskové zprávě Miloslav Winter, Apple Product Team Leader značky iWant.

Zdroj: iWant

Háček je v tom, že z „průzkumu“ nic takového nevyplynulo, jak je zřejmé z grafu výše. Na otázku „Je pro Vás při rozhodování o nové práci důležité, s jakým telefonem a notebookem budete pracovat?“ odpověděla kladně jen třetina dotázaných.

Přesněji, 11 procent uvedlo ano, 22 procent pak spíše ano. Nejvíce respondentů, 29 procent, uvedlo „spíše ne“, jasné ne řeklo 26 procent dotázaných a 12 procent uvedlo, že s telefonem a notebookem nepracuje.

Zde se nabízí další důvod, proč nelze předmětný „průzkum“ považovat za reprezentativní. Z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) totiž vyplývá, že v Česku pracuje v průmyslu a ve stavebnictví téměř 40 procent zaměstnanců, kteří – až na vedoucí pracovníky – ke své práci mobil a notebook nepotřebují.

Zdroj: iWant

Tisková zpráva značky iWant dále uvádí, že objem prodejů zákazníkům z řad malých a středních firem se mezi lety 2020 a 2021 meziročně zvýšil o 112 procent. Není divu, protože koronavirový rok 2020 poskytl roku následujícímu nízkou srovnávací základnu.

Problém lze vidět spíše v tom, že tento údaj nelze nijak ověřit. Jednak proto, že jde o tvrzení „značky“, nikoliv firmy. Tedy akciové společnosti Smarty CZ, pod níž značka spadá. Její poslední výroční zpráva je za účetní období od 1. dubna 2020 do 31. března 2021.

„Pokles prodeje na prodejnách, resp. podíl obratu prodejen na celkovém obratu společnosti, měl ale negativní dopad do poklesu celkové marže a výnosu z prodaných služeb, neboť prodejny mají prodejní produktový mix s výraznějším podílem zboží s vyšší marží,“ vysvětlil ve výroční zprávě za koronavirové období plné uzavírek obchodů předseda představenstva Smarty CZ Petr Syrůček.

PSALI JSME:
„Boháči“ s iPhony si dopřávají oběd za 132 korun a 90 haléřů

Výše zmíněný manažer iWant, Miloslav Winter, v tiskové zprávě také uvedl, že „vzhledem k velmi nízké nezaměstnanosti hledají firmy způsob, jak zaměstnance přilákat nebo udržet“. Vedle dnes už v podstatě standardní možnosti práce z domova je to podle něj také pracovní vybavení od Apple.

Neříká se tomu „přání otcem myšlenky“? V podmínkách české ekonomiky, která je v rámci EU tou nejvíce manuální, a kde podle statistik ČSÚ pracuje v průmyslu a stavebnictví na 1,8 milionu lidí, opravdu nelze očekávat, že by každý druhý zaměstnanec potřeboval pro svou práci pracovní Apple.

Výrok „Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval“ se sice připisuje někdejšímu britskému ministerskému předsedovi Winstonu Churchillovi, ale podle všeho jde o fámu, kterou v době druhé světové války rozšířila Goebbelsova německá propaganda. Podrobnosti se dají vyhledat na britské Wikipedii.

PSALI JSME:
Nakousnuté jablko je nejhodnotnější značkou na světě. Huawei obsadil 97. místo

Z některých marketingových šetření, vydávaných za „reprezentativní průzkum“ se vzhledem k tomu, jak se snaží „vrtěti psem“, zdá, že údajný Churchillův přístup přetrvává až do dnešních dnů. Ale s jednou věcí v „průzkumu“ pro iWant se přece jen ztotožňuji: iPhone je symbolem statusu. Nemá na něj každý.

Podle údajů společnosti Gemius, která nabízí nejpoužívanější auditované měření návštěvnosti webových stránek v ČR, používá operační systém Apple iOS v Česku pětina lidí, zatímco konkurenční Android je na tom čtyřikrát lépe.

Poslední otázka zůstává otevřená. Měli by firmy a zaměstnanci považovat používání produktů nakousnutého jablka za benefit? Pomozte nám na ni odpovědět a napište svůj názor na [email protected]. Předem děkujeme za vaše odpovědi.

PSALI JSME:
Na co dnes kladou Češi důraz při výběru mobilního telefonu?

Zavřít reklamu ×
  1. Vypada ze petikolka problem zrejme trochu nechtene jiz vyresila. S drahymi energiemi montovny brzy zavrou a pujdou jinam i stavebnictvi se velmi utlumi

  2. Ať zavře klidně všechno. Důležité je konec ODS a zánik této strany. Jejich zakladatel Klaus poškodil tento stát nejvíc ze všech lidí a stran. Tito jeho následovníci jen pokračují v jeho započaté práci……

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nabídka volných pracovních míst klesá

Navzdory nepřesvědčivým výsledkům české ekonomiky v posledním roce a půl se situace na trhu práce rozhodně nijak dramaticky nevyhrotila. Ekonomika byla sice v útlumu, na trh práce přicházeli další lidé, nicméně …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB