Čínské e-shopy likvidují místní ekonomiku. Česko není výjimkou

Internetové obchody typu Temu, Shein či AliExpress dobývají evropské i americké trhy a lákají na extrémně nízké ceny, obrovský výběr zboží a často i dopravu zdarma. Za touto zdánlivě atraktivní fasádou se však skrývají metody, které mohou dlouhodobě poškodit nejen spotřebitele, ale i celou ekonomiku v daném regionu. Na hrozbu upozornila Finanční a ekonomické informace (faei.cz) Trenýrkárna.cz i další instituce.
Čínské e-shopy válcují nekalými praktikami svou evropskou i českou konkurenci. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Čínské e-shopy válcují nekalými praktikami svou evropskou i českou konkurenci. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Klíčovým nástrojem jsou extrémně nízké ceny, které se dostávají až pod hranici nákladů. Tento postup vytěsňuje veškerou konkurenci, která nedokáže srazit ceny tak hluboko. Jakmile zmizí ostatní hráči, mohou čínské platformy nenápadně zdražit, protože kupujícím nezbývá žádná jiná volba.

„Na začátku této strategie může spotřebitel něco ušetřit, ale jakmile konkurence začne ubývat, velmi rychle se ceny zvednou,“ konstatoval Ruslan Skopal, výkonný ředitel a spolumajitel společnosti Trenýrkárna.cz.

Pokud neexistují jasná regulační opatření, pak jsou místní, zejména ty menší, podniky odsouzeny k postupnému zániku. Firmy s agresivní cenovou politikou si díky značnému kapitálu mohou udržovat nízké ceny velmi dlouho, takže menší soupeři „vykrvácejí“. A právní kroky mnohdy nezabírají.

„Problém je ale ten, že nízké ceny mohou čínští hráči držet primárně díky zneužívání hranice 150 eur, pod niž se neplatí clo, a také velmi pravděpodobně obcházením placení daní a nejrůznějších povinných poplatků, jako jsou recyklační poplatky, nebo poplatky za recyklaci obalových materiálů,“ uvedl Skopal.

Nabízené produkty z čínských internetových tržišť často nemají povinné testy například hraček, takže mohou být pro zákazníky nebezpečné. To je ostatně také jeden z důvodů, proč je zboží levnější oproti české, respektive evropské konkurenci.

„Aplikace jako Temu či Shein získávají široké spektrum uživatelských údajů a kvůli čínským zákonům jsou povinny je sdílet s tamními úřady. To se netýká pouze běžných dat, ale i podrobnějších informací o chování spotřebitele mimo danou aplikaci. Samotná aplikace Temu je dle expertů nebezpečná a velmi riziková,“ upozornil na další nebezpečí Skopal.

Dotace od čínské vlády

Likvidace tuzemské konkurence následně vede ke ztrátě pracovních míst nebo ke zdražování on-line reklamy, protože čínské platformy masivně investují do svého zviditelňování. Tím se opět šroubují ceny v reklamních aukcích nahoru, čímž se vytlačují menší inzerenti.

„Jakmile budou mít čínské značky hlavní slovo, dokážou si diktovat sortiment i ceny, což omezí volbu a kvalitu pro konečného spotřebitele. Tedy to, co se nyní zdá zákazníkovi jako skvělá nabídka, se může obrátit v konečném důsledku proti němu,“ poznamenal Skopal.

Upozornil, že čínská vláda do těchto e-shopů a tržišť investuje ohromné prostředky, což vytváří nerovný boj místního soukromého sektoru proti čínské vládě. „Bez vhodně nastavených pravidel hrozí, že několik čínských e-shopů ovládne digitální i maloobchodní sféru v Evropě,“ varoval Ruslan Skopal z Trenýrkárna.cz.

Před praktiky čínských internetových tržišť, i když je přímo nejmenuje, varuje rovněž Asociace pro elektronickou komerci (EPEK). Potvrzuje, že levné e-shopy nedodržují platná legislativní pravidla včetně už zmiňovaných poplatků za likvidaci obalů nebo vysloužilých elektrospotřebičů.

APEK už na to upozornil příslušné úřady včetně ministerstva průmyslu a obchodu, České obchodní inspekce, ministerstva životního prostředí nebo Generálního finančního ředitelství.

„Všichni si uvědomují, jaká je situace. Věříme, že naše současná aktivita pomůže řešit celou problematiku i na úrovni Evropské unie,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Dodal, že sdružení nejde o nějaký konkrétní subjekt, ale o férové prostředí na celém trhu.

„V současné situaci na rozdíly doplácí nejen podnikatelé, ale v konečném důsledku čeští spotřebitelé i daňoví poplatníci vůbec,“ zdůraznil Vetyška. Připomněl, že evropské i české požadavky na prodejce jsou poměrně rozsáhlé.

„Proto v případě, kdy především zahraniční subjekty pravidla nedodržují, dochází k citelnému znevýhodnění tuzemských obchodníků,“ upozornil Vetyška.

Spojení s influencery

Kreativní agentura Fairy Tailors upozornila faei.cz na další fenomén čínské platformy Temu – agresivní marketingová kampaň a efektivní využívání sociálních médií, kde internetové tržiště výrazně investuje do spolupráce s influencery, díky čemuž rychle rozšiřuje uživatelskou základnu.

„Haul video s rozbalováním nákupu z Temu a dalších e-shopů je oblíbený formát mezi mnoha influencery na TikToku,“ konstatoval Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Zákazníci si pak nabízené ošacení nebo elektroniku „pod cenou“ rádi koupí. „Levné nekvalitní zboží, které napodobuje drahé tradiční značky, je pak pro mnoho mladých lidí, kteří typicky nemají v této životní fázi moc peněz, jedinou cestou ke splnění konzumního snu,“ dodal Tyleček.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena