Český průmysl čelí nejprudšímu poklesu zakázek od krizového roku 2009

Názor
Podmínky v tuzemském zpracovatelském průmyslu se v červnu nečekaně zhoršily a to poměrně znatelně. Příslušný ukazatel, který sestavuje společnost Markit, vykazuje za červen úroveň pouze 45,9 bodu. Přitom trh ve střední hodnotě analytických odhadů počítal s růstem z květnové hodnoty 46,6 bodu na 46,9 bodu.
Podmínky v tuzemském zpracovatelském průmyslu se v červnu nečekaně zhoršily. Foto: Pixabay

Situace tak do jisté míry kontrastuje se stavem v Německu, kde se sice podmínky v tamním průmyslu také zhoršují (o čemž svědčí úroveň ukazatele nižší než 50 bodů), avšak tempo jejich zhoršování už nezrychluje tak jako v Česku.

V ČR je za měsíc červen zvláště varovný nejprudší pokles nových zakázek od května 2009, tedy od doby vrcholící světové finanční krize. Na český průmysl nepříznivě doléhají faktory, které stahují dolů i průmysl německý, čili obchodní války, ať již probíhající či hrozící, ochabování evropské automobilové výroby a obecnější nejistota v mezinárodních vztazích včetně hrozby takzvaného tvrdého brexitu. V ČR jsou tak zvláště zasažena exportní a automobilová průmyslová odvětví.

Český průmysl má před sebou náročnou druhou polovinu roku. Navzdory obnovení jednání mezi USA a Čínou o obchodní úmluvě obou zemí nelze takovou dohodu očekávat dříve, než počátkem roku 2020. Do té doby bude napjatá atmosféra ve světovém obchodě pokračovat a existují značná rizika jejího dalšího zhoršení. Podmínky v tuzemském průmyslu tak i v dalších měsících roku budou vykazovat zhoršování, tj. hodnotu příslušného ukazatele společnosti Markit nižší než 50 bodů.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Česko zatím bylo vůči Trumpovým obchodním válkám imunní. To se ale brzy změní

Zavřít reklamu ×
  1. Vubec se nedivim a bude hur, to co jsi Bruselsti urednici vymysli aby auta splnovala a tu nesmyslnou elektrifikaci !!! Nemuze to byt jinak, meli by jsme tam prijit a vyhodit je z balkonu.Vubec se nedrzi rsd odborniku, jsou namysleni ze nad ne neni.Proc namisto snizovani emisi u aut neresi emise u zaoceanskych lodi.Proc se nezameri na vahu aut, zbytecne jezdime v jednou SUV nebo MPV ktere vazi 2500 kg a ma realnou spotrebu jako ,, tank”. proc se dane neplati za vahu auta.Do mesta na nakup by stacilo pro jednu blondynu bohate msle lehke vozidlo s polovicni spotrebou.To by se emise snizili !!! Dokaze si nekdo vubec predstavit ze si koupi elektromobil a stejne tsk dslsich 500 sousedu se strjneho sidliste kde budou ty auta nabijet ? Vi vubec nekdo jsk dopadne clovek kterej si koupi na dijizdeni do prace elektromobil a bude jezdit 80 km tam a 80 zpatky po roce dojizdeni? Bude ho muset prodat , protoze kspacita baterii uz na tu vzdslenost nestaci! Kdo to auto koupi? Nejspis nikdo ani AAA auto?.Poslouchame tady nekoho kdo vydsva nesmyslne rozhodnuti a neresi nasledky!!! Lidi probudte se nebo to velice spatne zkonci.!!!

    • Nestojí za poklesem objednávek v některých případech i zhoršení kvality produktů subdodavatelských firem? Znám pár takových případů. Ušetří na platech, protože najmou Ukrajince a jiné bratry z Východu, ti už dávno neodvádí tak kvalitní práci, protože doba vysokoškoláků je pryč. Odešli dál na Západ. Bohužel ty „nedodělky“ pouští výstupní kontrola dál. A diví se, že jim klesají objednávky.

Napsat komentář: Jméno Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Po skeptickém únoru mírně optimistický březen

Pesimismus v podnikatelském sektoru, který ukázal únorový konjunkturální průzkum statistického úřadu, v březnu částečně opadl. S výjimkou stavebnictví se totiž zlepšila nálada ve všech sledovaných odvětvích české …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.