Výrobci automobilů sice instalují do svých vozů nejmodernější multimediální systémy, ale s jedním podstatným omezením – kvůli bezpečnosti není možné za jízdy sledovat video, je dostupný pouze zvuk.
„Máme pro Vás řešení,“ píše se na stránkách autoelektroinstalace.cz: „Multimediální systém jsme schopni přeprogramovat, aby vás už nic neomezovalo a mohli jste si vychutnat oblíbený film i za jízdy. Do dvaceti minut od nás odjíždíte.“ Menším písmem a kurzívou je doplněno: „Sledování video obrazu za jízdy je povoleno pouze spolujezdci a osobám na zadních sedadlech vozidla. Řidič se musí věnovat volantu.“ A cena? Od 700 Kč včetně DPH.
Odblokování obrazu u navigace Columbus Škoda nabízí na svém webu „nově“ také firma z Otrokovic, patřící bývalému automobilovému závodníkovi, který jezdil v letech 1983-1994. „Blokace obrazu je samozřejmě kvůli bezpečnosti, ale zkušený a rozumný řidič ví, co si může za jízdy dovolit. Proto vám, rozumným a zkušeným řidičům, nabízíme softwarové odblokování obrazu u navigace Columbus, tak aby si mohla celá posádka vozu užívat všechny funkce navigace Columbus i za jízdy,“ uvádí se na webových stránkách, které rovněž nabízejí možnost objednávky poslední verze antiradaru Valentine One.
Odblokování videa v multimediálních systémech automobilů nebo další „služby“, spočívající zejména v propojení automobilu kabelem s diagnostickou jednotkou, nabízejí na českém internetu desítky dalších podnikavců. Také u nich, podobně jako u firmy z Otrokovic nebo na webu autoelektroinstalace.cz, obvykle nenajdete ze zákona povinné informace, zejména identifikační číslo firmy (provozovny) anebo DIČ či informace o zápisu do obchodního rejstříku.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA minulý týden upozornilo na to, že rok jsou na českém internetu stále k nalezení nabídky na úpravu počtu najetých kilometrů, a jako jeden z příkladů uvedla webové stránky trjservis.svet-stranek.cz. Opět zde chybí IČ a z telefonního a e-mailového kontaktu lze zjistit, že na uvedené adrese v registrech nefiguruje žádný podnikatelský subjekt s příslušným živnostenským oprávněním. (Zda jde o neoprávněné podnikání, ponechme na orgánech, v jejichž je to kompetenci – pozn. red.)
„Upozorňujeme, že počítadlo kilometrů není podle zákona státem cejchovanou mírou a proto je možné jeho hodnoty libovolně upravovat. Veškeré úpravy provádíme za účelem opravy. Pokud provedete snížení počtu najetých kilometrů vozidla, je vaší povinností tuto skutečnost nahlásit při jeho prodeji, jinak se můžete dopustit trestného činu podvodu,“ píše se na stránkách, které dále nabízejí mj. chiptuning (3 000-5 000 Kč), vypnutí filtru pevných částic (od 2 000 Kč), ale také „reaktivaci“ řídících jednotek airbagů.
„My jsme schopni jednotku resetovat a smazat informace o nehodě. Tím se jednotka opět „nabije“ a může být znovu použita (tuto proceduru nelze provést klasickou diagnostikou používanou v servisech),“ uvádí se na webových stránkách. Proč by vám uvedenou „proceduru“ v servisu neudělali? Protože výrobci automobilů z bezpečnostních důvodů nedoporučují použití znovu „nabitých“ airbagů při provozu vozidla.
Reaktivované řídicí jednotky airbagů jsou tak podle webu „určeny pouze pro testovací účely“, což je vzhledem k nabídce pokus o právní obezličku. Web tvrdí, že reaktivace u vozidel VW, Škoda, Seat a většiny Audi se provádí na počkání, přičemž doba reaktivace je přibližně 15 minut a cena od pěti stovek po tisícovku u běžných typů.
Jinými slovy, poskytovatel úprav software řídicích jednotek, se tak podobně jako v případě stočného tachometru snaží přesunout právní odpovědnost na majitele auta, přestože by si měl být vědom toho, že podobné zásahy do řídicích jednotek ovlivňují bezpečnost jak majitele „přenastaveného“ automobilu (a v něm přepravovaných osob), tak ostatních účastníků silničního provozu.
Další z webových stránek, na jehož nabídku stočení tachometru sdružení SOVA upozornilo, autoelektroinstalace.cz, kromě „odblokování televize“ ve vozidle (viz výše) nabízí řadu dalších „kabelových vychytávek“, mezi nimi i reaktivaci airbagových jednotek. I v tomto případě se poskytovatel úpravy snaží zbavit odpovědnosti: „Upozorňujeme, že tímto způsobem reaktivované řídící jednotky airbagů jsou určeny pouze pro testovací účely a výrobce automobilů nedoporučuje jejich použití při provozu vozidla.“
Web uvádí dvě provozovny – jednu v Solopyskách poblíž Kutné Hory, druhou v Hrusicích. A přestože ceny stránkách jsou uváděny včetně DPH, potenciální zákazník nemá šanci zjistit, kdo je provozovatelem webu, resp. poskytovatelem nabízených služeb. I zde „ičo“ a DIČ chybí.
Dopátrat se majitele stránek není problém, navíc jde o regionálního technika (pro region Čechy) ostravské společnosti se základním jměním deset tisíc korun, která za pět let své existence poskytla do sbírky listin obchodního rejstříku jen jednou informace o svém hospodaření. Problémem je to, že za podnikání někteří považují i to, že veřejně nabízejí služby a technologie, které jsou jak v rozporu s platnou legislativou, tak mohou ohrozit bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.
A že jim to – v případě stáčení tachometrů – už více než rok prochází.
„Podle našeho názoru ze zákona vyplývá, že je nelegální nejen provádět úpravy stavů tachometrů, ale i nabízet s tím související služby či vybavení. Podle nás dává zákon velký prostor České obchodní inspekci, aby vyrazila do boje proti firmám, které stáčení na internetu nabízejí. Jsme připraveni inspektorům poskytnout tipy na konkrétní firmy, které jsme na internetu objevili,“ sdělil portálu FAEI.cz Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA.
Alarmující je podle něj také nárůst prodejců zařízení, která nastavení tachometrů umožňují. „Se zařízením za pár korun jsou schopni nastavit kilometry na tachometru i laikové,“ upozorňuje. Veselý říká, že při přetáčení tachometrů nejde pouze o hmotnou újmu, související s podvodným zvýšením ceny ojetého vozu.
„Řidič takového vozidla se vystavuje velkému riziku poškození zdraví či ohrožení života. Automobil a jeho důležité díly jsou totiž výrazně jinak opotřebené, než by majitel podle stavu tachometru předpokládal,“ argumentuje Veselý.
Otázkou je, zda by se naši zákonodárci neměli inspirovat třeba v Polsku, kde byla letos přijata novela zákona, jež zakazuje jakoukoliv manipulaci s tachometrem. Jedinou výjimkou je zničení přístroje při nehodě. Za porušení zákona hrozí až pět let natvrdo. A nejen s tachometrem, chce se dodat.
Pozn.: Gramatické (a další) chyby v citacích z uvedených webů byly opraveny.