Čínská automobilka zvažuje Česko pro svoji první evropskou továrnu

Čínská státní automobilka SAIC postaví svoji první evropskou továrnu na výrobu elektroaut. Jako místo této rozsáhlé investice zvažuje čínský podnik Českou republiku, informuje páteční španělský ekonomický list Expansión, jejž cituje agentura Bloomberg. Kromě Česka je prý ve hře několik míst ve Španělsku a Maďarsko.
SAIC Motor je sedmou největší automobilkou světa a taktéž je prvním a současně největším automobilovým koncernem v Číně s ročními prodeji přes sedm milionů vozů. Ilustrační foto: SAIC Motor
SAIC Motor je sedmou největší automobilkou světa a taktéž je prvním a současně největším automobilovým koncernem v Číně s ročními prodeji přes sedm milionů vozů. Ilustrační foto: SAIC Motor

Od tohoto měsíce čelí čínské automobilky v EU navýšenému clu. V případě elektrovozů SAIC jde konkrétně o 37,6 procenta. Budování závodů přímo na území EU čínským automobilkám umožní se clům EU vyhnout. V Maďarsku už buduje závod jiný čínský výrobce elektroaut, BYD.

Pozoruhodné v dané souvislosti je, že zatímco čínské automobilky expandují do EU, ty evropské se v EU spíše chystají „vyklízet pole“. Nejnověji německý Volkswagen zvažuje to, co v celé své historii – píšící se od roku 1937 – ještě nikdy neudělal.

A sice, že by zavřel továrnu na auta v Evropě. V tomto případě jde konkrétně o závod na elektrická SUV v Belgii. Volkswagen stejně jako mnohé jiné automobilky čelí ochabnutí zájmu o elektrovozy, včetně právě i toho o elektrická SUV.

Volkswagen navíc musí šetřit na pokuty. Podle čerstvé analýzy největší švýcarské banky UBS mu už v příštím roce hrozí finanční újma v přepočtu až zhruba 50 miliard korun, související s možnou pokutou Evropské komise. Ta Volkswagenu penále uloží v tom případě, pokud se automobilce nebude dařit dostatečně rychle přecházet na elektromobilitu. Což je podle UBS poměrně pravděpodobné.

Nejde jen o to, že o elektrovozy německé automobilky není valný zájem. Volkswagen naráží i na vysoké náklady práce. V Belgii, kde zvažuje zavření továrny, jsou tyto takřka trojnásobné v porovnání s těmi v Maďarsku, kde tedy elektrovozy bude vyrábět zmíněná čínská BYD, úhlavní čínský rival Volkswagenu.

Zatímco Peking čínské automobilky hýčká, Brusel ty eurounijní bude vysoce pokutovat. Ani to automobilkám EU konkurenceschopnosti nepřidá. Pokud bude Čína více a více svých elektrovozů vyrábět přímo v EU, jak se to nyní chystá činit i státní automobilka SAIC, konkurenceschopnost automobilek typu Volkswagenu dále klese.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB