Čtvrtý průzkum v řadě potvrzuje, že stavební spoření je nejoblíbenějším spořicím produktem v České republice

Spoření „do matrace“, termínovaný vklad, podílové fondy nebo snad investice do zlata? Nejoblíbenějším spořicím produktem v České republice je stavební spoření. Jako jediné má už čtvrtý průzkum po sobě podporu více než poloviny české populace. V aktuálním průzkumu ho favorizuje 57 % respondentů.

Průzkumy proběhly v každém čtvrtletí roku 2016. Nejnovější ukazuje, že na konci roku lidé věří více finančním produktům. Naopak lehce poklesla obliba spoření „do matrace“. Po celý rok si ovšem drží oblibu zhruba jedné pětiny respondentů.

„Myslíme si, že výsledky ukazují i rozdělení populace podle sklonu k riziku a finančním možnostem. Stavební spoření je v tomto ohledu ve výhodě – je to produkt dostupný pro drtivou většinu lidí a má zároveň prakticky nulové riziko. Naproti tomu například termínované vklady nejsou dostupné všem,“ říká Jiří Šedivý, tajemník Asociace českých stavebních spořitelen. Výsledky nejnovějšího průzkumu agentury IBRS ukazuje následující obrázek.

Zajímavé je, že se stavebnímu spoření neblíží ani doplňkové penzijní spoření a životní pojištění. Oba produkty přitom nabízejí možnost, jak dlouhodobě uchovat peníze.

Naproti tomu graf 2 ukazuje souhrnné výsledky za všechna čtvrtletí 2016. Zajímavý je vývoj obliby spořicího konta – to se propadlo z původně druhého místa na nynější čtvrté.

„Lidé jsou po celý rok konfrontováni s klesajícími sazbami, logicky tak hledají alternativy. Například starožitnosti jako forma uložení peněz vystřelila z únorových 27 na současných 38 %. Celý rok roste i obliba drahých kovů,“ upozorňuje tajemník AČSS Jiří Šedivý.

V posledním čtvrtletí zároveň narostla průměrná obliba finančních produktů – dostala se nad 40 %. Naproti tomu na začátku roku 2016 dosahovala hodnoty 36,6 %.

„Celý rok 2016 pozorujeme, jak se přesně proti sobě posunuje nálada ke spoření prostřednictvím dostupných produktů oproti prostému uchovávání peněz doma třeba právě v pověstné matraci. Celkový sentiment se během roku maličko přiklání k obecně větší oblibě spoření, což však poněkud paradoxně neznamená, že by lidé skutečně více spořili,“ dodává Jiří Šedivý.

Zdroj: Tisková zpráva

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *