Česku chybí až deset tisíc řidičů. Jejich nedostatek dramaticky roste

V České republice je v současné době zaměstnáno kolem 245 tisíc lidí v oblasti dopravy a logistiky, z toho je zhruba 125 tisíc profesionálních řidičů. Je to ale málo. Řidiči chybějí napříč celou republikou. A situace se bude zhoršovat.

Městskou hromadnou dopravu v Česku ročně využije přes dvě miliardy cestujících. Nejvíce lidé využívají k cestování autobusy, ty převezou ročně kolem 800 milionů pasažérů. Právě autobusová doprava se v Česku potýká s největším nedostatkem řidičů. A počet chybějících šoférů stále roste. V současné době jich podle Institutu silniční dopravy ČESMAD Bohemia chybí až deset tisíc. Podle odhadů bude navíc každým rokem dalších zhruba pět tisíc řidičů ubývat.

„Ačkoli v České republice chybějí řidiči prakticky ve všech regionech, problematický je zejména Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj. Je to dáno zejména blízkostí sousedních zemí, kam čeští řidiči odcházejí za prací. Pokud se čeští řidiči rozhodnou pro práci v zahraničí, odcházejí do bližších zemí, zejména do Německa a Rakouska. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes sedm tisíc řidičů ročně,“ popsal situaci Michal Havelka, marketingový manažer personální agentury JOB LEADER CZECH.

Hlavním důvodem nedostatku lidí v této profesi jsou nízké platy, náročná a riziková práce. Sami řidiči nevnímají svoji odměnu jako adekvátní k zodpovědnosti, která je s jejich prací spojena. „Platy řidičům sice mírně stoupají, oproti zahraničí jsou ale stále velmi nízké. Zatímco v loňském roce činila hodinová minimální mzda v Česku 58,70 Kč, v Německu to v přepočtu bylo 230 korun. Nedostatek řidičů se odráží i na velkém počtu přesčasových hodin. Řidiči jsou často dopravci nuceni jezdit v rozporu s bezpečnostními a pracovními předpisy. A na nezájem o tyto pozice má vliv i žalostný stav českých silnic a odpočívadel,“ vysvětlil Michal Havelka.

Zhruba sedm tisíc řidičů odchází ročně do důchodu. Mladá generace přitom o tyto pozice nejeví příliš zájem. „Kolem třetiny českých řidičů je starších 50 let. A mladá generace nestačí ty, kteří odcházejí, nahrazovat. Chybějí nejen samotní zájemci, ale i lidé s řidičskými průkazy skupiny C nebo D – tedy s oprávněním řídit kamiony a autobusy. Podíl na nedostatku řidičů kamionové a autobusové dopravy má i zrušení vojenské služby. Právě tam si totiž řada budoucích řidičů udělala potřebná řidičská oprávnění,“ řekl Michal Havelka.

Situaci komplikují i stávky dopravců. Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují už od října 2015. Poslední ze stávek se konala 6. dubna a postihla zejména Jihomoravský a Olomoucký kraj.  „Stávky samozřejmě komplikují nejen dopravu po celé České republice, ale i nábor nových zaměstnanců. Na pozice, ve kterých se pravidelně stávkuje kvůli nízkým platům, se totiž noví uchazeči logicky příliš nehrnou,“ uvedl Michal Havelka.

Stávky ale nejsou to jediné, co má vliv na nízký počet řidičů v Česku. Problémem je i legislativa, která komplikuje příchod nových pracovních sil ze zahraničí. „Zatímco dříve se stávalo, že slovenští řidiči hromadně odcházeli pracovat ze Slovenska do České republiky, nyní se tak děje velmi zřídka. Na druhou stranu nedochází ani k tomu, že by čeští řidiči odcházeli ve větším množství pracovat na Slovensko. Nezájem Slováků ale výrazně snížil počty řidičů v Česku. V dřívějších letech totiž zahraničním řidičům pracujícím v České republice dominovali právě slovenští řidiči. Dopravci se také blíže zajímali o řidiče z balkánských i vzdálenějších zemí. V současné době je na vzestupu požadavek získávání řidičů zejména z Ukrajiny, nicméně tato snaha naráží na složité legislativní podmínky a nezájem české vlády je řešit,“ vysvětlil Michal Havelka.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubriky Tiskové zprávy

Škody v zahraničí rostly rychleji než počet českých turistů

Počet škod roste ještě rychleji, než počet zahraničních cest. V loňském roce ERV Evropská pojišťovna evidovala 40% meziroční nárůst škod a jejich výše vzrostla dokonce o 64 %. Průměrná výše škody z cestovního pojištění stoupla o 10 % na 10 997 korun. O třetinu přibylo velkých škod nad 100 tisíc korun. Jejich …

Šéfové tápou v motivaci a hodnotách zaměstnanců

Nové cíle, členové týmu různých typů, změna rolí, struktury a odpovědnosti, které jsou dnes v práci běžnou realitou, vytvářejí stres, konflikty a další problémy v pracovních vztazích na všech úrovních. Vedení firem a manažeři často nerozumí tomu, proč se zaměstnanec chová, jak se chová, co ho k tomu vede.

ESSOX posiluje ve financování „zelených projektů“

Společnost ESSOX významně posílila svou orientaci na financování komplexních projektů v oblasti využití obnovitelných zdrojů energie. Právě ve schopnosti financovat komplexní projekt – tedy od poradenství a zpracování projektu, přes nákup technologií a jejich instalaci, až po doplňkové služby, jako je pojištění – …

Nejčtenější

Investiční životní pojištění: Selhání státu využívá česká vyčůranost

Téma týdne
Investiční životní pojištění (IŽP) to schytává zleva i zprava, jako špatně trénovaný boxer v ringu. Navíc postupně získalo pověst podrazáka, který ten zápas bez skrupulí prodal. Za svou momentální mizernou formu ani vnímání ze strany veřejnosti ale tento produkt nemůže a nezavinili je ani jeho „trenéři“, tedy pojišťovny působící na českém trhu. Na vině je promotér, tedy stát, jeho chaotický přístup využívá …
Rolovat nahoru