
Potvrdily se tak odhady analytiků, kteří počítali s akcelerací růstu tržeb především díky nákupu dárků a slevovým akcím; chuť utrácet u Čechů navíc podpořila i nízká inflace, která jim k nákupům dodala odvahu.
Meziměsíčně se prosincové tržby oproti listopadu zvýšily o 1,2 procenta, přičemž největší nárůst zaznamenaly tržby za nepotravinářské zboží a za potraviny. V meziročním srovnání rostly v prosinci hlavně tržby za pohonné hmoty, které se zvedly o 8,1 procenta, stejný vývoj zaznamenaly tržby za nepotravinářské zboží.
Tržby za potraviny pak vzrostly o 2,7 procenta, což je koneckonců také logické – Vánoce i novoroční oslavy má mnoho Čechů spojeno s dobrým jídlem. Růst dále zaznamenaly také tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (o 13,2 %) či tržby v prodejnách s oděvy a obuví (o 4,4 %).
Skvěle se vedlo již tradičně internetovým a zásilkovým obchodům, kterým tržby stouply o 18,2 procenta. Naopak pokles tržeb zaznamenaly prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (pokles o 0,2 %).
Když se celkově ohlédneme za loňským rokem, tak se tržbám v maloobchodě dařilo; za celý rok 2024 se reálně meziročně zvýšily o 4,6 procenta, největší nárůst zaznamenaly tržby za nepotravinářské zboží (o 6,1 %).
Otázkou ovšem zůstává další vývoj maloobchodních tržeb. Inflace v závěru roku mírně zrychlila a z listopadových 2,8 procenta se vyhoupla na tři procenta. Pokud by rostla i nadále, Čechy v jejich utrácení logicky zbrzdí.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)