Co nás vytočí ve frontě? Když někdo před námi přepočítává drobné

Průzkum
Stále více Čechů se snaží vyhnout frontám v ochodech. Třeba tím, že nakupují v e-shopech nebo že v supermarketech upřednostňují samoobslužné pokladny. Ve frontě se totiž dokážou pořádně vytočit. Třeba když nakupující před nimi zdlouhavě přepočítávají drobné mince. Ukazují to průzkumy o nákupních zvyklostech Čechů.
Co nás vytočí ve frontě? Když někdo námi přepočítává drobné. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Až čtyřicet procent Čechů namísto k tradiční pokladně zamíří v supermarketu raději k té samoobslužné. A když už se musí zařadit do fronty k pokladně, nejdřív zkontroluje obsah košíku všech čekajících ve frontě, a teprve pak si stoupne do „nejlepší“ řady. Ukázal to letní průzkum společnosti Mastercard o chování českých zákazníků v nákupních frontách.

A co se Čechům často honí hlavou v postávání v řadě před pokladnou ve chvíli, když zákazník před nimi začne při placení přepočítávat na drobné? Třeba: „To bude na dlouho.“ Nebo: „Mohl to mít připravené…“. Případně: „Plať kartou!“  Právě zdlouhavé hledání mincí v peněžence podle průzkumu spolehlivě rozčílí nejvíce Čechů.

Mezi další zaručené „spouštěče“ naštvání patří také to, když někdo nemá dopředu vybráno, co si chce koupit, nebo když lidé berou zboží i pro někoho, kde ve frontě nestojí. Mnohým vadí to, když pokladní nebo prodavačka není dostatečně rychlá. „Ale umíme být i klidní a bezkonfliktní: Více než pětina (21 %) Čechů flegmaticky konstatuje, že ve frontě je nevytočí vůbec nic,“ konstatuje průzkum.

PSALI JSME:
Dopřejme volné neděle i prodavačkám

Platíme bezkontaktně

„Pro každého z nás je čas velmi cennou komoditou a určitě ho rádi trávíme jinak než ve frontách. Oproti dřívějším dobám, kdy nakupující ve frontách rozčilovala platba kartou, se situace po deseti letech bezkontaktních plateb otočila, a naopak emoce zdvihá primárně právě zdlouhavé přepočítávání hotovosti,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

„Bezkontaktní platby nabízejí nejen úsporu času, ale i pohodlné a bezpečné řešení obzvláště v letních měsících, kdy všichni chodíme nalehko a cestujeme,“ dodal. Právě bezkontaktní technologie podle průzkumu dominují bezhotovostním transakcím.

Její zavedení před deseti lety se odrazilo nejen v rychlosti plateb, ale i v jejich bezpečnosti. Většina dotazovaných (87 %), která si pamatuje placení před nástupem bezkontaktních plateb, jej v současné době považuje za rychlejší (98 %) a dvě třetiny za bezpečnější.

PSALI JSME:
Češi platí bezkontaktně už deset let. Ale stále mají nejnižší limit v Evropě

Zajímavostí také je, že při platbě jízdenek v městské hromadné dopravě preferuje bezkontaktní platbu 62 procenta lidí (40 % platební kartou a 22 % mobilním telefonem). Platbu kartou Češi preferují také v případě restaurací a barů (73 %) i při drobných platbách na tuzemských výletech (62 %) nebo parkovného (53 %).

V případě výběru pokladny preferuje 40 procent respondentů pro rychlejší odbavení nákupu automatickou pokladnu bez obsluhy. Naopak k pokladně, kde je uvedeno, že nepřijímají karty, ale pouze hotovost, by si nestoupla hned více než třetina dotázaných.

Při nakupování v supermarketu se Češi také snaží odhadnout velikost nákupů jednotlivých zákazníků v různých frontách. K pokladně, kde mají lidé nejmenší nákupy, by bez zaváhání zamířilo 44 procent nakupujících.

PSALI JSME:
Pětina Čechů už platí mobilem. Hotovostí ale stále více než polovina

Bez fronty, z domova

Stále více Čechů „vyzrálo“ na čekání ve frontách tak, že do obchodů ani nechodí, a nakupují si potraviny a domácí potřeby přes internet. Výrazně tomu napomohly i koronavirové restrikce. I když už nejsou zdaleka tak přísné jako ve vrcholící pandemii, mnozí Češi se už do obchodů vracet nechtějí a dávají přednost e-shopům.

Podle jarního průzkumu agentury Ipsos pro on-line supermarket Rohlík.cz to deklaruje pětina Čechů – a jako jeden z hlavních důvodů uvádějí právě úsporu času. „V on-line nakupování potravin jsme teprve na začátku. Za deset let bude na internetu nakupovat potraviny nebo základní potřeby do domácnosti minimálně 50 procent lidí,“ odhadl ředitel Rohlík.cz Petr Pavlík.

„Máme zkušenost, že zákazníky zajímá především kvalita potravin, čerstvost či šíře sortimentu a rychlé dodání. Nebo to, že kurýři dokážou jakýkoliv nákup dopravit až před jejich dveře, což potvrzují i data z průzkumu,“ doplnil.

PSALI JSME:
Chování spotřebitelů se trvale změnilo

Nákup až ke dveřím

Právě benefit v podobě vynesení nákupu až ke dveřím oceňuje skoro 40 procent oslovených. „Od našich zákazníků víme, že je to také rychlost a flexibilita doručení, nasazení pro zákazníky, maximální dostupnost zboží i jednoduchost, co je láká na nakupování on-line,“ dodal Pavlík.

Z průzkumu dále vyplývá, že 63 procent lidí, kteří nakupují na internetu potraviny a domácí potřeby ve větší míře než před pandemií, se plánuje vrátit také k nakupování v kamenných prodejnách. Podle průzkumu ale tyto nákupy stále budou kombinovat s nakupováním na internetu.

„On-line prodej potravin dokázal během koronakrize velmi rychle dospěl, změnil nákupní zvyklosti řady lidí a stal se nedílnou součástí zásobování. Jedním z velkých přínosů on-line prodeje potravin je schopnost dostat k širší veřejnosti lokální a speciální potraviny,“ konstatoval prezident Svazu ochodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

PSALI JSME:
Nakupování potravin on-line má své výhody i úskalí

„Pro menší producenty je to příležitost, jak narůst a stát se relevantním partnerem i pro další odběratele. Potřebujeme totiž hledat cesty, aby se i menší a střední výrobci naučili s retailem spolupracovat. Je to jediná přirozená cesta k podpoře českých potravin, po které voláme,“ dodal.

Jiná skladba sortimentu

Z průzkumu společnosti Ipsos pro Rohlík.cz rovněž vyplynulo, že u Čechů se proměnila i skladba sortimentu, který nakupují on-line. Téměř polovina dotázaných uvedla, že více než před pandemií nyní nakupují drogerii a kosmetiku, 38 procent pak nakupuje ve větší míře než před pandemií léky a vitamíny.

Každý čtvrtý Čech pak v současnosti nakoupí on-line více nápojů, než nakoupil před pandemií. Naopak nejmenší změnu v míře nakupování uvádí lidé u výživy a potřeb pro malé děti, tento sortiment nakupuje více než před pandemií deset procent lidí.

PSALI JSME:
Češi v prodejnách potravin vyžadují výběr alespoň z 5000 položek

Zavřít reklamu ×
  1. No . Platba je to poslední co zdržuje . Opravdu chodím k samoobslužným pokladnám , protože tam je vždy volno . U pokladem jsou ti co dělají týdenní nákupy a mají tak plné vozíky , že jsou to utraty za tisíce . Ale já chodím nakupovat pěšky , a oni autem . Když jedu autem , tak také koupím basu piv , deset mlík , atd. Prostě auto to uveze 🙂

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Pandemie navýšila počty černých skládek

Černé skládky představují významný ekologický problém. Jen obtížně se evidují, a tak jejich přesný počet neznáme, představu o jejich četnosti však nabízí například projekt spolku Ukliďme Česko a ZmapujTo. Podle dat …

Češi se vrátili do hospod. Na čepované

Češi na čepované pivo nezanevřeli, ba právě naopak. Plzeňský Prazdroj hlásí za letošní červen, kdy se služby po protikoronavirových opatřeních opět otevřely, výrazný růst prodejů sudového a tankového piva oproti …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaké triky letos zkoušejí řečtí obchodníci?

Reportáž
Hlavně jde o padělky dámských kabelek a šátků renomovaných značek, shodují se naši reportéři, kteří měli letos možnost trávit dovolenou na některém z řeckých ostrovů. Ale některé z triků opravdu překvapí. Třeba vrácené drobné „jednoeurovky“ při platbě desetieurovkou byly ve skutečnosti bulharské mince v hodnotě jednoho leva. Bulharský lev má vůči euru zhruba poloviční hodnotu.
Rolovat nahoru