Co Čechy odrazuje od elektromobilů? Vysoká pořizovací cena a málo dobíjecích stanic

Průzkum
Čechy prý na elektromobilech lákají především nulové emise a nižší provozní náklady, avšak hlavní překážkou v jejich pořízení je pro ně vysoká cena. Vyplývá to z dubnového průzkumu společnosti Volkswagen Financial Services. Kdyby měl alespoň o 200 respondentů více, rádi bychom jej označili za reprezentativní.
Čechy od pořízení elektromobilů odrazuje vysoká pořizovací cena a málo dobíjecích stanic. Ilustrační foto: FAEI.cz

Výsledku průzkumu tak trochu připomínají sci-fi. Podle osmi set oslovených Čechů by ideální pořízení elektromobilu mělo proběhnout tak, že by se měli vejít do půl milionu korun a stát by jim měl přispět alespoň třetinou ceny.

Jediným elektromobilem na tuzemském trhu, který by splňoval půlmilionovou cenovou hranici, byl až do loňského září vůz CitigoE iV, avšak mladoboleslavská automobilka přišla s tím, že Volkswagen a Škoda končí s prodejem nové verze malých elektromobilů Škoda CitigoE iV a Volkswagen e-Up!, protože je o ně příliš velký zájem.

V Německu šlo totiž elektromobil e-Up! díky dotacím koupit už za 11 941 eur, tedy asi 300 000 Kč a koncernové vozy Seat Mii a Škoda CitigoE iV byly k sehnání dokonce ještě levněji. Vzato z druhého konce, tedy kolik Češi mají na pořízení auta, ukazují statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA).

PSALI JSME:
Do Česka se dovážejí stále starší auta

Podle nich auta na tuzemských silnicích patří k nejstarším v Evropě, hůř jsou na tom v EU jen řidiči v Litvě. Tuzemský vozový park loni zestárl o 0,35 roku na průměrných 15,27 roku, což je o čtyři roky více, než činí unijní průměr.

Staří aut v Česku podle SDA navíc neustále roste. Za posledních deset let se jejich stáří zvýšilo o dva a půl roku. Podle statistik má Česko pátý nejstarší vozový park v Evropě a v průměru novější auta jezdí jak na Slovensku, tak v Polsku i Maďarsku.

A pokud se budeme bavit o prodejích nových aut, tak v České republice bylo během letošního prvního čtvrtletí prodáno necelých 50 000 nových osobních vozů, z čehož se za stejné období prodalo více než pět tisíc elektrických a hybridních aut.

PSALI JSME:
Třetina nově prodaných aut v západní Evropě jsou elektromobily, v Česku jen desetina

Kupní sílu tuzemských obyvatel, pokud jde o nákup nových vozů a elektromobilů, jasně ilustruje srovnání s bývalou „západní Evropou“. Z letošní studie poradenské společnosti PwC totiž mimo jiné vyplynulo, že prodeje všech typů aut s elektrickým a hybridním pohonem na nejvýznamnějších trzích byly v letošním prvním čtvrtletí oproti loňsku dvojnásobné.

Na deseti nejrozvinutějších evropských trzích přitom registrace elektrických a hybridních aut přesáhly třetinu všech prodejů nových vozů.

Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie PwC pět největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a pět s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).

PSALI JSME:
Zájem o bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace

„Průzkumy dlouhodobě ukazují, že Čechy od pořízení elektromobilu odrazuje především jejich vyšší pořizovací cena. Právě dotace jsou dle mého názoru jednou z cest, jak dostat elektromobilitu do hledáčku českých řidičů,“ informoval redakci FAEI.cz Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.

„Zatímco v západních zemích nebo na Slovensku dosahují státní příspěvky až 9 000 eur, v Česku žádný dotační program pro občany nenajdeme. Stát pro letošek nechystá dokonce ani dotační program pro firmy, a Česko tak bohužel zaostává za evropskými automobilovými trendy,“ konstatoval.

„O elektromobilitě v Evropě už bylo dávno rozhodnuto,“ dodal redakční spolupracovník a odborník na motorismus Tomáš Procházka: „Ať se nám to líbí nebo ne, úředníci nikým nevolené Evropské komise už prostě rozhodli, že naší budoucností jsou elektromobily.“

PSALI JSME:
Elektromobily sice mají nejnižší povinné ručení, ale skoro nikdo je nekupuje

Zavřít reklamu ×
  1. Problém je pouze baterie,která má omezenou životnost. Takové auto s dosluhující baterií bude neprodejné a novou baterii za statisíce nebude mít smysl dávat do starého auta…..

    • Podle mého, je hlavní motivací panstva, že tolik tlačí na přechod na elektromobilitu a konec spalovacích motorů, vyčistit silnice a dálnice od chudiny. Prostě individuální dopravu udělat nedostupnou pro chudší vrstvy obavatel. Ono, kdyby ti nahoře to s masovým přechodem na elektromobilitu mysleli vážně, tak už hezkých pár let v celé EU se mohutně investuje do posilování elektrických sítí a do stavby nových elektráren. A staví se ve velkém nové energetické stavby? Ne. Třeba Německo ještě plánuje mnoho elektráren odstavit. Takže ti nahoře zakážou lidem provozovat auta se spalovacím motorem a většina obyčejných lidí na drahé elektromobily (a drahou elektřinu, ta určitě skokově zdraží) mít prachy nebude, ani na ty ojeté. Geniální podraz na lidi chystá rozmařilé panstvo. I Merkelová se jednou už prořekla, že řízení osobního auta po roce 2030 každému už nebude umožněno.

  2. Mě od elektromobilu odrazuje tak akorát baterka. Rád bych jezdil na elektřinu, ale ne na baterku a ne dojezd na půl cesty do Prahy. to je hlavní důvod. Dejte mi palivový článek a máme se o čem bavit. Baterku ne-e.

Napsat komentář: Frend Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB