Skok v březnu zaznamenaly především prodeje zboží do domácnosti a zboží pro volný čas, na kterých v předchozích měsících spotřebitelé spíše šetřili. Je docela pravděpodobné, že zásluhu na tom mělo i příznivější počasí, které trochu uspíšilo nákupy v hobby obchodech.
Více se prodalo i pohonných hmot s tím, jak se začalo opět více jezdit a současně se smazávaly i rozdíly mezi českými a třeba polskými cenami. V meziročním srovnání asi největší vzestup zaznamenala kosmetika, která byla ovšem dlouhodobým držákem i v čase recese.
Letos se daří rovněž internetovým obchodům, které si jen v březnu připsaly meziročních necelých 15 procent. Je vidět, že ne každý se s nadšením vrací do kamenných obchodů a raději ocení zvyšující se kvalitu nákupů na dálku, a to i v případě zboží, které jsme si dříve chtěli raději předem prohlédnout.
V každém případě je vidět, že chuť nakupovat se Čechům postupně vrací. Po dvou letech na naše poměry extrémní inflace s ní spojeném propadu kupní síly se letos začíná situace vracet do původních kolejí.
Nákupy v obchodech, a tedy spotřeba domácností, mají být nakonec tím hlavním, co ekonomiku v letošním roce potáhne. Na zahraniční poptávku česká ekonomika totiž zatím vyjma aut příliš spoléhat nemůže.
Asi nelze čekat, že by se šestkové nárůsty tržeb opakovaly i v dalších měsících. Za celý rok se dá spíše očekávat nárůst reálných prodejů okolo tří procent.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)
Dobrý den. Nevím komu a jaké chutě se vracejí? Ale občan s podprůmerným příjmem ( třeba důchodce) se musí držet hodně při zemi. A věřím že ti co splácí hypotéku a maji jen příjem kdy ještě jim ji dali, tak taky asi moc vodvázaný nejsou. On je velký rozdíl mezi platem a mzdou.
Horních desettisíc ekonomiku nezachrání.