Devatero, jak postupovat při nákupu ojetého auta

Uvažujete o koupi ojetého auta, ale netušíte, na co všechno si dát pozor? A co všechno taková koupě ojetiny obnáší? Připravili jsme pro vás devět základních rad, které by vám mohly v rozhodování pomoci.
Zkušební jízda je při nákupu ojetého vozu naprostou nutností, proto na ní vždy trvejte. Reprofoto: pauto.cz

V autobazaru nebo na inzerát?

Obojí má své výhody, ale i nevýhody. Autobazary se dají ve většině případů považovat za bezpečnější, pokud jde o stav vozidla, ale auto v nich pořídíte jistě dráž než od soukromé osoby. U nich je pak problém opačný. Koupě auta od nich je sice často cenově lákavá, ale je s ní spojeno také více rizik.

Nejde jen o stav auta. U soukromého prodejce je totiž například mnohem obtížnější vymáhání reklamace jakékoliv závady na vozidle.

Nezřídka se také stane, že člověk, který si koupil auto tzv. na ulici, naletěl podvodníkovi. Určitým vodítkem je, že takový prodávající většinou nabízí vůz za lákavě nízkou cenu a že na prodej většinou hodně spěchá.

Při koupi ojetého auta na ulici je dobré si vzít s sebou zkušeného automechanika. „Když už se rozhodnete, tak si s sebou vezměte odborníka, udělejte si na to čas, zajeďte do značkového servisu a jestli narazíte na to, že ten prodávající řekne, že na to nemá čas a že s vámi nikam nepojede, tak se otočte a auto nekupujte,“ radí Petr Přikryl z Asociace prodejců použitých automobilů.

PSALI JSME:
Trh s ojetými auty? Lidé si jich mezi sebou za rok prodají více než všechny tuzemské autobazary

Autorizovaný prodejce je jistota

Snadno naletět ale můžete i při nákupu auta v bazaru. Stačí se proto před návštěvou autobazaru podívat na internetu na jeho recenze. Dejte také na radu kamarádů, kteří už mají nějaké zkušenosti, nebo si rovnou jednotlivé bazary zajděte prohlédnout a porovnejte si, jak jednají se zákazníky.

Dobrým kritériem výběru je to, zda je vybraný autobazar součástí programu autorizovaných prodejců ojetých vozidel konkrétních značek. Tyto vozy by měly splňovat veškerá přísná pravidla daná automobilkou. Rizika by měl eliminovat nákup ojetiny pouze v certifikovaném bazaru, který je prověřován specializovanými firmami. Z přibližně čtyř stovek autobazarů v Česku má takovou certifikaci jen několik desítek.

PSALI JSME:
Češi dávají přednost ojetinám, stáváme se vrakovištěm

Ojetina ze zahraničí? Jeho reálný stav je často problémem 

Koupit ojeté auto ze zahraničí je často cenově velmi lákavá možnost, ale také se nemusí obejít bez rizika. Narazit můžete na případy, kdy je nabízené vozidlo kradené a prodejce se tak snaží dané vozidlo zpeněžit jeho prodejem právě do zahraničí.

Ojetina ze zahraničí mívají velmi často také stočený tachometr či jinak manipulovanou historii vozidla. Oproti vozidlům s původem první koupě v České republice je problémem fakt, že se veškeré údaje o kupované ojetině hůře ověřují.

Odborníci také přidávají rady, kterým zemím se při nákupům ojetin spíše vyhnout: Předně jsou to auta z Itálie, neboť je všeobecně známo, že Italové projevují svůj temperament i za volantem a jejich styl jízdy se na autě projeví. Varují i před auty ze Švýcarska, ale tentokrát kvůli motorům, které kvůli horské a kopcovité povaze krajiny dostávají více zabrat, než například stejná auta v Holandsku.

PSALI JSME:
Ojeté auto stojí průměrně kolem 200 tisíc korun

Nejlevnější nemusí být nejlepší

Podobně jako v jiných případech, i při výběru ojetého auta platí, že nejlevnější nabídka pravděpodobně nebude tou nejlepší. Proto se cenově nejlákavějším ojetinám raději vyhněte.

Cena ojetého vozidla by se měla odvíjet například od jeho technického stavu, počtu najetých kilometrů, stáří nebo podle toho, jestli mělo v minulosti havárii. Na internetu je možné také nalézt cenové tabulky a kalkulačky, které vám na základě různých kritérii pomohou určit orientační cenu konkrétního vozu.

PSALI JSME:
Češi se nebojí ojetin. Někdy by ale měli

Zjistěte si o vozu všechny informace

Pokud hledáte ojetinu na internetu především od soukromých prodávajících, vybírejte si především ty, kteří mají své auto důkladně nafoceno a popsáno. Fotky pak můžete porovnat naživo. Důkladně se informujte o historii kupovaného vozu. Nahlédněte do jeho servisní knížky, v níž najdete většinu důležitých informací.

Zároveň platí, že musí být poctivě vedena, jinak se z ní příliš mnoho informací nedozvíte. A právě i tohle může pro vás být signál, abyste při nákupu tohoto auta zbystřili. Rovněž si zkontrolujte, že nemá přetočený tachometr. To můžete provést zadáním VIN kódu do volně dostupné aplikace ministerstva dopravy, která vám ukáže údaj počtu najetých kilometrů zaznamenaný při jeho technických prohlídkách.

Nezapomeňte na podrobné zdokumentování a sepsání stavu vozidla – jako je například opotřebení, závady, nebo jestli bylo bourané – ve smlouvě. Podrobný popis je potřebný a základem pro eliminaci případných následných sporů mezi účastníky smlouvy,“ doporučuje Barbora Pospíšilová, vedoucí právního oddělení D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

PSALI JSME:
Které závady mají ojetá auta nejčastěji?

Kontrola VIN kódu a prohlídka vozu

Ať už jdete koupit ojetinu do bazaru, anebo na inzerát, k jeho samotné prohlídce je vždy dobré si s sebou vzít někoho, kdo jim rozumí – například svého automechanika. Při prohlídce byste se pak měli nejvíce zajímat o stav motoru, tlumičů, pneumatik, brzdových destiček a karoserie.

Dobré je také zajet s kupovaným vozem do servisu a nechat si jej zvednout, abyste se mohli podívat, zda má v pořádku podvozek a v jakém stavu je spodek automobilu.

VIN kód zkontrolujte v celém autě. Měl by být shodný s kódem uvedeným v servisní knížce a v dokladech od vozidla. Díky VIN kódu můžete přes internetové aplikace zjistit nejen stav tachometru, ale i počet předchozích majitelů a servisních prohlídek, nebo jestli například není auto v policejní databázi zapsáno jako kradené.

PSALI JSME:
Ojetá auta častěji s bankovní půjčkou

Požádejte o zkušební jízdu

Zkušební jízda je při nákupu ojetého vozu naprostou nutností, proto na ní vždy trvejte. Měli byste ujet alespoň deset kilometrů a je dobré při ní auto otestovat na různých typech povrchů. Během zkušební jízdy se pak soustřeďte na to, jestli z vozidla nevycházejí nezvyklé zvuky, zda jsou v pořádku brzdy a jak se vám auto řídí.

Kupní smlouvu vždy písemně

Vždy trvejte na uzavření písemné kupní smlouvy, která vám v případě pozdějších sporů bude zajišťovat určitou oporu. Před jejím podpisem si však řádně zkontrolujte, že má všechny potřebné náležitosti. Využít můžete vzory kupní smlouvy, které jsou volně dostupný na internetu.

Pokud se koupě pohybuje ve vyšších částkách, je vhodné zvážit, aby se vám o sepsání kupní smlouvy postaral právník. Nezapomeňte si ve smlouvě dohodnout záruku za jakost. V zákoně pro opotřebované movité věci není uvedena, takže pokud si ji nedohodnete smluvně, tak ji nemáte.

PSALI JSME:
Přetáčení tachometrů vezme českým motoristům ročně 6 miliard korun

Bez povinného ručení ani kilometr

Po uzavření smlouvy musí být auto přepsáno v registru vozidel na nového majitele. Tento úkon sice musí být proveden do deseti pracovních dní od prodeje, ale dobrou zprávou je, že přepis vozidla už lze vyřídit na kterémkoliv obecním úřadu s rozšířenou působností, jichž je na území ČR více než 200.

Aby však váš „nový“ automobil mohl být na vás přepsán v registru jako na nového majitele, musí nejprve projít evidenční kontrolou a následně si na něj musíte vyřídit povinné ručení. To je v Česku nutné sjednat a platit i v případě, že máte vůz dlouhodobě zaparkovaný v garáži a nepoužíváte ho.

Pokud nemáte sjednané povinné ručení, může se pokuta vyšplhat až ke čtyřem tisícům korun. A když někomu způsobíte s takto nepojištěným autem škodu, žádná pojišťovna vám s náhradou nepomůže.  „I když kupujete ojetinu, určitě zvažte havarijní pojištění. U starších aut, kde za samotné pojištění zaplatíte skoro tolik, jako je jeho hodnota, je zbytečné. Ale v případě lepšího modelu se taková investice určitě vyplatí,“ radí Marek Orawski z První klubové pojišťovny.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.