Po Poláky je nadcházející dlouhý srpnový víkend obdobím zvýšeného cestování. V Polsku se cestovní ruch vrátil na úroveň před pandemií již minulý rok, zatímco globálně se to děje právě nyní. Podle údajů Světové organizace cestovního ruchu byla v roce 2023 globální turistika o 11 procent nižší než v roce 2019, ale do konce prvního čtvrtletí tohoto roku se rozdíl zmenšil na pouhá tři procenta.
Ačkoli se statistiky vracejí na dřívější úroveň, turistický byznys prošel radikální proměnou. Cestovatelé stále častěji fungují jako vlastní cestovní agenti, plánují a rezervují si cesty sami. Nabídka dostupných možností jak cestovat se rozšiřuje a ceny se stávají transparentnějšími a snadno porovnatelnými.
Zároveň se cestovní ruch stále více spoléhá na povětrnostní podmínky spojené se změnou klimatu, jak ukázaly nedávné lesní požáry v Řecku. Nové trendy, jako jsou „Coolcations“ (dovolené v chladnějších oblastech, například ve Skandinávii, pro únik před letními vedry, pozn. aut.), nabývají na popularitě.
Podle údajů z rezervačních platforem, jako je Airbnb, se zkracuje doba mezi rezervací a pobytem, což naznačuje, že turisté plánují své cesty později, zejména u delších dovolených.
Evropa zůstává nejpopulárnější cestovní destinací na světě, a podle prognóz turisté letos na kontinentu utratí rekordních 800 miliard eur – což je o 37 procent více než před pandemií, přestože počet turistů je jen o šest procent vyšší než v roce 2019. Tento nárůst je způsoben výrazným růstem cen, který je poháněn inflací a rostoucí poptávkou.
Hlavním motorem růstu turismu v Evropě jsou nadále turisté z USA. Ačkoli země, jako Polsko, získávají na popularitě, 72 procent výdajů na cestovní ruch v Evropě je soustředěno v západní části kontinentu. Na druhé straně v mnoha místech v Evropě je již počet turistů příliš vysoký, což vede k hledání nových atraktivních destinací.
Globálně je odvětví cestovního ruchu rozpolcené kvůli riziku globálního ekonomického zpomalení. Akcie Airbnb minulý týden klesly o 14 procent poté, co společnost oznámila výsledky za druhé čtvrtletí, které byly pod očekáváním trhu. Tržby společnosti meziročně vzrostly o 11 procent, ale čistý zisk klesl o 15 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Airbnb, které má na své platformě více než osm milionů nabídek, odstranilo 200 000 těch, které nesplňovaly nové kvalitativní standardy. Společnost varuje před možným zpomalením poptávky v USA a stále pozdějším plánováním dovolených, což by mohlo negativně ovlivnit budoucí tržby.
Tradiční turistické společnosti, jako je německá TUI, rovněž čelí výzvám. Od svého vrcholu v roce 1999 ztratily akcie TUI 97 procent své hodnoty a výrazně zaostávají za širším trhem (pokles o 22 % v roce 2024, přestože minulý týden vzrostly téměř o 5 %). V současnosti je cena akcií pouze o 20 procent vyšší než jejich historické minimum.
Společnost tento týden oznámila své čtvrtletní výsledky – tržby dosáhly rekordních 5,8 miliardy eur, což je o devět procent více než před rokem. Společnost snížila svůj dluh o více než 42 milionů eur, ale stále má dluh ve výši 2,1 miliardy eur.
Rezervace na toto léto vzrostly ve srovnání s loňským rokem o šest procent a průměrná prodejní cena služeb je o tři procenta vyšší než před rokem. TUI plánuje, že v letošním roce tržby vzrostou o deset procent.
Autor je investiční analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)