CK Neckermann v Česku končí, problémy číhají i na další tuzemské cestovky

Názor
Cestovní kancelář Neckermann nenašla nového investora a do konce roku ukončí v Česku svoji činnost. Osudovým se jí stal zářijový bankrot obří britské cestovky Thomas Cook, jejíž byla součástí. Konec Neckermannu v Čechách a krach Thomase Cooka ovšem symbolizuje nastupující éru, která je a bude pro cestovky obecně náročná a mnohé z nich ji zřejmě nepřežijí.
Cestovní kancelář Neckermann nenašla nového investora a do konce roku ukončí v Česku svoji činnost. Ilustrační foto: FAEI.cz

Trendem posledních let je jednoznačně citelný a setrvalý nárůst sólo cestování. Ať už se zaměříme na Čínu, nebo třeba na Británii, všude je tento trend patrný. Mimochodem, nejvyhledávanější destinací je mezi sólo cestovateli Austrálie. Podobné faktory, které přivedly britskou cestovku Thomas Cook ke krachu, stojí právě i za rozmachem single-cestování.

Online komunikace, aplikace a platformy mobilních telefonů dnes umožňují mnohem flexibilnější cestování než ještě před několika lety. Lidé už tak nejsou odkázáni na zájezdové balíčky cestovních kanceláří jako v minulosti, ale mohou si cestování zařídit levněji a na míru svépomocí a po své vlastní ose, například prostřednictvím AirBnb, online prodejců letenek či hotelů.

Dobře poslouží také různé srovnávače. Orientaci pak usnadňují on-line mapy a navigace. Cestovatelským společníkem se tak řadě lidí stává místo druhého člověka z masa a kostí prostě jenom chytrý telefon. S ním jsou zároveň flexibilnější, než pokud by cestovali s partnerem či ve skupině lidí, kdy každý má přece jenom odlišné chutě, tužby a preference. Chytrý mobilní telefon se zato vždy podřídí přáním a tužbám svého majitele.

Mladší generace je také obecně jazykově lépe vybavená než generaci středního a vyššího věku, takže cestovatelé se v rostoucí míře nemusí spoléhat jako dříve na služby delegátů nebo průvodců hovořících rodným jazykem, jejichž služby jsou nezřídka součástí balíčku nabízeného typickou cestovní kanceláří.

PSALI JSME:
Sám na dovolené. Sólo cestování je novým trendem

Cestovní kanceláře a hotely na růst trendu sólo cestování reagují, ale zatím jen pomalu a pouze v některých případech. Standardem je například mnohdy stále povinný příplatek za jednolůžkový pokoj. Pro cestovky pochopitelně není trend sólo cestování obzvláště vítaný, neboť cestování v jednom neumožňuje tolik navyšovat marži. Při dostatečně velké poptávce single-cestovatelů však pochopitelně cestovky zareagují viditelněji, protože budou muset, a to rozšířením nabídky pro sólo cestovatele a snížením ceny.

Zatím ale sólo cestovatelé musí počítat s tím, že zaplatí o deset až dvacet procent více, než pokud by cestovali ve skupině. Nejde jen o povinné příplatky, ale třeba také o nemožnost vždy rozpočítávat náklady za přepravu. To však částečně lze řešit právě prostřednictvím různých aplikací a platforem sdílené ekonomiky, kdy cestovatel sdílí například auto nebo minibus s jinými cestujícími, které předtím neznal. Pro řadu single cestovatelů je tak cestování vítanou možností k seznámení, což poptávku po sólo turistice jen dále umocňuje.

Sólo cestovatelé se rekrutují nejčastěji z řad mladých lidí kolem 30 let. Zastoupeni jsou ale také lidé nad 60 let, například i vdovci či vdovy. V jednom či jedné se vydávají ovšem i cestovatelé středního věku, kteří doma nechávají svoji rodinu. Využívají tak flexibility sólo cestování nebo prostě jenom reflektují to, že zbytek rodiny prostě v daném období z pracovních či jiných důvodů cestovat nemůže.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Thomas Cook – proč se krachu všichni diví?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.