Cestou fintech jdeme už roky, to slovo tehdy ještě ani neexistovalo, říká Daniel Döderlein z Auka

Rozhovor
Před mnoha lety měl Daniel Döderlein vizi o digitalizaci peněz a jejím zpřístupnění a využití. Kryptoměnám ale nevěří. „Je to vymyšlená hodnota, která není ničím krytá,“  říká norský podnikatel v rozhovoru pro portál FAEI.cz. Dnes mu cestu k jeho vizi razí několika informačně technologických a telekomunikačních společností, které založil. Do Prahy minulý týden zavítal na mezinárodní konferenci, kde prezentoval mobilní platební řešení založená na cloudových řešeních pro banky. Jeho firma funguje pod názvem Auka, což ve starém jazyce norských Vikingů znamená „zvětšit a zintenzívnit.
Daniel Döderlein je generálním ředitelem společnosti Auka. V roce 2014 získal v Norsku ocenění „Podnikatel roku“. Foto: Auka

V roce 2010 jste stál u zrodu mCASH, první platformy pro mobilní platby v Norsku a také první platební společnost na světě, která 100% běží ve službě Google Cloud. Kdo je Auka?
Auka je jedním z průkopníků dodávek mobilních platebních platforem bankám. Tuto cestu jsme zahájili před mnoha lety, dříve než existovalo slovo fintech a než v bankách začali působit manažeři pro inovace. V té době jsme měli vizi o digitalizaci peněz a jejím zpřístupnění a využití. Vizi máme stále stejnou, pouze se změnil náš distribuční model.
Spustili jsme první mobilní platební službu v Norsku a nakonec jsme ji prodali největší bankovní skupině. Uvědomujeme si, že to, co jsme vybudovali a pak rozvíjeli, bylo pro banky velkou hodnotou, proto jsme se rozhodli, že budeme usilovat o digitalizaci peněz tak, že naši technologii budeme bankám poskytovat jako službu bez značky, aby ji následně mohly zprostředkovat lidem ve velkém.

Proč jste minulý týden zavítal do Prahy?
Cestujeme po světě, převážně po Evropě, vzděláváme banky a poskytujeme jim naše řešení jejich problému. Konference 10th Global Banking Innovation Forum, které jsem měl možnost se zúčastnit, pro nás byla skvělou příležitostí setkat se s bankami, s nimiž již pracujeme, a také s novými potenciálními klienty.
Evropa je naším primárním cílovým trhem kvůli regulačním změnám vyvolaným směrnicí PSD2, která banky donutí otevřít své účty třetím stranám (Pozn. red.: Cílem směrnice PSD2 je vytvořit jednotný integrovaný trh pro platební služby prostřednictvím standardizace regulace bank a nových poskytovatelů platebních služeb, kteří přicházejí na trh v důsledku nové digitální éry). Banky mohou v příštích několika letech očekávat extrémní konkurenci od významných hráčů, jako je Facebook, Google, Apple, Amazon a další, kteří plánují vstoupit do oblasti finančních služeb. Naštěstí pro nás v Auka máme osvědčené digitální kanálové řešení, které již bankám pomohlo zmírnit rizika PSD2.

Jaký má směrnice PSD2 dopad na banky v České republice?
Stejně jako na jakémkoli trhu zasaženém nařízením EU, zdejší banky skutečně potřebují strategii, aby upevnily své vztahy se zákazníky a ideálně také vytvářely nové. Když jsou informace o účtu otevřeny každému, kdo jej využívá, existuje mnoho hráčů, kteří nabídnou zákazníkům banky velmi atraktivní nové služby.
Pokud banky nepochopí hrozbu ztráty svých vztahů se zákazníky, stanou se čistou infrastrukturou pro služby, které budou provozovat a vlastnit jiní. Pomáháme tedy bankám vyhnout se této situaci, takže si asi dokážete představit objem naší práce v době, kdy PSD2 vstoupí v platnost nejpozději v září příštího roku. Bankovní projekty obvykle nějaký čas trvají, ale už jsme dokázali, že i v bankovním prostředí je možné vše rozjet do tří měsíců.

A jak na změny reagují bankéři českých bank?
Uvědomili si hodnotu digitálních kanálů, aby zmírnili riziko, že jim uvedená konkurence ukradne jejich vztahy se zákazníky. Je to jako na všech trzích – někteří zanedbávají fakta a jiní si uvědomují situaci včetně příležitosti, která vzniká kvůli regulací vynuceným změnám. Už velmi brzy uvidíte, kdo zareagoval dostatečně rychle se správnou strategií a kdo prohraje.

Jmenoval jste už několik významných světových hráčů, coby hlavních bankovních vyzyvatelů. Můžete to rozvést?
Má to dvě strany. Tou první je, že technologičtí a mediální giganti již své finanční služby zrychlili. Například Google spustil v Indii společnost Tez a nyní ji rozšiřuje. Po PSD2 není důvod, proč by se do Evropy nedostali. AliPay se již v Evropě vydává a totéž platí i pro Facebook a Apple. Jak jsem vysvětlil, přichází to a pro evropské banky to představuje obrovskou výzvu.
Za druhé – jiné banky. Pokud předpokládáme, že jedna banka si uvědomí potenciál a vyhraje na trhu s vhodnou technologií, službami a kompetencemi, bude těžké být na bankovním trhu dvojkou nebo trojkou. To se už na jiných trzích odehrálo. A na některých trzích banka, která pozici vyhrála, nabídla jiné bance, aby přešla na její službu za „pořádné poplatky“. Pokud vlastník systému ponechá jiné banky mimo něj, tak tyto finanční ústavy utrpí stejně, jako kdyby se jejich zákazníci rozhodli pro bankovnictví s Facebookem nebo Applem.

Může být partnerství mezi bankou a fintech konkurencí Amazonu, Googlu nebo Facebooku?
Jasně. Pokud definujete Auku jako fintech, budeme nejlepším příkladem takového partnerství. Dodáváme technologie, služby a koncové operace a pomáháme bankám se strategií, plánováním a realizací, zatímco banka vlastní schéma, zákazníky a to vše tlačí na trh. Jako dodavatel jsme stoprocentně neviditelní. Veškerou slávu získá banka, zatímco jí pomáháme vyhrát a vyděláváme spolu peníze. Dokud je to náš partner, kdo vyhrává, nezáleží nám na tom, jestli vyhráváme nad jinými bankami nebo například Facebookem.

Danieli, proč jste se rozhodli orientovat se na mobilní platby?
To je dobrá otázka. Upřímně – vlastně ani nevíme proč, víme jen to, že čísla nelžou. Mobilní platby rychle získávají na oblibě a přinášejí lepší výsledky v angažovanosti zákazníků, než jakékoliv jiné dosud známé digitální finanční služby.
A to díky třem důležitým věcem:
Pohodlí. Můžete poslat peníze stejně snadno, jako když píšete textovou zprávu, a to má pro lidi v jejich každodenním životě jasnou hodnotu.
Platby. Jde o finanční službu číslo jedna pro každého, kterou děláme častěji, než cokoliv jiného, ​​co je spojeného s bankami. Pak následuje kontrola zůstatků na našich účtech… Pokud budeme moci tyto dva klíčové prvky spojit v praktickém nástroji, který funguje pro všechny, zaujali jsme strategickou pozici při poskytování každodenních služeb lidem.
Řešení pro obchod. Nová řešení pro mobilní platby jsou nástroje umožňující obchod. Tak, jak se digitalizují spotřebitelé, digitalizuje se i byznys. Revoluce eCommerce je dobře známá, ale další revolucí je mCommerce, kde může každý začít podnikat, oslovit potenciální zákazníky a prodat víc. Umožní to mobilní platby.

Proč v České republice mobilní platby zatím neprorazily?
Protože ještě nebyly zavedeny nějakou silnou bankou, která by se zaměřila na celý trh s osvědčeným řešením. Cítíme ale, že se to s každým dnem změní. Tajemství úspěchu je už známé. Kdo to v Česku udělá dobře a rychle, velmi pravděpodobně na trhu zvítězí, jak jsme to již viděli jinde.

A co načasování? Je teď ta správná chvíle?
Pro EU to souvisí s regulací. Pokud to teď neudělají banky, udělá to někdo jiný. Takže je to nutnost, pokud tedy nevěříte, že firmy jako Google, Facebook, Apple, Amazon nebo AliPay neuspějí. Zatím nepochybily. Pokud jde o Českou republiku, zdejší trh je k tomu zralý z důvodu makroekonomické dynamiky trhu. Stejně jako na několika dalších trzích střední a východní Evropy, i u vás dochází k nárůstu používání chytrých telefonů exponenciálním tempem, kdy saturační body zasahují do úrovní nejrozvinutějších trhů.
Lidé rychle využívají nové digitální služby a rostoucí počet malých a středních podniků hledá lepší nástroje pro řízení svého podnikání. Pro země, které stále pracují převážně s hotovostí, to není problém, pro ně je to příležitost k digitalizaci. Pokud platíte mobilním telefonem, nikdy vám nedojde hotovost. Nikdy se neocitnete bez drobných. Nikdy nebudete vystaveni riziku, že vám někdo ukradne osobní nebo firemní peníze. A pokud podnikáte, klesnou vám celkové náklady na provoz, protože zpracování hotovosti je pro všechny zúčastněné drahé.

Zmínil jste hotovost. Co si myslíte o jejím rušení, k čemuž směřuje Švédsko či Dánsko?
Hotovost zemře, ale ne tak rychle, jak by se některým líbilo. Jde o kulturní a generační záležitost. Každá země má svou vlastní platební a měnovou kulturu. Ty se vyvíjejí, ale nějaký čas to trvá. Velké kroky nastávají, když námi pohnou vpřed generační posuny.

Poslední otázka, která s ohledem na to, co se ve světě financí děje, musí padnout. Jaký je váš názor na kryptoměny?
Základní technologie je zajímavá a je aplikovatelná na mnoho věcí. Zatím ale nevidím její funkčnost pro platby, protože je pomalá. A se silou budoucích počítačů a matematiky pravděpodobně není tak neproniknutelná, jak by si její příznivci přáli, abychom věřili. Myslím si, že pokud jde o technologii, je velmi zajímavá a pravděpodobně užitečná pro nahrazení mnoha veřejných systémů, které jsou dnes proprietární, pomalé a uzavřené. Ale takzvané měny, které jsou provozovány na blockchainech, a jejich sourozenci, jsou stoprocentní nesmysly. Je to vymyšlená hodnota, která není ničím krytá.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Koruně se na úvod týdne dařilo

Do velikonočního týdne vstoupily středoevropské měny povzbudivě. Polský zlotý, maďarský forint i česká koruna během pondělní seance posilovaly. Společným jmenovatelem byl slábnoucí dolar na trhu s eurem, což lze ale …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.