Čištění ulic se nevyplácí ignorovat

Poradna
Stává se vám, že si nevšimnete přenosné dopravní značky upozorňující na čištění ulice? Anebo to jen risknete, protože zákazem zastavení jsou označeny i okolní komunikace, takže pokus o přeparkování vidíte jako marnost? Pak si můžete být prakticky jistí, že nevšímavost i risk znamenají pravděpodobně výdaj v řádu tisíců korun.
Ve většině velkých měst se komunikace čistí na začátku jara a podzimu. Stojí za to dávat si pozor na značky upozorňující na zákaz zastavení z důvodu blokového čištění. Reprofoto: Praha.eu

A nezáleží na tom, že auto můžete druhý den najít na tom místě, kde jste je před čištěním zanechali. Záleží totiž hlavně na sazebníku technických služeb v tom kterém městě a aktivitě městské policie.

Tisícovka za pár minut

Podle statistiky Technické správy komunikací (TSK) v Praze počet vozů odstraněných v rámci čištění silnic za poslední tři roky vzrostl o polovinu.

Může za to nejen velmi obtížné hledání náhradního parkovacího místa v hlavním městě, ale i víra, že se osaměle stojícím vozidlem nikdo zabývat nebude.

Je to omyl, o němž se při nastávajícím podzimním čištění komunikací přesvědčí další desetitisíce řidičů. Už si nemusejí svůj vůz vyzvedávat na odstavných parkovištích, protože podle zákona po uplynutí důvodu odtahu musejí být vozidla vrácena na původní místo.

Jenže za tento technický úkon, tedy naložení auta na odtahový vůz a po vyčištění komunikace jeho složení zpět, se platí. A ne málo, za několikaminutovou operaci např. v Praze 1300 Kč.

Na tuto částku vystaví technické služby fakturu, v případě prodlení ji vymáhají soudně.

A následuje pokuta

Ale to není zdaleka všechno, tedy co se postihu týče. Neuposlechnutím přenosné zákazové značky (jsou umisťované nejméně týden před akcí) totiž majitel vozu nejenže zkomplikoval čištění komunikací, ale také porušil dopravní předpisy a koleduje si o pokutu. Když parkuje obzvlášť nevhodně, pak následně i o ten odtah.

Jak je to možné, když za nesprávné parkování už jednou potrestán byl a za jeden přestupek se platí jen jedna pokuta? Jednoduše, za bránění v čištění silnice neplatil hříšník pokutu, ale poplatek za technický úkon. Snadno se však může stát, že po vrácení vozu na místo ještě neuplyne časový úsek zákazu zastavení nebo vůz porušuje jiné předpisy (placené stání, poblíž přechodu či křižovatky) a policie tento přestupek ocení pokutou.

Výmluvy obvykle nevyjdou

Vzhledem k tomu, že čištění ulic probíhá obvykle za asistence městské policie, v jejíž gesci je postihovat právě nesprávné parkování, je velmi pravděpodobné, že poplatek za technický úkon bude provázen i pokutou za porušení zákazu zastavení. A když policie usoudí, že vůz brání plynulosti silničního provozu, následuje i „skutečný“ odtah. V případě tzv. zpětného odtahu (cesta na odtahové parkoviště a zpět) hrozí částka (i bez pokuty) až čtyřtisícová.

Řidiči se při vyřizování pokuty někdy brání, že technické služby při manipulaci jejich vozidlo umístili tak, že až tímto přesunutím došlo k porušení předpisů. Zákon totiž umožňuje automobil vrátit také tam, kde je na viditelném místě, odkud bylo odstraněno. Ale tento argument prakticky nemá šanci na úspěch. Jednak je přesunování vozidla kvůli čištění pečlivě dokumentováno (taktéž kvůli případným stížnostem na poškození auta) a navíc z logiky vyplývá, že když se vůz dostal do rukou technických služeb, stál na zákazu zastavení. Takže důvod k pokutě se najde.

Značky nebo také web

Vzhledem k tomu, že ve většině velkých měst se komunikace čistí na začátku jara a podzimu, stojí za to si dávat pozor na značky upozorňující na zákaz zastavení z důvodu blokového čištění. I když jsou přenosné a vlastně tak nenápadné, že by se jimi řidič nejradši ani nezabýval…

Ve větších městech technické služby plán čištění ulic zveřejňují s několikatýdenním předstihem na svých webových stránkách, některé dokonce nabízejí řidičům aplikaci, která je na aktivitu v okolí jejich bydliště předem upozorní.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčastěji kupujeme bílé škodovky, financujeme je úvěrem

Češky a Češi nejčastěji kupují česká auta, konkrétně škodovky. Ženy i muži se dokonce shodnou i na barvě: převládá bílá. A mezi modely jednoznačně vítězí octavie a superby. Vyplývá to z aktuálního průzkumu ČSOB Leasing.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru