Český průmysl padá k zemi

Názor
Tuzemský průmysl padá k zemi. V říjnu se propadl v souladu s očekáváním trhu o tři procenta v neočištěném vyjádření. V očištěné podobě byl jeho výkon meziročně pouze o 0,4 procenta nižší. Letošní říjen měl totiž o jeden pracovní den méně než ten loňský.
V listopadu oznámila propouštění řada významných firem z více či méně přímými vazbami na český podnikový sektor. Jde například o výrobce pneumatik Continental, který je největším zaměstnavatelem na Zlínsku. Foto: Depositphotos.com

I tak je zřejmé, že na tuzemský průmysl stále tíživěji doléhají nepříznivé zahraniční tlaky. Projevují se zejména v odvětvích, která jsou vysoce cyklická a vysoce závislá na plynulosti mezinárodního obchodu. Silný propad vykazuje například hutnictví. To je citelně zasaženo zaváděním cel ze strany Spojených států a odvetnými kroky dalších ekonomik, včetně přesměrování obchodních toků, například v oblasti oceli z Turecka do zemí EU.

Geograficky je český průmysl silně navázaný na ten německý, který se v říjnu dle neočištěného údaje propadl meziročně o 5,3 procenta, tedy nejvýrazněji od krizového roku 2009. Německý průmysl je rovněž zasažen nárůstem světového protekcionismu. Zhoršování mezinárodních podmínek se v říjnu v Česku projevilo silným, sedmiprocentním poklesem objemu zahraničních zakázek tuzemskému průmyslu.

Podmínky v tuzemském průmyslu se zhoršují po celý letošní rok. Příslovečné světlo na konci tunelu zatím vidět není, na tuzemský průmysl totiž stále tíživěji doléhá nejistý vývoj globální ekonomiky a potíže v oblasti automobilové výroby, například přechod na elektromobilitu, nutné investice do výzkumu a vývoje autonomního řízení či nutnost vypořádat se se stále přísnějšími environmentálními a emisními regulacemi.

PSALI JSME:
Data z průmyslu nevěstí nic dobrého

Špatná nálada a vyhlídky tuzemských průmyslníků tak poznamenají průmyslovou výrobu i v roce 2020, kdy lze očekávat zrychlení tempa snižování početních stavů zaměstnanců. V listopadu oznámila propouštění řada významných firem z více či méně přímými vazbami na český podnikový sektor. Jde například o výrobce pneumatik Continental, který je největším zaměstnavatelem na Zlínsku, kde dává práci pěti tisícům lidí. Do roku 2028 firma celosvětově zruší zhruba tolik pracovních pozic.

Automobilka Audi zruší do roku 2025 bezmála deset tisíc pracovních míst. Obdobný počet pracovních pozic zruší už během tří let automobilka Daimler. Automobilky celosvětově v příštích letech zruší dle výpočtu agentury Bloomberg minimálně 80 tisíc pracovních míst, dost možná ale mnohem více. Výrobu v listopadu omezil nošovický automobilový závod Hyundai. Jeho zaměstnanci zůstávají každé druhé pondělí do konce letoška doma se 70 procenty platu.

Je zřejmé, že pokud se situace na globálních trzích nezlepší, na přechodná opatření tohoto typu navážou opatření trvalejšího rázu, včetně propouštění. Ve druhé polovině příštího roku proto v Česku vzroste míra nezaměstnanosti, jejíž růst budou pohánět právě zejména potíže hutnictví a autoprůmyslu.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst. Česko nezůstane ušetřeno

Zavřít reklamu ×
  1. Autor článku/nebo-li tento server je placený za vyvolávání paniky… !!! Vůbec není špatně, naopak je velmi dobře…!!! Bylo by vhodné uzákonit tresty za takovéto fake news a podobné bludy k vyvolání histerie…

        • Včera jsem obdržel dopis z firmy, česká výrobní pobočka (800 zam.) špičkové německé firmy. Děkujeme za dosavadní spolupráci adt. ……….., ale vzhledem k dramatickému poklesu objednávek na rok 2020 ( o 70%), nepočítejte ve svém výhledu na 2020 s žádnou naší zakázkou. Naše vlastní výrobní kapacity značně převyšují poptávku příštího roku. Poku se situace změní, velmi rádi Vás zase oslovíme, protože spolupráce s Vámi byla zcela bezproblémová.

    • Tak ja tez souhlasim, ze se zde siri panika. Continental rusi fabriku v Nemecku, jelikoz zde vyrabi tlakova cerpadla a presouva tuto pozici jinam do zahranici, i do CR. Zde zsnikne asi 500 mist, ale ne uplne. Nechaji dobehnout smlouvy, nektere lidi presunou jinam a fabriku zakonzervuji do 2 let. Continental, tedy Barum v Otrokovicich kde se vyrabi pneumatiky, tam urcite propoustet nebudou. To se aut na spalovaky netyka. Vyroba sut sice zpomaluje, ale zadny Boom se jeste nekona.

    • Víte pane, jste blb, to že je vám v tuto chvíli dobře, neznamená, že průmysl v tuto chvíli nepadá !

  2. Z toho jsem blázen. Průmysl padá, omezuje se výroba, propouštění začíná ale pořád mi tlučou do hlavy, že je nutné dovézt alespoň 40000 pracovníků ze zahraničí, protože bez nich není možné vyrábět tolik, kolik je potřeba. (Kůrovce ponechte stranou.)

  3. Autora je potreba zavrit za sireni falesnych zprav, PROPAD o 0,4%
    to je Nova svetova krize, ze jo, bez toho titulku by po tom clanku ani pes nestek.

  4. Pouze klid před bouří. S nástupem e-aut bude nezaměstnanost v celé Evropě. E-auto totiž má jen velkou baterii,elektromotor a trochu řídící elektroniky. Mnoho dodavatelů zanikne jestli se úředníci v Bruselu spolu s Grétou nechytí za nos a nezačnou dělat něco pro zachování spalovacích motorů byť jen třeba na cng nebo lpg. Koneckonců to auto na plyn je mnohem ekologočtější než celé e-auto!

    • ty jó a já doteď myslel že potřebují kola, sedadla, skla a ostatní věci které potřebují i ostatní vozidla

      • To potřebují, ale lidé elektromobily nebudou kupovat v tak velkém množství jako klasické auta, celková výroba automobilů bude padat a bude se propouštět v všech firmách navázaných svoji výrobou na automobilový průmysl. Jestliže občany této republiky stála fotovoltaika cca 1 bilion korun, u elektromobilů to bude ještě horší.

  5. Pane Libor, server nevyvolává žádnou paniku, jen upozorňuje na dnešní trh. Já pracuji jako technik cnc strojů v České Republice a náš hlavní partner, který dodává stroje je z Německa, který letos propustil 800 lidí a další rok v tom prý budou pokračovat. Protože trh stagnuje a není poptávka kvůli elektro autům a oni neví co bude. Automobilový průmysl u nás se rapidně zpomalil. Jediné co jede na plno je zbrojířský průmysl. Začalo to od začátku léta a je to čím dál horší a bohužel bude. Stýkám se s vysoce postavenými lidmi jak u nás tak i v Německu (myslím tím ve firmách, kde máme stroje) a ti mi to jen potvrzují. V Německu museli investovat obrovské peníze do technologického průmyslu aby nebyla technologická recese a věřte že tím se jen problém oddálil.

    • Tak si s těma „vysoko postavenýma“ lamentujte jak je hrozně… Je jen a jen dobře, že se začala spomalovat neskutečná a nesmyslná nadvýroba aut… Co by se s planetou stalo tímto tempem za 20let…??? Domyslel to někdo…??? Je potřeba ekonomický sektor nasměrovat jiným směrem… Tak aby to bylo udržitelné… A to nejsem nějaký greenalpinista…aktivista.. 😉

      • Nadmíra výroby aut je to je jisté, ale nesmyslné ekologické překážky taky. Já vidím největší překážku pro planetu přelidnění a tom se skoro nedočtete.

  6. Je to jenom velká hra pár vyvolených na zeměkouli.Lidé stále nějakými kravinami zaměstnaní,zadlužení a stále něčeho se bojící se dobře ovládají a ještě tomu tleskají.Prostě kapitalismus,co každý chtěl.Peníze,nenažranost,vyčůranost a bezohlednost.Lidé v kapitalismu nikoho nezajímají.Co jste si vycinkali,to máte.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.