Dcera se v hotelu otrávila jídlem. Soud nařídil vrátit třetinu ceny zájezdu

Měla to být příjemná dovolená v Turecku, kterou si celá rodina pořádně užije. Místo toho je cestovní kancelář ubytovala v jiném hotelu nevalné úrovně a dcera nakonec skončila v nemocnici po otravě ze špatného jídla. Cestovka nakonec z rozhodnutí soudu musela vrátit 30 procent z ceny dovolené.
Místo čtyř bazénů s několika tobogány a zastřešeného dětského hřiště s atrakcemi byla rodina ubytována v hotelu, kde byl jen jeden hluboký bazén a uzavřený dětský koutek. Ilustrační foto: Pixabay

Za dovolenou v Turecku přes cestovní kancelář zaplatil Michal P. s manželkou a malým dítětem 36 900 korun. Jenže vybraný a zamluvený hotel byl údajně plný, a tak rodina musela jinam. Jenže nové ubytovací zařízení jim vůbec nevyhovovalo a s původním místem se nedalo srovnat. První potíž se ukázala okamžitě: místo slibovaných 300 metrů byla pláž vzdálená jeden kilometr.

Další problémy se objevily po nastěhování. „Hotel jsme vybírali hlavně tak, aby si naše malá dcerka měla kde hrát. Místo čtyř bazénů s několika tobogány a zastřešeného dětského hřiště s atrakcemi jsme byli ubytováni v hotelu, kde byl jen jeden hluboký bazén a uzavřený dětský koutek,“ svěřil se Michal P.

PSALI JSME:
Nelíbí se vám náhradní hotel? Tak si zůstaňte na letišti!

Infekce ze špatného pokrmu

V hotelu navíc panovala velmi špatná hygiena, kvůli níž byla dcera nakonec hospitalizována s vážnou infekcí nejprve přímo v Turecku a poté ještě několikrát doma. Nákaza pocházela ze špatného jídla. „I místní lidí přiznávali, že náš hotel je asi nejhorší z celé destinace,“ konstatoval rozhořčený zákazník cestovní kanceláře.

Přímo na místě na neúnosnou situaci upozorňoval delegáty cestovky i vedoucího hotelu, sepsat rovněž reklamační protokol, v němž vyjmenoval všechny závady a závady. Po příjezdu z dovolené pak zájezd písemně reklamoval u cestovní kanceláře. Jenže na ni nikdo nereagoval. Michal P. se proto obrátil na právníka ze společnosti Vašenároky.cz, která se na spory a vymáhání odškodného od cestovních kanceláří specializuje.

„Má-li zájezd vadu a vytkl-li ji zákazník bez zbytečného odkladu, má právo na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady,“ konstatoval právník s odvoláním na příslušné paragrafy Občanského zákoníku. Prvním krokem byla takzvaná předžalobní výzva, kterou ovšem cestovka odmítla.

PSALI JSME:
Zamítnutou reklamaci dovolené u ČOI nereklamujte

Zpět téměř 12 tisíc korun

Celý případ se tedy nakonec dostal až k soudu. Podle právníka z Vašenároky.cz měl klient nárok na následující slevy: Za jiný než smluvně ujednaný hotel 10 až 25 procent, za vzdálenější pláž 5 až 15 procent, za špatnou hygienu a stravu 5 až 20 procent.

„Celkem tedy mohl požadovat slevu až do výše 70 procent z ceny zájezdu. Žalobou jsme ale nakonec požadovali 30 procent,“ konstatoval právník. Cestovní kanceláře nakonec na základě platebního rozkazu uhradila panu Michalovi P. bezmála 12 tisíc korun, tedy zhruba třetinu původní ceny zájezdu, a také náklady soudního řízení ve výši 7 824 korun.

PSALI JSME:
Za hádku s manželkou náhradu za zkaženou dovolenou nedostanete

Češi reklamují málo

Někteří právníci přitom tvrdí, že čeští turisté reklamují nedostatky na dovolených zbytečně málo, a bojí se jít s cestovními kancelářemi do střetu u soudu. Právník Jakub Keresteši před časem v rozhovoru pro DVTV uvedl, že z těch, co nárok mají, se ozve jen přibližně každý desátý.

„Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Nároky zákazníka se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění,“ konstatoval rovněž spotřebitelská organizace dTest. Některé vady přitom není možní řešit jinak než finanční kompenzací.

„Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště,“ uvedl dTest. Nespokojený dovolenkář se může řídit takzvanou frankfurtskou tabulkou slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Například za chybějící bazén je možní požadovat slevu 10 až 20 procent z ceny zájezdu.

PSALI JSME:
Při reklamaci dovolené se hodí „Frankfurtská tabulka slev“

Zavřít reklamu ×
  1. Pardon, budu asi zlá, ale nějak nevidím důvod tahat malé dítě k moři. Sama jsem tam byla s rodiči v šesti letech a zážitky nulové, nepamatuju si z toho vůbec nic. My s dcerou jezdívali odmalička po vlastech českých, a spokojenost byla na všech stranách. Těch zážitků, co si z každé dovolené dovezla, by jí pár tobogánů a dětské hřiště fakt nedalo.

  2. Pardon, ale rodiče si za to můžou trochu sami – nějak nevidím důvod, proč tahat malé dítě k moři. Já tam byla s rodiči v šesti letech a z mého pohledu to bylo zbytečné – dnes si z toho nic nepamatuju. My jezdíme s dcerou odmalička po vlastech českých a spokojenost je na všech stranách – těch zážitků, co si pokaždé doveze, by jí pár tobogánů a dětské hřiště fakt nedalo.

Napsat komentář: Redakce Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.