Česku chybí až deset tisíc řidičů. Jejich nedostatek dramaticky roste

V České republice je v současné době zaměstnáno kolem 245 tisíc lidí v oblasti dopravy a logistiky, z toho je zhruba 125 tisíc profesionálních řidičů. Je to ale málo. Řidiči chybějí napříč celou republikou. A situace se bude zhoršovat.

Městskou hromadnou dopravu v Česku ročně využije přes dvě miliardy cestujících. Nejvíce lidé využívají k cestování autobusy, ty převezou ročně kolem 800 milionů pasažérů. Právě autobusová doprava se v Česku potýká s největším nedostatkem řidičů. A počet chybějících šoférů stále roste. V současné době jich podle Institutu silniční dopravy ČESMAD Bohemia chybí až deset tisíc. Podle odhadů bude navíc každým rokem dalších zhruba pět tisíc řidičů ubývat.

„Ačkoli v České republice chybějí řidiči prakticky ve všech regionech, problematický je zejména Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj. Je to dáno zejména blízkostí sousedních zemí, kam čeští řidiči odcházejí za prací. Pokud se čeští řidiči rozhodnou pro práci v zahraničí, odcházejí do bližších zemí, zejména do Německa a Rakouska. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes sedm tisíc řidičů ročně,“ popsal situaci Michal Havelka, marketingový manažer personální agentury JOB LEADER CZECH.

Hlavním důvodem nedostatku lidí v této profesi jsou nízké platy, náročná a riziková práce. Sami řidiči nevnímají svoji odměnu jako adekvátní k zodpovědnosti, která je s jejich prací spojena. „Platy řidičům sice mírně stoupají, oproti zahraničí jsou ale stále velmi nízké. Zatímco v loňském roce činila hodinová minimální mzda v Česku 58,70 Kč, v Německu to v přepočtu bylo 230 korun. Nedostatek řidičů se odráží i na velkém počtu přesčasových hodin. Řidiči jsou často dopravci nuceni jezdit v rozporu s bezpečnostními a pracovními předpisy. A na nezájem o tyto pozice má vliv i žalostný stav českých silnic a odpočívadel,“ vysvětlil Michal Havelka.

Zhruba sedm tisíc řidičů odchází ročně do důchodu. Mladá generace přitom o tyto pozice nejeví příliš zájem. „Kolem třetiny českých řidičů je starších 50 let. A mladá generace nestačí ty, kteří odcházejí, nahrazovat. Chybějí nejen samotní zájemci, ale i lidé s řidičskými průkazy skupiny C nebo D – tedy s oprávněním řídit kamiony a autobusy. Podíl na nedostatku řidičů kamionové a autobusové dopravy má i zrušení vojenské služby. Právě tam si totiž řada budoucích řidičů udělala potřebná řidičská oprávnění,“ řekl Michal Havelka.

Situaci komplikují i stávky dopravců. Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují už od října 2015. Poslední ze stávek se konala 6. dubna a postihla zejména Jihomoravský a Olomoucký kraj.  „Stávky samozřejmě komplikují nejen dopravu po celé České republice, ale i nábor nových zaměstnanců. Na pozice, ve kterých se pravidelně stávkuje kvůli nízkým platům, se totiž noví uchazeči logicky příliš nehrnou,“ uvedl Michal Havelka.

Stávky ale nejsou to jediné, co má vliv na nízký počet řidičů v Česku. Problémem je i legislativa, která komplikuje příchod nových pracovních sil ze zahraničí. „Zatímco dříve se stávalo, že slovenští řidiči hromadně odcházeli pracovat ze Slovenska do České republiky, nyní se tak děje velmi zřídka. Na druhou stranu nedochází ani k tomu, že by čeští řidiči odcházeli ve větším množství pracovat na Slovensko. Nezájem Slováků ale výrazně snížil počty řidičů v Česku. V dřívějších letech totiž zahraničním řidičům pracujícím v České republice dominovali právě slovenští řidiči. Dopravci se také blíže zajímali o řidiče z balkánských i vzdálenějších zemí. V současné době je na vzestupu požadavek získávání řidičů zejména z Ukrajiny, nicméně tato snaha naráží na složité legislativní podmínky a nezájem české vlády je řešit,“ vysvětlil Michal Havelka.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Můj partner utrácí dvakrát víc než já, říkají Češi

Češi příliš nevěří ve schopnost svých partnerů hospodařit s penězi. Podezřívají své protějšky ze zbytečných výdajů a nedůvěra jde často tak daleko, že svým drahým polovičkám nejsou ochotni půjčit vůbec žádné peníze. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu Poštovní spořitelny, který mapuje finanční chování a návyky Čechů.

ČSOB: Klidnou letní dovolenou většina podnikatelů nezná

Klidnou letní dovolenou většina z malých a středních podnikatelů a firem nezažije. Celá třetina z nich si o letošních prázdninách volno vůbec nevybírá. A z těch, co si pracovní oddech dopřejí, se jen 37 procent naplno věnuje odpočívání a vypouští práci z hlavy. Vyplývá to z analýzy trávení volného času v rámci …

Equa bank zvyšuje úročení spořicího účtu HIT na 1 % p.a.

Od 20. srpna 2018 zvyšuje Equa bank bonusový úrok u spořicího účtu HIT z nynějších 0,6 % p.a. na 0,8 % p.a. Se standardní úrokovou sazbou (0,2 %) tak mohou být vklady na tomto účtu zhodnoceny až 1 % p.a. Od počátku září navíc banka upravuje podmínky pro získání této bonusové sazby. Nově bude stačit v daném měsíci …

Nejčtenější

Dress code je povinný i ve vedru, jinak hrozí vyhazov

Pokud firma trvá na nošení dress codu, tedy předepsaného oblečení i v letních vedrech, nemá zaměstnanec šanci se této povinnosti vyhnout, jakkoli mu to může být nepříjemné. Za porušení firemních předpisů může v …

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru