Dej mi stravenky na oběd a neodejdu ke konkurenci

Firmy, které svým zaměstnancům poskytnou stravenky na oběd v nadprůměrné hodnotě, se téměř nemusí obávat toho, že by jim utekli ke konkurenci. Ukázal to aktuální průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Edenred, která je světovou jedničkou v oblasti zaměstnaneckých benefitů.
Lidé jsou ke svému zaměstnavateli loajálnější, pokud vidí, že si jich hledí. Foto: Pixabay

Pokud firmám odejde za rok více než pětina jejich zaměstnanců, má to již významný vliv na jejich fungování a další rozvoj. Podle průzkumu STEM/MARK se takto vysoká fluktuace zcela vyhýbá firmám, které pracovníkům nabízejí stravenky v hodnotě nad 100 korun. Naopak, téměř čtyři pětiny těchto štědrých zaměstnavatelů (78 procent) může být spokojeno – za rok neodejde ani pět procent zaměstnanců.

Podle produktového manažera společnosti Edenred Zbyňka Vystrčila průzkum ukázal, že lidé jsou ke svému zaměstnavateli loajálnější, pokud vidí, že si jich hledí. A nejde jenom o obědové poukázky za hodně peněz.

„Naprostá většina společností, které mají vysoké hodnoty stravenek, se stará o své zaměstnance špičkově i v jiných oblastech – mají pestrou nabídku volnočasových benefitů, vycházejí zaměstnancům vstříc při skloubení jejich práce a osobního života, umožňují jim kariérní růst. Hodnota stravenky je tak dobrým indikátorem celkové péče firmy o zaměstnance. Data jasně ukazují, že výše benefitů je důležitým faktorem pro spokojenost lidí v práci,“ poznamenal Vystrčil.

PSALI JSME:
Trendem je job jumping. Neberete ani průměrnou mzdu? Změňte zaměstnavatele

Hledání lepšího zaměstnavatele

Na opačném pólu jsou firmy, které nabízejí stravenky v podprůměrných hodnotách – a podle průzkumu na to také doplácení. Sedm procent podniků, které poskytují poukázky v hodnotě ani ne 70 korun, čelí masivnímu odlivu více než pětiny zaměstnanců za rok. Dalších osm procent firem pak má velmi vysokou fluktuaci v rozmezí od 11 do 20 procent.

Stokorunová stravenka přitom není žádný velký luxus – od loňského roku je dokonce nejfrekventovanější stravenkou vůbec. Vyšší než stokorunovou hodnotu má v současnosti 27 procent firem. Hodnotu stravenek nižší než 70 korun pak mají zaměstnanci ve čtvrtině českých firem.

„Z našich dlouhodobých průzkumů mapujících postoj českých zaměstnanců k nepeněžním benefitům se ukazuje, že stravenky nejsou jen nejčastěji užívaným benefitem, ale stále jsou i na špici mezi těmi nejdůležitějšími. Podstatný je také možný důsledek nízké úrovně péče ze strany zaměstnavatele. V posledních pěti letech odešla ze zaměstnání (z důvodu nízké péče) téměř třetina českých zaměstnanců. Jde především o mladší do 30 let a lidi z větších měst,“ řekl Jan Burianec ze společnosti STEM/MARK.

PSALI JSME:
Jsou stravenky lichva?

Pětihodinová pracovní doba

Podle jiného průzkumu, který si vypracovala společnost Up ČR, ovšem existuje i celá škála netradičních benefitů, na něž si mnozí čeští pracovníci myslí. Mezi ty, které se těší stále větší oblibě, patří třeba relaxační víkendové pobyty s wellness nebo různé adrenalinové zážitky, ale třeba také příspěvky na charitu.

„Netradiční benefity slouží spíše jako lákadlo a pomáhají vytvářet image zaměstnavatele. Jejich zavádění by však mělo jít ruku v ruce s rozvojem benefitů, které tvoří základní firemní péči. Na začátku roku jde typicky o navyšování nominální hodnoty stravenek nebo přechod z papírových poukázek na elektronické,“ citoval web Eurozprávy ředitelku prodeje Up ČR Petru Gubíkovou.

Alespoň o některé z neobvyklých výhod by podle průzkumu mělo zájem 91 procent Čechů. Nejvíce zaměstnanců by uvítalo pětihodinovou pracovní dobu, mezi mladými do 26 let by o tuto výhodu stála polovina dotázaných. Asi 40 procent zaměstnanců by zase chtělo profitovat z úspěchu svého zaměstnavatele a mít podíl na zisku. Podobně populární by byla i neomezená dovolená, kterou vloni skutečně zavedlo několik českých firem.

PSALI JSME:
Rozmazlení zaměstnanci. Stravenky jsou standard, chtějí služební vůz či osobního kouče

Zavřít reklamu ×
  1. Souhlas. On je docela rozdíl jestli člověk denně doplácí třeba 20 korun nebo třeba 80 korun. Ostatně pokud by někdy přece jen stravenky zrušili, krachne půlka hospod…

Napsat komentář: Kocék Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Na čem závisí další oživení společnosti Meta?

Společnost Meta (dříve Facebook, pozn. red.), která od začátku roku vzrostla o více než 30 procent, oznámí ve středu, po uzavření trhu a zámořského času, své výsledky. Po téměř 80% propadu ze svého vrcholu v srpnu …

Akcionáři Monety schválili dividendu devět korun za akcii

V úterý proběhla valná hromada Moneta Money Bank, která patří mezi šestici největších v tuzemsku působících bank a která zároveň – jako jediná – není většinově vlastněna „matkou“ ze zahraničí. S tím samozřejmě …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.