Další rána pro Boeing: Problémová letadla budou zřejmě uzemněna až do příštího roku

Indonéské úřady signalizují, že problémová letadla typu Boeing 737 MAX zřejmě uzemní po celý letošní rok a že nejdříve jim vzlétnutí povolí v průběhu roku příštího. Takový výrok je „studenou sprchou“ i pro české aerolinky, cestovní kanceláře a až statisíce jejich letošních klientů. Ti všichni doufali, že problémové boeingy by mohly vzlétnout ještě v průběhu letošního léta.
Lety regionálních letišť ruší zejména právě společnost Smartwings, která kvůli nucenému uzemnění zmíněných typů boeingů plánuje letos zrušit osm procent letů. Foto: FAEI.cz

Stanovisko indonéských úřadů je však pomyslným hřebíčkem do rakve takových optimistických úvah. Ukazuje se totiž, že samotné ukončení uzemnění vyhlášené americkým Federálním úřadem pro letectví ještě zdaleka nemusí stačit k tomu, aby boeingy mohly létat i v dalších zemích. Bude potřeba také souhlasu příslušných úřadů těchto zemí, což způsobí další časovou prodlevu, třeba i v řádu dalších několika měsíců. Nezávislé prověření letadel provedou kromě indonéského také příslušné úřady čínské, kanadské a také příslušný orgán pro EU.

V České republice uzemnění komplikuje, a zejména ještě zkomplikuje dovolenou až 350 tisícům Čechů. Problémy kvůli odstávce tíží v Česku zejména aerolinku Smartwings, ale trpí také regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech. Smartwings zaznamenává kvůli odstávce stále hlubší ztrátu, kterou musí „záplatovat“. Usiluje tak o navýšení svého kapitálu, aby byla finančně silnější a mohla ztrátě lépe čelit. Aerolince Smartwings musí v rámci „záplatování“ půjčovat stovky milionu také její spolumajitel.

PSALI JSME:
Smartwings musí záplatovat ztráty, statisícům Čechů se (z)komplikuje dovolená

Prohlubuje se také ztráta zejména regionálních českých letišť. Ve vážných hospodářských potížích, spojených s propouštěním, se v letošní sezóně může ocitnout například Letiště Leoše Janáčka Ostrava nebo pardubické letiště.

Lety regionálních letišť ruší zejména právě společnost Smartwings, která kvůli nucenému uzemnění zmíněných typů boeingů plánuje letos zrušit osm procent letů. Z Pardubic letos nebude operovat lety do dovolenkových destinací v Řecku, Turecku či Bulharsku. Smartwings má ve flotile sedm letadel Boeing 737 Max a dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezóny. Nová letadla Boeing 737 Max tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily.

Lety ale ruší také třeba aerolinka Ryanair, která ze své nabídky stahuje lety z Pardubic do Londýna.

PSALI JSME:
Kauza Boeing zkomplikuje letošní dovolené, ohrožuje česká letiště i pracovní místa

Zrušené lety znamenají pro pardubické letiště závažný výpadek tržeb. Už loni přitom letiště bylo ve ztrátě zhruba 20 milionů korun, letos může být až dvojnásobná. Akcionáři letiště jsou město Pardubice a Pardubický kraj, tudíž ztráta je nepříznivě poznamená zejména obecní, resp. krajský rozpočet. V konečném důsledku ji ale ponese daňový poplatník. Ani jeho kapsa není bezedná, takže části zaměstnanců letiště hrozí propouštění, aby se ztráta zmírnila.

Ostravské letiště zase přijde až o třicet procent letních charterových letů. Kvůli uzemnění boeingů ruší své lety jak letecké společnosti, tak cestovní kanceláře.

Regionální letiště přitom i bez uzemnění poslední dobou bojují o přežití. Potýkají se s nedostatečným počtem odbavených pasažérů. Uzemnění je tak pro ně další ránou – a v nevhodnou dobu.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kdy jít proti investičnímu davu? Třeba v případě Boeingu

Zavřít reklamu ×
  1. „Lety regionálních letišť ruší zejména právě společnost Smartwings …“ – jestli je autor autor ekonom jako je písmák, tak potěš koště. A takových perel je v článku víc.

  2. Souhlas…. Dnešní autoři nejsou novináři, kteří i za svými články stojí, protože je za to jejich šéfredaktor nevyhodí, i kdyby si vymýšleli jako v tomto případě… Mmchodem – jak tím tím trpí LKKV, ze kterého vůbec nelétají?

Napsat komentář: Robert Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.