Česko se stává velmocí v počtu aut na silnicích

Názor
Česko je, jak známo, světovou velmocí ve výrobě osobních aut v přepočtu na obyvatele. Konkurovat mu v tomto ohledu může snad jedině sousední Slovensko. V posledních letech se však Česká republika postupně stává velmocí také v počtu na silnicích.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

V letech 2014 až 2018 stoupal počet osobních vozů registrovaných v ČR druhým nejrychlejším tempem v EU, a sice devatenáctiprocentním, jak plyne z aktuálních údajů Eurostatu. Jinými slovy, za pouhé čtyři roky přibyla na českých silnicích pětina osobních vozů. Češi za to vděčí z velké části ekonomické prosperitě a citelnému růstu reálných mezd, k němuž v té době došlo.

Rychleji v daném období přibývala registrovaná osobní auta pouze v jediné zemi EU, a sice v Rumunsku – tempem 31 procent. Rumunsko je ovšem stále i tak zemí s nejnižším počtem osobních vozů v přepočtu na 1000 obyvatel – v roce 2018 jich mělo pouze 332. Pro srovnání, Česko v roce 2018 hned 540 osobních aut na 1000 obyvatel. A premiant EU Lucembursko dokonce 676.

Rumunsko vykazuje znatelný nárůst v počtu osobních aut z velké části proto, že jeho trh se automobily zatím poměrně nenasycený, takže roste z nízkého základu, z něhož se roste snáze než ze základu vyššího.

V roce 2016 poprvé v historii ČR připadly na jeden osobní vůz méně než dva obyvatelé země. Stalo se tak teprve jako v jedenácté zemi EU. Od toho roku tak platí, že teoreticky může celé Česko v daný moment cestovat vozem tak, že všichni jeho obyvatelé sedí na místě řidiče nebo spolujezdce, a nikdo na zadním sedadle. Pokud to předpisy dovolí, samozřejmě.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Registrace nových vozů v Česku se v loňském roce propadly

Zavřít reklamu ×
  1. No kdo se tomu může divit když u nás stojí cesta vlakem 3km 15kč?!?Náklady 5km za km vlakem je docela magořina to stejné autobusem.Si radši pořídím starý auto a budu s ním smrdět po světě.S autem co žere 4l na 100km budu na 1kč za km což je 5x menší náklad za dopravu!!!Není co řešit.

    • u mě je cena za dopravu autem vyšší, než hromadnou dopravou, ale zatímco autem strávím dojížděním hodinu denně, vlakem by to bylo čtyři až šest hodin. bez možnosti dělat přesčas, který zaměstnavatel podle potřeby vyžaduje a na dojíždění se nikoho neptá. a život je proklatě krátký na to, aby se člověk vypékal , nebo vymrzal na zastávce bez lavičky a čekal a čekal… deset minut, půl hodiny… a pak se rval do vozu, aby si mohl sednout a neomdlít dřív, než se dostane do práce. České dráhy mají času dost. asi jsem nedočkavý člověk.

  2. Soukromé auto jezdí maximálně jen pár % času, ale tu dlouhatánskou dobu, která chybí do 100% musí být někde zaparkované. A to je podle mě mnohem větší problém. Auta už dneska stojí prostě všude, kde to není zakázané (například podél cesty na vesnicích – hotová opičí dráha), a lidi už začínají kolikrát kašlat na cokoli (čím dál častěji vidívám parkování na plné žluté čáře, parkování v křižovatce, onehdy už dokonce natvrdo pár metrů za značkou „zákaz zastavení“). Prostě není to už kam dát.

  3. Aut je hodně,jenže už nepíší jaké staré vraky. Jsme velmoc autovraků. Hodně tomu napomáhají dovozci ojetých a starých vraků z Německa a Itálie. Nechápu,proč je dovoleno vozit auta 10 let staré a vyhrkané většinou ještě na naftu.Akorát si ničíme ovzduší.Dal bych zákaz dovoz aut starších 3 let.I tak má tři roky stará ojetina kolikrát najeto přes 100 tis. km.

  4. Hromadná doprava je pro zoufalce,co nejsou schopni se naučit řídit ani dvoukolák !! Já mám auta tři a ještě si pořídím i kamion !

Napsat komentář: Radek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.