Další rána pro papírové stravenky, nastupuje Gusto Karta

Elektronizace není budoucnost, elektronizace je současnost. A týká se i takových zdánlivě okrajových záležitostí, jako jsou stravenky, které dostávají zaměstnanci k placení obědů. Papírové poukázky jsou totiž pomalu vytlačovány platebními kartami. Ta zatím poslední se jmenuje Gusto Karta a na trh ji uvedla finanční skupina Arca Capital.

Při platbě kartou strávník nemusí řešit, jestli podnik na stravenky vrací peněz a pokud ano, kolik. Foto: Ticket Restaurant

Již desítky tisíc českých zaměstnanců používá místa klasických papírových stravenek takzvanou platební stravenkovou kartu. A postupně jich přibývá. Investiční skupina Arca Capital uvedla na trh Gusto Kartu, která funguje jako elektronická stravenka. Firma tak začala konkurovat společnostem, které obdobné elektronické karty pro placení v restauracích a některých obchodech představily už dříve – třeba Sodexho Benefity nebo Edenred.

VÝHODY PROTI PAPÍRU

Výhodou oproti klasické papírové stravence je například to, že strávník nemusí řešit, jestli podnik na poukázku vrací peníze, a pokud ano, tak kolik. Nedostatek pracovníků v některých oborech nutí zaměstnavatele stále více lákat nové „kádry“ na různé výhody, mezi něž patří rovněž poukázky, a to nejen na jídlo, ale rovněž na různé sportovní aktivity, lázně či jinou zdravotní péči.

„Experti odhadují, že v roce 2017 bude až 75 procent všech plateb za volnočasové benefity prováděno v digitální podobě. Celkově v oblasti volnočasových benefitů společnost Edenred zaznamenala v roce 2016 výrazný meziroční nárůst zájmu,“ konstatoval mluvčí této společnosti Marek Pražák. Volnočasové benefity Ticket Benefits od Edenredu využívá téměř tři tisíce firem. Průměrná výše jedné útraty je 200 korun a zaměstnanci průměrně čerpají benefity dvakrát měsíčně.

Věří si i Arca Capital se svojí Gusto Kartou. „Od trhu se stravenkami čekáváme, že bude díky digitalizaci v nadcházejících letech růst a Arca Capital do pěti let získá pětinový podíl na tomto trhu,“ uvedl finanční ředitel firmy Rastislav Velič. Finanční skupina Arca, jejímž hlavním akcionářem je slovenský finančník Pavol Krúpa, působí hlavně ve střední a východní Evropě – zastoupení má v Bratislavě, Praze, Londýně a v Kyjevě. Spravuje aktiva přes 1,4 miliardy eur, tedy zhruba 36,5 miliard korun.

PŘEDNOSTI VS. NEVÝHODY

Jiří Halbrštát, šéf marketingu personální agentury ManpowerGroup uvedl, že je otázkou času, kdy elektronické stravenky nahradí ty fyzické. Firma s nimi podle něj nemusí řešit zabezpečení cenin a distribuci na zaměstnance, protože se částka nahrává automaticky na kartu. Je to pohodlné i pro zaměstnance, protože většina provozoven na stravenky nevrací či vrací jen malou částku. Nevýhodou je malé pokrytí, protože jen malá část provozoven zavedla potřebné terminály, které chybí především v menších městech.

Elektronické stravenky jsou už v nabídce všech hlavních poskytovatelů. Podle Františka Bostla, analytika společnosti Chytrý Honza ovšem praxe ukazuje, že papírové stravenky jsou stále poměrně oblíbené. Podle Marka Pražáka ovšem o elektronický způsob úhrady zaměstnaneckých benefitů projevují zájem další firmy a instituce, které zaměstnávají asi 200 tisíc lidí po celé zemi. Průměrná částka, kterou měli zaměstnanci se stravenkovou kartou Ticket Restaurant k dispozici na jeden den, činila v loňském roce 85 korun.

Výhodná může být digitální varianta oproti papírové i pro restaurace. Hlavní předností je rychlost proplácení. Restaurace mají peníze na svém účtu již do druhého dne, stejně tak neztrácejí čas s vyplňováním potřebných formulářů a zasíláním stravenek k proplácení. Díky bezkontaktní platbě se urychluje rovněž placení v době polední špičky.

PSALI JSME:
Papírové stravenky končí, nahrazují je platební stravenkové karty

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.