Čeští řidiči při výběru ojetého auta často podceňují testovací jízdu

Názor
Nákup vozu znamená pro většinu českých řidičů velký výdaj. Platí to i v případě, že nejde o automobil, který je ojetý. Právě proto je nutné věnovat prozkoumání jeho technického stavu dostatek pozornosti, což právě v případě již používaného vozu platí dvojnásob. Možná nejdůležitějším krokem při prověřování „fyzické zdatnosti“ auta je testovací jízda.
Při výběru ojetého auta často podceňujeme testovací jízdu. Foto: Depositphotos.com

Lidé bohužel často testovací jízdu podceňují. Právě jízdní test dokáže odhalit mnohé nedostatky, které při pouhé statické kontrole poznat nelze. Pokud pořizujete vůz na inzerát či v autobazaru, nabízí se tak příležitost zjistit, jak s ním nejspíš dosavadní majitel zacházel. I to může být při rozhodování podstatné.

Každý automobil může být náchylný k jiným problémům, avšak řadu běžných opotřebení lze u všech vozidel odhalit stejně. Určitě nejdůležitější součástí každého vozu je jeho motor. Ten by měl být před zkouškou studený.

Kupující by měl začít pomalým rozjížděním. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Je dobré zrychlit až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu. Motor nikdy nesmí při zkušební jízdě vařit. Teplota se musí držet v normálu.

Pokud vybíráte vůz s manuální převodovkou, rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení je dobré vyzkoušet při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima. U automatické převodovky se při řazení se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů. Pokud se rázy objeví, je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce.

PSALI JSME:
Devatero, jak postupovat při nákupu ojetého auta

Sbíhavost je termín, který příliš řidičů nezná, ale právě ta je určena geometrií kol. Kupující by měl na rovném úseku za jízdy dát na moment ruce z volantu, aby viděl, zda auto „netáhne“ bez jeho zásahu do stran. Tento postup je dobré zkusit při zvyšování a snižování rychlosti.

Účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, očekávejte velkou investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy „nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte. Pokud auto „nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky.

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat! Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu. Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod.

PSALI JSME:
Trh s ojetými auty? Lidé si jich mezi sebou za rok prodají více než všechny tuzemské autobazary

Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je vadná.

Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným „hučením“. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení – opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně „hučet“.

Na případnou závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit „zvonění“ – kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (pozn. aut. – vůz neprojde při STK).

Autor je provozní ředitel společnosti Aures Holdings
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Které závady mají ojetá auta nejčastěji?

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Veterána si kvůli úspoře na dani nepořizujte

Chcete se vyhnout placení ekologické daně a máte doma automobil s rokem výroby starším než 30 let? Registrujte jej jako veterána. Poměrně rozšířená rada má sice pravdivý základ, ale je třeba dopovědět, že se sice …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru