Čtyři roky od Dieselgate: Auta v Evropě musí od září splnit testy emisí v reálných podmínkách

Silniční doprava je v současné době největším zdrojem emisí oxidů dusíku (NOx) v EU. Donedávna používané laboratorní testy vozidel NEDC (New European Driving Cycle) zdaleka nesplnily očekávání. Od letošního září, čtyři roky od vypuknutí aféry Dieselgate, proto musí všechna auta na evropském trhu projít testováním v reálných jízdních podmínkách (Real Driving Emissions).
Hlavním problém v Česku je množství vozů s odstraněným filtrem pevných částic. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Kromě oxidů dusíku škodí ovzduší také polétavý prach obsahující i vysoce karcinogenní látky. Prach pocházející z dopravy v Česku nejvíce šíří dieselové vozy s odstraněným filtrem pevných částic, kterých podle odhadů Ústředního automotoklubu (ÚAMK) jezdí zhruba milion.

Aféra Dieselgate před čtyřmi lety odhalila u některých evropských automobilek v čele s Volkswagen používání podvodného softwaru při laboratorním měření emisí oxidů dusíku. Ukázalo se také, že výsledky doposud používaných testů NEDC neodpovídají skutečnosti.

Dieselová auta, která v laboratoři vyhověla nejnovější normě Euro 6 (max. 80 miligramů NOx/km), ve skutečnosti vypouštěla až desetkrát více emisí. Snížit by je měl nový systém testování RDE. Na nové modely aut se vztahuje již dva roky a podle výzkumného centra Evropské komise díky němu nejnovější diesely vypouštějí jen 20 až 60 mg NOx/km.

Emise jako ze dvou stovek elektráren

Nadlimitní emise z dieselových motorů způsobené nedodržováním evropských předpisů jsou v celkovém součtu výrazné. „Podle studie vědců pod vedením Jana E. Jonsona z Norského meteorologického ústavu se například v roce 2013 do ovzduší dostalo nadbytečných 816 milionů kilogramů NOx. Tolik emisí oxidů dusíku ročně vypustí dvě stovky uhelných elektráren velikosti českých Chvaletic, Mělníka nebo Tušimic,“ vysvětluje Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech. Ještě o téměř třetinu více emisí by se povedlo ušetřit, pokud by pro dieselová auta platily stejně přísné normy jako pro benzinová vozidla.

V otázce sjednocení emisních norem pro dieselová a benzinová auta se zkřížily snahy Evropské unie o ochranu klimatu a o ochranu ovzduší. Dieselové vozy totiž vypouštějí asi o 15 až 20 % méně oxidu uhličitého, který přispívá ke změně klimatu. Proto se k nim normy Euro stavěly dlouhou dobu shovívavěji než k vozům na benzin.

„Od druhého emisního standardu z roku 1996 až po Euro 5 platné do září 2014 byly limity emisí NOx u benzinových motorů i třikrát přísnější než u dieselových. Až poslední standard Euro 6 platný od září 2014 téměř vyrovnal požadavky na emise u obou typů motorů. Evropa nyní v boji o udržení stabilního klimatu sází na elektromobily a alternativní pohony,“ doplňuje Denková.

PSALI JSME:
Green NCAP: Konečně relevantní měřítko ekologičnosti aut

V Česku škodí hlavně auta bez filtru

Kromě emisí oxidů dusíku je pro kvalitu ovzduší v Evropě problémem také polétavý prach pocházející ze silniční dopravy. „Za nejrizikovější považuji velmi jemné prachové částice. Ty, které jsou tak malé, že jsou okem neviditelné,” říká Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. Tyto částice se usazují v plicích, odkud mohou pronikat do krevního oběhu a podél čichového nervu až do mozku. „Jsou na ně navázány polotěkavé organické látky, z nichž některé jsou vysoce karcinogenní,“ dodává.

Lepšímu ovzduší, a to zejména ve městech, kde se kvůli vyšší koncentraci dopravy hromadí více škodlivých emisí, pomůže rozvoj hromadné dopravy i moderních alternativních pohonů. K jejich využívání ovšem musí být lidé motivování, upozorňují odborníci.

Důležitý je proto i rozvoj infrastruktury pro dobíjení elektromobilů, usnadnění pohybu chodům a cyklistům, ale také výstavby obchvatů umožňujících centra měst objet. Při dobrém plánování nemusejí mít podle expertů ani velká města špatné ovzduší. Příkladem mohou být města ve Spojených státech. „Oproti EU mají USA méně než poloviční limity pro koncentrace jemných částic v ovzduší a na rozdíl od většiny evropských měst je skutečně plní. A to i přes mnohem intenzivnější automobilovou dopravu,” dodává Vojtíšek.

PSALI JSME:
Nadnárodní výrobci potravin zatěžují životní prostředí nadbytečnou logistikou

Zavřít reklamu ×
  1. V reálných podmínkách ? Jak tomu mám rozumět. Na STK Vám vytočí motor do otáček, které nikdy v běžném provozu mít nebudete.
    Jak se v článku píše, že škodí auta hlavně s odstraněným DPF filtrem. Jen se decentně zeptám a vozidla, která tento filtr od výroby nemají, tak to nikomu nevadí ? Dle mého rozumu, pokud někdo vykuchal DPF filtr tak se stane co, nic, je na tom úplně stejně jako auto, které ho od výroby nemá. Pokud samozřejmě nemá přečipované auto tak, že mu saze špiní zadní okno.

  2. Nafta nemá v osobních autech co pohledávat. Je šílené,když jde po městě průvod dětí do školy a kolem jede TDI a ulice je rázem v černé mlze a ty děti do dýchají. Strašné. Naftové auta nemají ve městě co pohledávat!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB