Nejprodávanější značnou se stala Tesla s 1 957 vozidly. Druhé místo náleží Škodě, jež prodala 473 vozidel Enyag. Na třetím místě je Volvo s prodejem 454 vozů. Následují značky Hyundai, BMW a Volkswagen. Pro srovnání: Mezinárodní síť autocenter AAA Auto a Mototechna letos prodala již 472 ojetých elektromobilů, což je dvakrát více než vloni za stejné období.
Ačkoli jsou Češi při výběru vozu spíše konzervativní a nová auta vybírají na prodejnách, v zahraničí sílí trend nákupu elektromobilů on-line. Tuzemští prodejci sice tuto tendenci vnímají, nepředpokládají však, že by mělo nakupování aut „na dálku“ v dohledné době začít dominovat. Rozvoj tohoto způsobu prodeje aut, jehož popularita roste zejména v západních zemích, významně zrychlila pandemie.
„Trend byl viditelný ještě před nástupem pandemie. Zavřené autosalony v době koronaviru však podnítily prodejce výrazněji obrátit svoji pozornost k on-line prodejním nástrojům. Zrychlili tak investice do zdokonalení on-line komunikace se zákazníkem,“ vysvětlil Jan Nedělník, výkonný ředitel společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu.
I přes rychlý vývoj technologií však podle jeho názoru není pravděpodobné, že by on-line pořizování nových elektromobilů a aut obecně začalo oproti nákupu v dealerstvích v příštích letech dominovat. Počítá spíše se stále těsnější provázaností obou variant. Podobný vývoj očekávají i zástupci automobilek.
Přestože se preference Čechů vůči on-line nákupu aut mění jen velmi pomalu, řada jich tuto alternativu nezavrhuje. V roce 2019 by podle výzkumu společnosti Ernst & Young zvažovala nákup auta on-line asi třetina tuzemských občanů. Podobně studie firmy McKinsey & Company uskutečněná před dvěma lety udává, že daná alternativa je zajímavá pro 33 procent dotázaných.
„Největší bariérou je absence možnosti osobně se s autem před koupí seznámit. Tedy prohlédnout si jej, sednout do něj a vyzkoušet ho při testovací jízdě,“ doplnil Jan Nedělník. Tuto překážku by v budoucnu mohla alespoň částečně odbourat zdokonalující se technologie virtuální a rozšířené reality. Tu už některé showroomy využívají jako zážitkový doplněk spojený s výběrem vozu.
„V blízkých letech rapidní nárůst on-line objednávek neočekáváme, nicméně je to oblast, kterou aktivně monitorujeme a zajímáme se o trendy a nástroje, které jsou k dispozici. V závěru tohoto roku plánujeme na český trh uvést menší a dostupný elektromobil Casper, v jehož případě online prodej skutečně zvažujeme,“ informoval David Pavlíček, tiskový mluvčí Hyundai Motor Czech.
Právě tato automobilka otevřela od roku 2019 v Česku 22 nových prodejen. Aktuálně nabízí tuzemským zákazníkům 60 dealerství. Jako důležitou vnímá silnou síť autorizovaných dealerů v tuzemsku i Toyota a Lexus.
„Autorizované partnery považujeme za nejvyšší hodnotu, kterou máme. Proto plánujeme i nadále udržet současný řetězec prodeje. Aktuálně nás v ČR zastupuje 14 autorizovaných partnerů a po republice máme 32 showroomů značky Toyota a šest showroomů značky Lexus,“ sdělila Jitka Jechová, PR managerka značek Toyota a Lexus na českém trhu.
Tuzemský lídr, automobilka Škoda Auto, měl na začátku roku 2023 v Česku otevřených 176 prodejních míst a dalších 155 obchodů v rámci programu prodeje ojetých vozů Škoda plus. Počtem 56 prodejen disponuje automobilka Kia. Celkem 46 jich má k dispozici Volkswagen, 64 Renault a 62 Dacia.