Smlouva. Ilustrační foto.zdroj: www.pixabay.com

Číst obchodní smlouvu není za trest

V anketě zpracované Finančním a ekonomickým institutem 56 % respondentů přiznalo, že obchodní smlouvy čtou před podpisem jen občas. Pokaždé se tímto textem prokouše 33 % účastníků ankety, zatímco 11 % jej v podstatě ignoruje. Přestože jsou to optimističtější údaje, než ukázal jiný medializovaný průzkum, zdá se jako zarážející skutečnost, jak málo pozornosti věnují lidé tak důležité listině, jakou je obchodní smlouva.

Do jisté míry je to vysvětlitelné tím, že obchodníci dělají mnohé pro to, aby se zákazník podmínkami obchodu příliš nezabýval. To nejdůležitější bývá napsáno malým písmem na posledním listu několikastránkové složky, říká se často s jen mírnou nadsázkou. A pokud se klient ocitne v časovém presu, v ne právě komfortním prostředí a má za sebou důležité či nepříjemné jednání, kdo by se divil, že obchodní smlouvu podepíše bez rozmýšlení.

Dalším nešvarem bývá, že se zákazníci až příliš spoléhají na to, že jim obchodník přednese stručný výtah z obsahu smlouvy. Velmi často se však nedostane na záležitosti pro klienta důležité – např. možnost reklamace či odstoupení od smlouvy, výši poplatků. Nebo se bojí zeptat na neznámé pojmy, přestože ve smlouvě hrají zásadní roli –  význam zkratky RPSN zná pouze šestina lidí a pojem rozhodčí doložka umí vysvětlit jen šest procent Čechů. Prakticky každý podepíše smlouvu nebo souhlasí s uzavřením internetového obchodu, i když je přímo podmíněn souhlasem se všeobecnými obchodními podmínkami, které tvoří oddělenou část smlouvy či nejsou vůbec k dispozici.

„Během krátké doby je takřka nemožné, aby smlouvu prostudoval odborník, natož laik. Překvapivé ale je, že mezi nejlehkovážnější patří lidé v produktivním věku od 25 do 44 let,” uvedl advokát Jiří Hartmann pro Parlamentní listy. „Češi o smlouvě uvažují ve chvíli, kdy ji ve skutečnosti nepotřebují. Naproti tomu v okamžiku, kdy se dostanou do finanční tísně, podepisují i značně nevýhodné smlouvy,“ dodal.

Alespoň nějakou pomoc pro zákazníky by mohla přinést ta část připravované novely zákona o ochraně spotřebitele, podle níž obchodníkům vznikne informační povinnost doplnit obchodní smlouvy a vlastní prezentace na webu o upozornění na možnost řešení případných sporů mimosoudní dohodou.

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) rovněž inicioval legislativní úpravu stávajících smluv, v nichž zákazník poskytuje souhlas s nakládáním svých údajů obchodníkovi nebo třetím osobám a pak se nestačí divit, když je zavalen reklamními nabídkami.

„Ukazuje se, že při uzavírání smluv jsou zákazníci v rámci všeobecných obchodních podmínek mnohdy kráceni na svých právech, stavěni do nevýhodné pozice či nesprávně informováni, ať už je důvodem neznalost zákona ze strany společnosti, se kterou zákazník smlouvu uzavírá, nebo záměrně nejednoznačná, nestrukturovaná formulace všeobecných obchodních podmínek,“ říká mluvčí úřadu dr. David  Pavlát.

Začátkem dubna 2015  zveřejnil ÚOOÚ metodiku, jak má být zákazník při uzavírání smlouvy v rámci všeobecných obchodních podmínek informován o zpracování jeho osobních údajů. Podrobně popisuje, jak by měla společnost postupovat, aby nebyl porušen zákon o ochraně osobních údajů a na co by si měl při uzavírání smlouvy dávat pozor zákazník.

V této metodice se hned v úvodu konstatuje, že velmi častým jevem při sjednávání smluv je skutečnost, že některá ujednání nejsou sjednána přímo ve smlouvě, ale zákazník je odkazován na další dokument. Nebo jsou obchodní podmínky využity k tomu, že sjednávají závazky i v jiné oblasti, než jaký je předmět smlouvy.

Základním sdělením je pak doporučení, aby všechna ujednání o zpracování osobních údajů byla uvedena v samostatném dokumentu, na který bude v rámci smlouvy odkázáno podobně jako např. na ceník či obchodní podmínky. Takovýto dokument by měl obsahovat všechny relevantní informace o zpracování osobních údajů. Nebo je alespoň uvést na jednom místě smlouvy tak, aby je zákazník nemusel hledat ve více bodech či dokonce dokumentech.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *