D35: Dobrá zpráva pro řidiče a české stavebnictví

Vypsání tendru na 35 kilometrů dlouhou severní alternativu pro přetíženou dálnici D1 je dobrou zprávou nejen pro řidiče, ale hlavně pro české stavebnictví. Dálnici totiž bude po vzoru rozestavěné jihočeské D4 znovu stavět soukromá firma formou PPP projektu (Public-Private Partnership, pozn. red.), tedy dlouhodobého smluvního vztahu dalece přesahujícího pouhou výstavbu.
Vypsání tendru na 35 kilometrů dlouhou severní alternativu pro přetíženou dálnici D1 je dobrou zprávou nejen pro řidiče, ale hlavně pro české stavebnictví. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Vypsání tendru na 35 kilometrů dlouhou severní alternativu pro přetíženou dálnici D1 je dobrou zprávou nejen pro řidiče, ale hlavně pro české stavebnictví. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vybraný privátní investor bude dálnici nejen financovat, ale po otevření ji bude dalších 25 let provozovat a udržovat ve výborném stavu, což ho logicky váže k maximální efektivitě a kvalitě stavební práce.

Řešení všech defektů totiž po danou dobu zůstává v jeho režii a je navíc penalizován za uzavírky dálnice. Proto i opravy realizuje co nejefektivněji – pravidelněji, v menším rozsahu a nejlépe po nocích a o víkendech.

Z úvodních jednání zatím vidíme enormní zájem až stovky investorů nejen z Česka, ale i ze zahraničí. Tento model výstavby nejen dopravní infrastruktury, ale třeba i v oblasti školství a sociálního bydlení je totiž v zahraničí už dlouhé roky zajetou praxí v době, kdy evropské zdroje třeba právě na výstavbu dálnic vysychají.

A je jen dobře, že i Česko se v této oblasti konečně posouvá do 21. století a vedle dálnic plánuje i řadu železničních tratí včetně těch vysokorychlostních, kde už jde o výdaje v řádu miliard eur.

Od druhého PPP projektu v Česku očekáváme, že bude ve srovnání s D4 náročnější především kvůli rozsahu a komplexnosti výstavby. Klíčová bude hlavně technická realizace dvou několikakilometrových dálničních tunelů, jejichž zvládnutí bude alfou omegou celého projektu.

Naopak u zadávací a smluvní dokumentace už bude možné vycházet z modelové zkušenosti s D4 a nebudeme muset znovu „vynalézat kolo“. I tím se může dosáhnout potřebných synergií, snížení nákladů privátních investorů při soutěži a ještě větší konkurenci. V součtu je tak stále velmi reálné, že se klíčová druhá spojka mezi Čechy a Moravou otevře v plánovaném roce 2029.

Autor partner společnosti PwC a expert na PPP projekty
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
    • Ro Roman

      Tak je třeba se začít usilovně modlit, já tomu nevěřím 😊. Pokud by se kvůli odložení plateb na pozdější vlády nezačalo vymýšlet s projektem PPP, už se mohlo stavět. A kvalita, to nechápu jak může autor článku přemýšlet nad tím že bude něco kvalitnější, staví to ty samé stavební firmy, třeba to právě proto že to bude v jejich režiji postaví méně kvalitně, co bude za 25 let , že 😊

      • MJ MOJE JMÉNO

        Soukromý investor si naopak moc dobře kvalitu pohlídá, jelikož se mu to v budoucnu bohatě vyplatí. Nejde o rok 25, ale třeba 8, 16, 22….

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB