Dej mi stravenky na oběd a neodejdu ke konkurenci

Firmy, které svým zaměstnancům poskytnou stravenky na oběd v nadprůměrné hodnotě, se téměř nemusí obávat toho, že by jim utekli ke konkurenci. Ukázal to aktuální průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Edenred, která je světovou jedničkou v oblasti zaměstnaneckých benefitů.
Lidé jsou ke svému zaměstnavateli loajálnější, pokud vidí, že si jich hledí. Foto: Pixabay

Pokud firmám odejde za rok více než pětina jejich zaměstnanců, má to již významný vliv na jejich fungování a další rozvoj. Podle průzkumu STEM/MARK se takto vysoká fluktuace zcela vyhýbá firmám, které pracovníkům nabízejí stravenky v hodnotě nad 100 korun. Naopak, téměř čtyři pětiny těchto štědrých zaměstnavatelů (78 procent) může být spokojeno – za rok neodejde ani pět procent zaměstnanců.

Podle produktového manažera společnosti Edenred Zbyňka Vystrčila průzkum ukázal, že lidé jsou ke svému zaměstnavateli loajálnější, pokud vidí, že si jich hledí. A nejde jenom o obědové poukázky za hodně peněz.

„Naprostá většina společností, které mají vysoké hodnoty stravenek, se stará o své zaměstnance špičkově i v jiných oblastech – mají pestrou nabídku volnočasových benefitů, vycházejí zaměstnancům vstříc při skloubení jejich práce a osobního života, umožňují jim kariérní růst. Hodnota stravenky je tak dobrým indikátorem celkové péče firmy o zaměstnance. Data jasně ukazují, že výše benefitů je důležitým faktorem pro spokojenost lidí v práci,“ poznamenal Vystrčil.

PSALI JSME:
Trendem je job jumping. Neberete ani průměrnou mzdu? Změňte zaměstnavatele

Hledání lepšího zaměstnavatele

Na opačném pólu jsou firmy, které nabízejí stravenky v podprůměrných hodnotách – a podle průzkumu na to také doplácení. Sedm procent podniků, které poskytují poukázky v hodnotě ani ne 70 korun, čelí masivnímu odlivu více než pětiny zaměstnanců za rok. Dalších osm procent firem pak má velmi vysokou fluktuaci v rozmezí od 11 do 20 procent.

Stokorunová stravenka přitom není žádný velký luxus – od loňského roku je dokonce nejfrekventovanější stravenkou vůbec. Vyšší než stokorunovou hodnotu má v současnosti 27 procent firem. Hodnotu stravenek nižší než 70 korun pak mají zaměstnanci ve čtvrtině českých firem.

„Z našich dlouhodobých průzkumů mapujících postoj českých zaměstnanců k nepeněžním benefitům se ukazuje, že stravenky nejsou jen nejčastěji užívaným benefitem, ale stále jsou i na špici mezi těmi nejdůležitějšími. Podstatný je také možný důsledek nízké úrovně péče ze strany zaměstnavatele. V posledních pěti letech odešla ze zaměstnání (z důvodu nízké péče) téměř třetina českých zaměstnanců. Jde především o mladší do 30 let a lidi z větších měst,“ řekl Jan Burianec ze společnosti STEM/MARK.

PSALI JSME:
Jsou stravenky lichva?

Pětihodinová pracovní doba

Podle jiného průzkumu, který si vypracovala společnost Up ČR, ovšem existuje i celá škála netradičních benefitů, na něž si mnozí čeští pracovníci myslí. Mezi ty, které se těší stále větší oblibě, patří třeba relaxační víkendové pobyty s wellness nebo různé adrenalinové zážitky, ale třeba také příspěvky na charitu.

„Netradiční benefity slouží spíše jako lákadlo a pomáhají vytvářet image zaměstnavatele. Jejich zavádění by však mělo jít ruku v ruce s rozvojem benefitů, které tvoří základní firemní péči. Na začátku roku jde typicky o navyšování nominální hodnoty stravenek nebo přechod z papírových poukázek na elektronické,“ citoval web Eurozprávy ředitelku prodeje Up ČR Petru Gubíkovou.

Alespoň o některé z neobvyklých výhod by podle průzkumu mělo zájem 91 procent Čechů. Nejvíce zaměstnanců by uvítalo pětihodinovou pracovní dobu, mezi mladými do 26 let by o tuto výhodu stála polovina dotázaných. Asi 40 procent zaměstnanců by zase chtělo profitovat z úspěchu svého zaměstnavatele a mít podíl na zisku. Podobně populární by byla i neomezená dovolená, kterou vloni skutečně zavedlo několik českých firem.

PSALI JSME:
Rozmazlení zaměstnanci. Stravenky jsou standard, chtějí služební vůz či osobního kouče

Zavřít reklamu ×
  1. Souhlas. On je docela rozdíl jestli člověk denně doplácí třeba 20 korun nebo třeba 80 korun. Ostatně pokud by někdy přece jen stravenky zrušili, krachne půlka hospod…

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.