Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Cyklisté pozor! Sezóna začíná. Než ale vyrazíte na své oblíbené tratě, nebo jen za náhodnými dobrodružstvími či cyklotoulkami, určitě se vyplatí podrobně prohlídnout vašeho miláčka. Za jeho technický stav totiž odpovídáte.
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav. Foto: Pixabay

Jízda na kole má své kouzlo. A může být ve větších městech, ale i na venkově rozumnou alternativou používání motorových vozidel. Díváme-li se na to ekonomicky, pak cyklista rozhodně ušetří, ale cyklistika je také ohleduplná k životnímu prostředí a nezpochybnitelně pak prospívá zdraví.

Cyklisté musí dbát na řádný technický stav svého stroje, neboť jsou podle zákona považováni za účastníky silničního provozu. „Záleží na vzájemné ohleduplnosti bicyklistů a ostatních účastníků silničního provozu, nakolik budou ti, kdož usedají za řídítka jízdních kol v bezpečí. Zkušenost z kulturně vyspělých evropských států napovídá, že silnice mohou být bezpečné pro všechny,“ upozorňuje dopravní expert Roman Budský.

PSALI JSME:
Na pojištění by měli myslet i cyklisté

Desítky zranění

Statistika je sice nuda, jak se zpívá ve známé písni, ale skutečnost, o níž vypovídá, není vůbec veselá. Špatný technický stav kola je totiž skutečně příčinou zranění. Podle Týmu silniční bezpečnosti se každoročně v důsledku špatného stavu kola zraní desítky lidí. Z toho pak několik těžce.

Proto by jaro mělo přinést nejen radost z pohybu, ale také být impulsem k provedení generální revize vašeho stroje. „Cyklisté by měli mít neustále na paměti, že jsou řidiči – byť nemotorového – vozidla. Měli by tak neustále dbát na jeho řádný technický stav,“ apeluje Tomáš Lindner, manažer dopravně preventivní kampaně Na kole jen s přilbou. Pokud si neporadí sami, určitě se vyplatí navštívit kvalitní odbornou dílnu.

PSALI JSME:
Pár piv před jízdou na kole může zruinovat i pojištěného

Co na kole zkontrolovat?

RÁM A VIDLICE

Na rámu by neměly být trhliny. Dejte si pozor na popraskanou barvu, spoje hliníkových rámů. Vyzkoušejte rovněž vidlici.

PNEUMATIKY

Věnujte pozornost dezénu kola i dostatečnému tlaku v pneumatikách. Pokud totiž nemají dostatečný tlak, jsou náchylné k proražení.

RÁFKY A PAPRSKY KOL

Zkontrolujte také ráfky a paprsky kol. Měly by být rovné a bez trhlin či prohnutí. Paprsky by neměly být ohnuté ani prasklé.

BRZDOVÉ PÁČKY

Šrouby brzdových páček by měly být utažené. Seřiďte je tak, aby brzdová páčka nebyla příliš volna ani tuhá.

BRZDOVÉ BOTKY SE ŠPALÍKY

Utáhněte šrouby pevně a prověřte, že špalíky dosedají na ráfek.

LANKA

Bovdeny by měly být neporušené a lanka rovná. Zkontrolujte také jejich pohyb, měla by chodit zlehka a neprokluzovat.

PŘEHAZOVAČKA A PŘESMYKAČ

Prohlédněte, případně seřiďte přesnost přehazování. Utáhněte napínací šrouby i upevňovací šroub lanka a přesmykače.

ŘETĚZ A PŘEVODNÍKY

Řetěz není potřeba příliš mazat. Měl by být čistý a napnutý.

VOLNOBĚŽKA

Dejte si pozor na ulomené nebo ohnuté zuby pastorků.

LOŽISKA

Před výjezdem zhodnoťte vůli ložisek. Týká se to i nábojů kol. Dotáhněte je, je-li potřeba.

ŠROUB PŘEDSTAVCE

Šrouby řídítek dotáhněte, za to představec by měl být utažený, ale při pádu kola by se měl pohnout.

PSALI JSME:
Nabídka pojištění pro cyklisty se rozšiřuje

Zavřít reklamu ×
  1. Co to je za hovadiny? šroub představce utáhněte , ale při pádu kola by se měl pohnout? utáhněte napínací šrouby na přehazovačce? lanka by neměla prokluzovat? a jiné perly. No , jen doufám , že si tuhle kravinu přečte nějaká internetu věřící slepice a zítra to všechno bude chtít v servisu udělat . A autorovy doporučuji , aby buď psal o tom , čemu rozumí , nebo nepsal vůbec , tento text je totiž tak blbý , že překoná i sporthujery co jezdí na kole jako smyslů zbavení bez respektování předpisů ( a to jsou většinou lidé dovezoucí se k cyklostezce autem s pocitem že ostatní jsou povini jim uhnout z cesty) ,,, ano opravdu tolik je text hloupý . Adam

    • Děkujeme Vám za pečlivou kontrolu, zdá se, že nám někam ulétla a přehodila se slovíčka, v textu totiž mělo být: „upevňovací šroub přesmykače a lanka.“ a rovněž „…měla by chodit zlehka a neprokluzovat v místech uchycení.“

  2. Kolo nemá motor značku technický průkaz nic.není nutný žádný řid.průkaz.nic.tak co jako?kdo vás kontroluje? co vám udělají? co vám seberou?nic.

Napsat komentář: René Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.