Čeští motorkáři stárnou

Vloni na českých silnicích zahynulo celkem 91 motorkářů, nejvíce za posledních osm let. Meziročně stoupl počet jejich tragických nehod o více než 40 procent. Dalších bezmála 500 motorkářů utrpělo při své jízdě vážné zranění. Ukazuje se, že nehodovost jezdců na motocyklech roste mnohem rychleji než prodeje těchto strojů – nové registrace loni vzrostly jen o osm procent.
Český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Foto: Pixabay

Vloni na českých silnicích zahynulo celkem 91 motorkářů, nejvíce za posledních osm let. Meziročně stoupl počet jejich tragických nehod o více než 40 procent. Dalších bezmála 500 motorkářů utrpělo při své jízdě vážné zranění. Ukazuje se, že nehodovost jezdců na motocyklech roste mnohem rychleji než prodeje těchto strojů – nové registrace loni vzrostly jen o osm procent.

Nejvíce nehod se přihodí nováčkům, kteří vlastní motocykl teprve jeden nebo dva roky. Na tuto skupinu připadá podle údajů Policie ČR více než pětina karambolů. Podle dlouhodobých statistik jsou nejohroženější jezdci ve věku 35 až 44 let.

Jak se připravit na sezónu

Samozřejmostí by měla být řádná údržba stroje po zimě. Chabý technický stav by se mohl v kombinaci s riziky na silnici vymstít. Nezbytné je myslet i na správnou výstroj a přilbu. Vyplatí se nešetřit na reflexních prvcích. Užitečný je i trend, kdy motocyklisté oblékají jako svrchní vrstvu reflexní vestu. První jízdy by v každém případě měly být jen „zahřívací“. Jezdec by se měl znovu sžít se svým strojem a nehnat se hned do extrémů.

„Konec zimy a počátek jara je pro motocyklisty velmi rizikovým obdobím. Na silnicích po několika chladných měsících zůstává štěrk, písek či větve, vozovka je studená a přilnavost pneumatik je výrazně horší než v létě,“ připomněl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Také slunce zatím svítí během dne po kratší dobu, takže nestačí vyhřát celou komunikaci. A právě střídání suchých, teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi jsou velmi zrádná.

Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat. Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly přehlédnout. Pro motorkáře je rizikové je i zvyšující se množství velkých vozidel a SUV na silnicích, protože kvůli nim mají horší viditelnost.

PSALI JSME:
Motorkáři jsou v tom často nevinně, říká Klára Moravcová

Motorkářky skoro bez nehod

Ukazuje se také, že český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Za tímto číslem se skrývá jak skutečné stárnutí motorkářů, tak nižší ceny motorek, které dovolují především „pánům v letech“ splnit si dávný sen a zakoupit si stroj, po kterém kdysi toužili.

Přestože přibývá žen motorkářek, jejich rizikovost je stále ve srovnání s muži nízká. Například UNIQA řeší každý rok jen několik málo nehod, které zavinily dámy, informovala mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

PSALI JSME:
Jarní prázdniny v exotické cizině se mohou výrazně prodražit

Zavřít reklamu ×
  1. Pravdou je, že tady vlastní řidičák kdo má díru do zadku. Přitom auto je v Česku stále nadstandart,to znamená že nájezd kilometrů v porovnání s vyspělejšími státy Evropy je sotva poloviční, z čehož plyne, že řidiči nejsou tak vyježdění, nedokáží číst situaci na silnici a proto taková nehodovost, zejména mladí řidiči vytvářejí často neuvěřitelné situace na což mnohdy doplácejí motorkáři, často fatálním způsobem.

    • Já osobně mám tedy na motorce horší zkušenosti se situacemi co dokáží vytvořit starší řidiči zvláště poslední dobou a to jsem za řidítky už 29 let.

  2. Je mi skoro 55, jezdím od 15 let a na motorce mám občas strach kvůli dementům v plechovkách, co si musí dokázat, že motorku předjedou, případně jí zablokují průjezd. Přece když musí čekat oni, tak nemůže jet ani nikdo jiný. Jezdím pro radost, nezávodím.

Napsat komentář: Roman Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Čtyři z deseti Čechů si nespoří na penzi. Nemají na to

Průzkum
Na penzi si nespoří čtyři z deseti Čechů, nejčastěji ti, kteří ji budou mít v budoucnu nejnižší. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) uskutečnila agentura Perfect Crowd a který má redakce Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) k dispozici.